onsdag 11 mars 2009

Hjältar eller brottslingar?

Alex Voronov skriver: "Som varm anhängare av civil olydnad kan jag inte låta bli att imponeras av uppvisningen från fredsaktivisterna i nätverket Ofog. Aktionen mot Bofors och det som följde var som hämtat ur instruktionsboken. Martin Smedjebäcks och Anna Anderssons inbrott i vapenfabriken i Eskilstuna hade ett tydligt politiskt syfte. Aktivisterna använde inte våld eller försatte någon person i fara när de förstörde vapnen. De försökte inte komma undan rättslig påföljd. Tvärtom gjorde de sitt bästa för att underlätta polisens och åklagarens arbete. Det sista är centralt. Genom att förvandla rättegången till en politisk manifestation och villigt ta sitt straff hånar aktivisterna själva tanken om den rättsliga processens uppfostrande och avskräckande verkan. Den tilltalade förvandlas i många betraktares ögon till åklagare. Men leder inte sådana aktioner till att respekten för lagar undergrävs i vidare mening? Nej, helt enkelt eftersom ytterst få människor är beredda att utöva civil olydnad i dess rena form. Däremot bidrar aktionerna till att utveckla samhället, provocera fram debatt som annars inte hade kommit till stånd".

Min första fråga blir, vad är det som hindrar skribenter, som Voronov, att skriva om fred kontra vapenexport annars? Han har en hel tidning till hjälp och kan om han vill skriva om annat än Ukraina, Ryssland samt en massa skit om lokala politiker om han så vill det, eller? Varm anhängare av civil olydnad, vad betyder det? Min vän skriver: "Civil olydnad brukar man tycka är OK när man är med protesten, det som är intressant är att fundera över vad man tycker när någon protesterar mot något man gillar". Kontexten är också viktig, tycker jag. Vi bor inte i Indien på 30–40-talet, vi bor inte i Ryssland under sovjettiden. Vi bor i ett demokratiskt land, vi bor i Sverige. Skribenten Voronov skriver att det helt enkelt är få människor som är beredda att utöva civil olydnad i dess rena form och att det därför inte gör något att någon väljer denna form. Jasså, är det så? Om det mot förmodan skulle ändras i framtiden, att flera skulle välja denna odemokratiska form för att påverka samhället, skulle skribenten ändra uppfattning om civil olydnad då?

Jag är inte imponerad över dessa uppenbarligen omogna människors agerande, inte ett smack! De har brutit mot lagen. Deras barnsliga och oansvarliga beteende kommer att kosta skattepengar. Skattepengar man kunde använt till något bättre, något vettigare. Jag försvarar inte vapenexport, absolut inte. Det jag inte förstår är varför dessa till synes drivande individerna inte kan använda sin energi och sitt engagemang på ett mera konstruktivt sätt, inom de demokratiska ramar vi har? Vi har yttrandefrihet i det här landet, vi har föreningsfrihet med mera med mera. Kanske inte lika sexigt eller häftig att hålla på med för exihibitionister? Vad vet jag?

Voronov citerar en klok man: "Det är lätt att sjunga med änglarna - betydligt svårare att hantera ondskans makter". Just det!

Citat från en klok vän: "Inte ens anarkister skulle vilja bo i ett anarkistiskt (laglöst) samhälle"!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att Du skrev detta, Margit!

Jag häpnade när jag läste Voronovs artikel, och jag häpnar ännu mer när jag inser att detta är något som Eskilstuna-Kurirens ledning och ägare ställer sig bakom!

Att hylla ett odemokratiskt handlande i den tidning som berömmer sig av att ha varit demokratins härförare är verkligen häpnadsväckande och i högsta grad oroande.

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Jag har i dag talat med journalister både på SvD, DN och Eskilstuna-Kuriren, det här är inget som liberala skribenter stödjer. Bara omogna skribenter som gillar att romantisera och glömmer vilket ansvar de har.

Voronov representerar inte liberala journalister som värnar om vår demokrati, vad han representerar vill vi nog inte veta!

Vennlig hilsen
Margit

Anonym sa...

Alex Vornov skriver;

"Tvärtom gjorde de sitt bästa för att underlätta polisens och åklagarens arbete. Det sista är centralt. Genom att förvandla rättegången till en politisk manifestation och villigt ta sitt straff hånar aktivisterna själva tanken om den rättsliga processens uppfostrande och avskräckande verkan."

Jag funderade på hur jag skulle känna, om min lilla Calle som jag nyss gick hand i hand med till skolan, blev en sådan här antidemokratisk aktivist. Jag skulle naturligtvis känna mig fullständigt misslyckad som mamma och känna en enorm skuld.

Som tur är kan jag inte tänka mig att vare sig din Emil eller min Calle skulle hitta på något sådant här brottsligt. Dessutom säga upp sitt välavlönade jobb och lägenhet i dessa tider. Man ryser verkligen!

Men om jag sitter i min himmel och blickar ned och kan se konsekevenser och resultat av gärningen kanhända skulle jag vara stolt om det vore min son...Det beror ju helt och hållet på hur debatten och händelseutvecklingen fortsätter.

Jag tyckte det var bra att Alex Vornov visade fredsaktivisterna erforderlig respekt. Journalisten i E-K hade också sålt in gärningen bra till mig, dagen innan.

Jag minns när Alex Vornono för tre år sedan tog SSU-ordföranden i försvar när hon i polistransport hade fått lämna Crazy Hourse på Sturegatan. Om du minns? Då skickade jag ett mail till honom för det var så bra att har modet att nyansera bilden. Inget är svart eller vitt.
Det är svårt att skilja på ont och gott ibland.

Jag tyckte han lyckades bra med det i gårdagens Signerat.

Sista ordet är inte sagt ang denna
politiska manifestation.

Precis som i fallet med den häktade barnläkaren är det svåra fall att uttala sig om.

Detta fall klargör alltså att du alltid är emot civl olydnad. Hur behjärtansvärt syftet än är? Eller handlar det bara om att det var materiell förstörlse?

Margit Urtegård sa...

Hej Lena.

Du skriver: "Detta fall klargör alltså att du alltid är emot civil olydnad. Hur behjärtansvärt syftet än är? Eller handlar det bara om att det var materiell förstörelse?"

Jag påpekar att kontexten har betydelse. Jag vägrar att jämföra bortskämda vänsterländska omogna människor med stora människor som Mahatma Gandhi. Sen har Alex Voronov fel, han skriver att de är beredda att ta sitt straff. Det är inte sant. Till Syssvenskan säger Martin Smedjebäck: "Jag känner så starkt för den här frågan att jag är beredd att göra vissa uppoffringar. Fängelse i Sverige verkar inte så avskräckande. Men pengarna tänker jag inte betala, det vore att stödja vapenindustrin". Straffet handlar inte bara om denna icke-avskräckande fängelsevistelsen, straffet kommer att innehålla stora böter också för skadegörelsen, men det skall alltså någon annan få betala?!

Din undran om det för mig handlar om den materiella förstörelsen, tänker jag inte att svara på. Du känner mig och vet bättre.

MVH Margit

Anonym sa...

Jag diskuterar inte samhällskostanden och det gjorde nog inte Alex Voronov heller.

Här handlade det om den civila olydanden för att nå ett politiskt syfte. Det är klart att vi alla kan moralisera över resursslöseriet.

Som intressant bakgrundsfakta kostar ett livslångt utanförskap 16miljoner. Ska vi hushålla bättre med skattemedel finns det annat att uppröras över högst ovanliga individer som agerar fredsaktivister.

Visst, jag kallar det pojkstreck. Du om någon, med erfarenheterna från kriminalvården vet vad totalt meningslösa pojkstreck kostar.

Det är något att ta itu med.

Margit Urtegård sa...

Hej Lena.

Du skriver: "Jag diskuterar inte samhällskostnaden och det gjorde nog inte Alex Voronov heller. Här handlade det om den civila olydnaden för att nå ett politiskt syfte. Det är klart att vi alla kan moralisera över resursslöseriet".

Intressant, värd att problematisera någon gång, vad ligger i begreppet samhällskostnad? Och vilket politisk syfte har uppnåtts? Varför har inte de stora seriösa tidningarna i Sverige hyllat dessa "hjältar" då, om det de har gjort är så himla bra?

Ha det bra hos din syster. Vi ses.

MVH Margit

Patrick Baltatzis sa...

Mats,
Jag tror inte att demokrati betyder konformism. Jag ser det som ett starkt demokratiskt ställningstagande att Voronov tillåts uttrycka sina personliga ståndpunkter. Det motsatta vore förfärligt. Att Kuriren tillåter sådan publicering ser jag inte som ett politiskt ställningstagande av tidningen eller tidningens ägare. De svär nog lite till mans, men sådan är svenska tryckfrihetslagstiftning och praxis. Och jag poängterar än en gång, vi önskar oss inget annat heller.

Vad övrigt gäller i frågan, så är det väl tveksamt om att antalet spaltmillimeter riksmedierna kan vara någon som helst form av barometer på hur viktigt ett enskilt ställningstagande i en enskild fråga eller inte, eller har jag missförstått dig Margit?

Vad gäller civil olydnad tror jag att en intressantare diskussion vore om man personligen ställde sig sig frågan: under vilka omständigheter man själv skulle jag agera civilt olydig, innan man moraliserade över andras överväganden.

I min bok är civil olydnad legitimt om man tar straffet av det man gjort fullt ut. I det här fallet är det tveksamt. Samtidigt vill jag säga att civil olydnad kräver noggranna överväganden. Och i de flesta fall är sådan aktioner inte värda kostnaderna. Men ibland....

Margit Urtegård sa...

Hej Patrick.

Du skriver: "I min bok är civil olydnad legitimt om man tar straffet av det man gjort fullt ut. I det här fallet är det tveksamt". Det är just det jag menar, de tar inte sitt straff fullt ut.

Nytt citat: "Vad gäller civil olydnad tror jag att en intressantare diskussion vore om man personligen ställde sig sig frågan: under vilka omständigheter man själv skulle jag agera civilt olydig, innan man moraliserade över andras överväganden". Jag håller på att fundera kring den frågan.

Den diskussionen är intressant, det har du rätt i. Sverige är dock en demokrati och det finns andra sätt att framföra sina åsikter för att få i gång en debatt om vapenexport med mera. Att hylla dessa två människors agerande är jag inte beredd att göra. Och som jag skrev så har Alex Voronov möjligheten att skriva om detta ämnet utan att någon måste utföra brott innan.

Sen håller jag med dig när du säger: " Jag ser det som ett starkt demokratiskt ställningstagande att Voronov tillåts uttrycka sina personliga ståndpunkter". Det är också i en demokrati man fritt kan ifrågasätta andras personliga ståndpunkter, vilket jag har gjort.

Och självklart är inte antalet spaltmillimeter i riksmedierna någon som helst form av barometer på hur viktigt ett enskilt ställningstagande i en enskild fråga eller inte är, det var inte så jag menade. Jag beklagar att jag var otydlig där.

Med vennlig hilsen
Margit

Anonym sa...

Så lite du vet om nätverket Ofog och hur mycket bl a Smedjebäck arbetar för Freden.
Han har arbetet i flera år med det och mycket utomlands.
Gå in på hans blog och lär dig mer!

Dina uttalanden är typiskt från en självgod människa.
//
Du som kommenterade och sa att det var "pojkstreck" lever kanske i ett ägg? Läs på, lär dig mer!!

TACK för att A Voronov vågade stå för mänskligheten!

Dorothea

Margit Urtegård sa...

Hej Dorothea.

Du skriver: "Så lite du vet om nätverket Ofog och hur mycket bl a Smedjebäck arbetar för Freden".

Jag har läst mycket om Smedjebäck och har varit inne på hans blogg flera gånger. Bara för att jag inte delar dina åsikter behöver jag inte vara vare sig dum eller självgod. Som sagt jag är ingen anhängare av vapenexport, men jag anser att det finns andra vägar att gå för att påverka samhället, än den vägen Smedjebäck med flera har valt. För att en demokrati skall fungera så måste vissa spelregler finnas, en av dem är att följa lagen, tycker jag. Jag har respekt för att andra tycker annorlunda, men jag tar mig rätten att yttra min åsikt.

MVH Margit