tisdag 3 mars 2009

Park- och gata blir kvar i kommunal regi!

Under punkt 16 på kommunstyrelsens dagordning fanns förslaget att:

– ett nytt kontor med arbetsnamnet Teknik- och fritidskontoret inrättas från och med 1 april 2009 med uppgifter och funktioner enligt förvaltningens förslag (inget aprilskämt!)

– Förvaltningen får i uppdrag att utarbeta förslag till förändringar i tillämpliga reglementen och i övrigt föreslå de förändringar i kommunens författningar som följer av organisationsförändringen.


Erik Berg (sp) yrkade bifall till förvaltningens förslag. Jag som nu hade gått in som ordinarie ledamot i KS, jag ersatte Dag Bremberg (mfp), sa med glimten i ögat att jag kände mig tvungen att bifalla detta utmärkta förslag. Alla ledamöter skrattade gott. Kommunchefen kom bort till mig efter mötet, sträckte fram labben och tackade mig för mitt stöd. Jag sa som det var, det satt inte långt inne att göra detta, förslaget är nämligen bra. Våra duktiga park- och gatuarbetare kan nu andas lugnt!

För ett par veckor sedan gick jag in till kommunchefen och frågade om han fortfarande var arg på mig för att jag i januari 2007 sa i tidningen att han hade mera makt än påven. Han log, tittade på mig och sa att han aldrig hade varit arg på mig. Han tyckte inte att metaforer och liknelser i politiken var något märkvärdigt eller konstigt, det tillhör liksom spelets regler. Oavsett om han hade varit arg på mig eller inte så visade han på en storsinthet som jag har stor respekt för. Långsint är han i alla fall inte och det inger ett stort hopp hos mig. Kommunchefen har dessutom en stor portion humor och det gillar jag! Det viktigaste är att man kan tala med varandra.

Avslutningsvis vill jag härmed ta tillfället i akt och gratulera våra enormt duktiga arbetare på park- och gata. Ni lyckades!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet inte om jag missade något igår. Men jag uppfattade inte förslaget/beslutet som något carte blanche för park och gata. Jag har ju inte riktigt samma inställning till huvudmannaskapet för gata och park som Du. Tycker gott att dessa saker hör till dem som kommunen kan köpa utifrån. Därmed absolut inte sagt att våra parkarbetare inte är duktiga! Fjärran vore mig det. De är superduktiga. Därför tror jag inte heller att de skulle stå arbetslösa om kommunen bestämde sig för att upphandla dessa tjänster istället för att ha dem i huset.

Dock är det ju så att det kanske just nu är lite för mycket på gång och liksom när det gäller miljökontoret och räddningstjänsten, så måste dessa verksamheter "parkeras" någonstans i avvaktan på de åtgärder som ev. bör vidtagas successivt.

Så låt inte endast en organisationsförändring få Dig att ropa hej.....
Mvh
MATS

Anonym sa...

Storsint, humoristisk och med mer makt än Påven...
Ska du bilda en Heimdahlsk fanclub också? ;)

Margit Urtegård sa...

Hej Ebbe.

Nej, jag skall inte starta eller bilda någon fanclub till Jan Heimdahl, jag skall inte bilda någons fanclub, sådant får andra hålla på med, jag har inte tid. Men, jag har begåvats med förmågan att se när någon gör något bra, oavsett om det är påven eller någon annan och törs ge andra beröm när det förtjänas, storsint kallas det!

MVH Margit

Cattis Zetterwall sa...

Hello Margit!

Men inom vilka områden skall det sparas 60 miljoner.

All personal kan väl inte vara kvar?

//Cattis

Margit Urtegård sa...

Hej Cattis.

Det är mycket pengar som skall sparas, men som Dag också har påpekat så borde vi börja spara på andra områden än inom skolan- och förskolan. Oppositionen föreslog i går att en att-sats om att även se över den politiska organisationen borde tas. Men, det ville inte majoriteten.

Man kan lägga ner några nämnder med mera, det skulle vara en sund signal att ge våra invånare, att även vi politiker är beredda att dra vår del av lasset i dessa kristider.

MVH Margit

Cattis Zetterwall sa...

Hej Margit!

Håller med dig att det måste sparas på bred front för att klara det som är lag på att kommunen måste klara av att leverera till sina kommunbor.

Vill också säga att det är bra att chefen för kommunen tänker utanför boxen.

Att du gör det visste jag redan...

Nu ska vi åka till Läggesta återvinning.
Vi hörs //Cattis

//Cattis

Dag Bremberg sa...

Tur att det finns personer som kombinerar sin ansvarsfulla roll med både humor och storsinthet.
Och då syftar jag inte på någon påve, utan på fru bloggägaren.

Margit Urtegård sa...

Hej Dag.

Tack för komplimangen!

MVH fru bloggägare

Anonym sa...

Sälj SEVAB Mats.

Anonym sa...

Till den anonyme med det förnuftiga förslaget (anar man den gode Patrik bakom kommentaren?):

Detta var vi flera som föreslog för länge sedan. På den tiden det fortfarande var goda tider och en företagsförsäljning hade kunnat inbringa en bra slant att lägga i kommunens skattkista som den buffert mot de dåliga tider vi nu är mitt i. En buffert som vi inte har! Tänk om vi hade haft den! Då hade vi nu kunnat övervintra utan stora friställningar och neddragningar. Hade inte det varit en bättre situation?
Mvh
MATS

Anonym sa...

Hej Mats !

Saknade bara din standardlösning på alla ekonomiska problem.
Sälj SEVAB !!!

Mvh bloggtrollet

Anonym sa...

Du förenklar Bloggtrollet Patrik!

Jag har inte bara talat om SEVAB. Jag har talat om kommunala tillgångar, där SEVAB förvisso är en stor post. Men vi har också ett fastighets- och bostadsbolag som jag ifrågasätter värdet av att behålla i en situation då vi behöver varje krona för att betala våra löpande kostnader för den verksamhet vi är satta att bedriva, d.v.s. VÅRD SKOLA Och OMSORG. I tider av ekonomiska bekymmer får man lov att avstå från en massa saker man skulle vilja kunna göra till förmån för det man MÅSTE göra.

Och då kan man inte bara hålla på att LÅNA NYA PENGAR! När ska detta tränga igenom hos somliga?