tisdag 3 mars 2009

Norge bland de segertippade i Moskva!



Jag fick ett mejl: "Följder du schlagerfestivalen? Jag tycker det har varit otroligt tråkiga bidrag i år. Inte en enda som man direkt minns. Men har du sett Norges bidrag i år? Den är en höjdare. Vinner inte den eurovision song contest ska jag äta upp mina skor..."

I norske VG, "Norge tror på Moskva-seier"!

Och sen har vi en sur svensk: "Dålig musik från Norge. Ha, ha, ha kolla vad dålig låten Alexander Rybak vann med i Norges uttagning till melodifestivalen är! De tror visst att de ska kunna vinna i Moskva med den skitlåten också. Idioter"!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Söt pojke, viga dansare, men Margit hoppas att du har ett par riktigt små skor, verkade på mig att vara lite norsk folkmusik med inslag av River Dance.

Erik

Margit Urtegård sa...

Hej Erik.

Det är inte jag som skall äta mina skor, jag fick ett mejl av en kompis om att han skulle äta sina skor om Norge inte vann. Vilken storlek han har i skor vet jag inte.

MVH Margit

Anonym sa...

Ja, om det vore vi västeuropeer som avgjorde fortfarande skulle denne unge "näck" med sitt förföriska fiolspel charma alla de unga damer som utgör merparten av de röstande.

Men jag är inte så säker på att Din kompis inte bör förbereda gommen med lite läderartad kost för numer är det en helt annan musiktradition som dominerar bland de deltagande länderna. Det har märkts väl under 2000-talet då vi började i Estland följt av Lettland, Turkiet, Ukraina, Grekland (tveksamt öst/väst), Finland (tveksamt öst/väst), Serbien och senast Ryssland.

Jag skulle inte chansa på en västeuropeisk seger i år heller.

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Säg inte det, Norge kom femma förra året. Kul skall det bli att titta i alla fall. Skulle vilja åka till Moskva och se det hela live.

Klem
Margit

Anonym sa...

Hej Margit! Jag pratade med Eva ikväll och hon föreslog redan nästa helg den 14 mars. Är det för nära inpå eller kan du då? Vi tänkte ses hos Eva.
Kram Jenny m

Margit Urtegård sa...

Hej Jenny.

Jag tror det går bra. Åker du bil? Hämtar du upp mig då? Det skall bli kul att ses igen.

Kram Margit

Anonym sa...

Det gick ju bra att få dit filmen men.... det vet du väl att om Norge vinner så är det beviset på att Rosengen hade rätt :-)

Anonym sa...

"Mil efter mil" med Jan Teigen är ju en av de bästa eurovisionslåtarna: den fick 0 (noll) poäng i finalen

Anonym sa...

En upp poppad" Kärringen med staven långt uppe i Hackedalen" med Hardangerfela.
Kan aldrig bli någon hit.Så förbered dig för att käka skor.
Klem
Hasse

Anonym sa...

Hej Margit! Åh vad kul det ska bli att ses igen! Jag åker bil. Jag kommer förbi och hämtar upp dig på lördagen. Vi sover väl över så att vi kan äta gott och dricka lite vin? Jag kollar med Eva om tid och återkommer Kram jenny

Margit Urtegård sa...

Hej Peo.

Björn Rosengren tyckte att Norge var den sista Sovjet-staten, joda jag fick med mig det. Jag skrev en debattartikel i Eskilstuna-Kuriren om hans uttalande.

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Hasse.

Jag är imponerad, tänk att en svensk känner till sången "kjerringa med staven...", den lärde alla barn i Norge i skolan, en sång som är rolig och hemsk på samma gång:-).

Klem
Margit

Anonym sa...

Det var jag som var kompisen som lovade äta upp mina skor (stl 42). Jag står för det än. Den är fantastisk Heja Norge!

Mark

Margit Urtegård sa...

Hej Mark.

Jag hoppas verkligen att du slipper äta upp dina skor; för det skulle innebära att Norge vinner i Moskva och ingen skulle vara gladare än jag då!

Kram
Margit