måndag 23 mars 2009

LO-Wanja blev grundlurad?!

Det är ju milt uttryckt pinsamt att LO Wanja går ut offentligt med att hon inte fattade beslutet om att ge förre AMF:s förre VD en jättepension, då ska hon ju inte vara med, om hon inte begriper innebörden av besluten hon tar. Wanja Lundby-Wedin är ju inte direkt någon politisk eller facklig dununge; hon är snarare att betrakta som en gammal räv i dessa sammanhang. Kanske därför hon gör denna annorlunda pudel och säger att hon inte fattade bättre? Något som borde oroa många; Om hon inte förstår vilka beslut hon fattar på AMF när det gäller pension för en person, hur går det då med beslut som rör miljoner personer?

SvD skriver: "Lundby-Wedin tycker att det är olyckligt att man från olika LO-distrikt nu uppmanat medlemmar att byta pensionsförvaltare. - Vi sitter ju i styrelsen för att vi vill vara med och förvalta medlemmarnas pengar". Förvalta betyder att sköta och ta hand om. Oavsett om Wanja Lundby-Wedin var medveten om vad hon var med och beslöt eller var bara helt enkelt korkad, så borde nog pensionsspararna dra öronen åt sig!

Att sitta i en bolagsstyrelse innebär inte bara att gå på möten. Rimligen ska man också läsa handlingarna.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Pinsamt borde vara ordet!

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Just det! Pinsamt värre!

MVH Margit

Anonym sa...

Jaha, och ni, Mats och Margit har alltid läst era möteshandlingar till punkt pricka??
Vanja sade på radion idag att en enig styrelse, alltså inte bara hon. hade gett de externa revisorerna i uppdrag att reda ut vad som egentligen hänt. Ingen styrelseledamot kände igen sig!

Anonym sa...

Jag tror för min del att jag kan säga att jag ibland "latar mig" i förvissning om att Hélène - som trots allt vanligtvis är den som tjänstgör - alltid är påläst till tusen.

Men när det gäller frågor av motsvarande vikt kan jag nog säga att jag i vart fall skulle försöka vara ordentligt påläst - eller ställa frågor tills jag blev helt på det klara med vad som gäller.

I fallet LO-Wanja borde det här ha varit ett ämne som hon - med kännedom om ämnets känslighet - borde haft full koll på innan hon sa ja.

Anonym sa...

Jodå Ebbe jag har alltid läst på före våra möten och begriper jag inte vad där står så frågar jag.

Det borde även Wanja göra och dessutom har Wanja rejält med betalt för att verkligen läsa på.

Hon får 80 000 per år för att sitta i AMF, hon sitter med i runt 10 olika styrelser och får 421 0000per år som sidoinkomst (sic) till sin LO- lön på 717 312 per år.

Det ni, det är arvoden det. Jämför gärna med våra 120 sek per timme.

Erik

N.Strömberg (sp) sa...

Ja du Erik det var inga dåliga summor för en dam som inte ens gått gymnasiet... :/

Anonym sa...

Ja Erik. Det verkar som Vanja har lite för många styrelseuppdrag för att hinna läsa igenom möteshandlingarna ordentligt. Eller var det så att styrelsen fick handlingarna på bordet och en kafferast att läsa igenom dem? Så går det ju till rätt ofta inom den kommunala sfären!

Anonym sa...

Ebbe! Men nu var det ju inte bara när det bestämdes, utan i varje årsredovisning därefter som Wanja Lundby-Wedin egenhändigt undertecknade fanns detaljerade uppgifter om vilka pensionsavsättningar som gjorts uttryckt i faktiska svenska krontal. Där handlar det inte ens om att begripa utan att läsa innantill.

Margit Urtegård sa...

Hej Ebbe.

Du kan vara lugn; jag läser mina möteshandlingar.

MVH Margit