fredag 19 september 2008

Rob Lowe är min favorit.

Alex Voronov och Susanna Birgersson har på ledarbloggen inbjudit till en Vita-huset-tävling.

"Uppgiften är att välja sin favorit bland rollfigurerna i serien och skriva en motivering varför du bäst gillar honom eller henne."

Jag kommer inte att hinna skicka in något bidrag till tävlingen, så jag skriver mitt bidrag här på bloggen. Det var flera år sedan jag tittade på min absoluta favoritserie på TV någonsin: Vita huset. Jag blev direkt kär i Rob Lowe som spelar Sam Seaborne i serien. Inte bara för att han är en av de vackraste skådespelare jag vet, han har också en oerhört spännande och kul roll i TV-serien. Sam Seaborne är smart, lugn och klok och har många roliga och skarpa repliker. Utan hans seriefigur/skådespelarroll i Vita huset serien skulle den inte ha blivit vad den har/är.

Alex Voronov har tagit med ett bra citat i sin lördagsledare, där Sam Seaborne bland annat säger: "Henry, varje gång din chef började tala förra hösten, och sa 'det är dags för de rika att dra sitt strå till stacken' gömde jag mig under soffan och bytte namn." Just sådana torra och sakliga, men samtidigt roliga repliker var Sam Seaborne i ett nötskal hela serien i genom. Han får gärna bli vår nya kommunchef som jag har annonserat efter:-).

Sam Seaborne: "Ok , for people outside the building , I'll fall on my sword , but for people inside the building, I wasn't there!"

Alex Voronov har också en kul och slagfärdig replik i dag:
"Höginkomsttagare ses som någon sorts parasiter och bör därför beskattas tills de skriker, och helst lite till."

Mats Werner kommenterar också dagens ledare på sin blogg.

PS: Nu är tävlingen avgjord och mitt bidrag räckte inte enda fram, men det är i alla fall omnämnd på ledarbloggen, kul!:DS

23 kommentarer:

Anonym sa...

Typiskt politiker och ledarskribenter att titta på en sådan skitserie som "Vita Huset".

Inte konstigt att debatten blir så "låg" ibland.

Titta lite mer på "Debatt" och "Uppdrag Granskning" så får ni lite verklighet att fundera över.

"anonym, vem då ?"

Margit Urtegård sa...

Hej "anonym, vem då?"

Jag är rätt imponerad över att vår allas kära Alex Voronov tittar på den utomordentliga tv-serien Vita huset. Det betyder att karl har humor, något folk har undrat över om han har.

Jag kan självklart inte svara för vad ledarskribenterna tittar på annars. Jag tittar själv på Debatt och Uppdrag Granskning varje vecka. Det var som jag skrev många år sedan jag följde tv-serien Vita huset, men jag ser den gärna igen.

//Margit

Anonym sa...

Höginkomsttagare bör beskattas tills dom skriker.

Speciellt de som sitter på EK´s ledarredaktion skulle beskattas extra hårt.
Har de inget bättre att skriva om än "Vita Huset" ???

"anonym, vem då ?"

Margit Urtegård sa...

Hej igen "anonym, vem då?"

I det här landet kan man inte bli rik på hederligt arbete, det tycker jag är fel. Att skatta ihjäl höginkomsttagare löser inte problemet.

//Margit

Anonym sa...

Hej jag tror att Ingvar Kamprad har blivit rik på hederligt arbete.

Hälsar
Ann-Sofie

Margit Urtegård sa...

Hej Ann-Sofie.

Ja, det har du helt rätt i, men jag skulle önska att man inte behövde vara ett företagargeni för att bli rik. Vi har för höga skatter helt enkelt, övertidsarbete tex lönar sig inte. Det är också stort "straff" man får skattemässigt om man under ett år arbetar jättemycket.

MVH Margit

Anonym sa...

Läs gärna skatteverkets tabeller.
Tjänar du en miljon så får du behålla 520,000.

Det kallar du Margit och andra nyliberaler att skatta höginkomsttagare så de skriker.

Vi har redan avskaffat förmögenhetsskatten samt sänk fastighetsskatten som båda gynnade höginkomsttagare i första hand.

Nu räcker det med skattesänkningar för höginkomsttagare. Sänk skatten för medelinkomstagare istället så att konsumtionen kan hållas uppe.
Det ger tillväxt.

(s) forever

Margit Urtegård sa...

Hej (s)forever.

Och hur många tjänar en miljon???

Regeringen har gett skattelättnader, genom sitt jobbavdrag, till låg- och mellaninkomsttagare i Sverige och det kommer mera.

//Margit

Anonym sa...

Tog bara ett ex på hög inkomst.
Fattade du inte det ???

Det är det jag menar. De få höginkomsttagare som finns i detta land får finna sig i att beskattas tills de skriker.
De kan ju begära lönesänkning så slipper de skrika :-)

Regeringens så kallade skattelättnader är uppätna av höjd a-kasseavg, sänkt ers vid sjukdom medmera. Dessutom har deras politik drivit upp räntorna i landet. Ligger nog 3,000 kr back jämfört med den politik (s) bedrev.

(s) forever

Margit Urtegård sa...

Hej (s)forever.

Jo, jag fattar!

Skattelättnader för de som arbetar pratar vi om, inte de som är sjukskrivna. Skattetrycket är för stort och jag är glad för att vi har en regering som fattar det och är beredda att göra något åt saken.

Sen att regeringen har mycket kvar att lära, tex att börja lyssna mera till folket, det är en brist även jag ser.

//Margit

Anonym sa...

Vilken bra tennisspelare du skulle bli. Bollen kommer ju hela tiden tillbaka från dig.

Är impad...

"Madonna, ja tack !"

Margit Urtegård sa...

Hej "Madonna, ja tack"

Jag är imponerad över din fantasi när det gäller alias.

Jag uppskattar själv när folk ger mig svar på inlägg, därför svarar jag alla så gott jag kan.

//Margit

Anonym sa...

Hej Margit !

Tack för alla dina svar. De har förgyllt min dag. Förstår inte hur du orkar med alla "stollar".

Mvh "alias"

Margit Urtegård sa...

Hej "Alias".

Tack själv, kul att debattera med dig.

Med vennlig hilsen
Margit

Anonym sa...

Jag tycker nog att den politiske Redaktörens s k slagfärdiga replik tyder på okunskap hur tufft de flesta kvinnor har att leva på sin lön.

Lönesättningen är fruktansvärt orättvis. Varför ska gubba sitta och tjäna 40.000 medan sjuksköterskor och förskollärare sliter ut sig för hälften.

Ingen rim och reson, alls. Gubbarna
ska få skrika tills de är ödmjuka nog att inse att alla är lika mycket värda. Maxlön på 40.000:- för alla och en global utrotning av fattigdomen. De är mål värda att kämpa för.

Parasiter är de som suger ut andra.
Själv är jag utsugen av Peter Wallenberg och co. Shame on them.

Jag tror på solidaritet. Det är det vi är här på jorden för att lära oss.

Arbetsam

Anonym sa...

Re "Arbetsam":

Äntligen en vettig kommentar :-)

(s) forever

Margit Urtegård sa...

Hej (s)forever.

Tack för den passningen:-)), första vettiga kommentaren...

MVH
Margit

Anonym sa...

Ursäkta mig Margit !

Menade naturligtvsis inte dina klockrena kommentarer utan några av mina egna och andras inlägg i debatten som var mindre begåvade.

(s) forever

Anonym sa...

Men Margit!
Det är ju bara att du kopierar det här blogginlägget och skickar iväg till Kuriren så är du ju med i tävlingen, eller???

Margit Urtegård sa...

Hej (s)forever.

Det är inget fel på dina kommentarer. De har varit både vettiga och hövliga. När anonyma skriver som du har gjort svarar jag gärna på de kommentarerna. Anonyma som bara spyr galla över personer kan jag gärna vara utan.

Ha en trevlig lördagskväll.

MVH
Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Ann-Sofie.

Ja, det har du helt rätt i, bra idé. Men, då måste jag väl ha ett alias för att inte bli bortplockat från tävlingen direkt?:-)))

MVH
Margit

Anonym sa...

Skittrist med anonyma inlägg! Stå för er åsikt istället. Nåväl, ledaren var en av de bättre jag läst på sista tiden i EK/ST. För visst är det ett bekymmer för vårt samhälle, när den som betalar exempelvis tre ggr så mycket skatt och inte kan tillgodogöra sig tre ggr så mkt välfärd, istället väljer att skära ner på sin arbetstid och därmed sitt skattebidrag. Vem skall då betala den skatt vi behöver till vår välfärd. Debattören med de många aliaserna måste då betala mycket mer skatt än idag. Vill den det? Kom ihåg att vi passerar 40 kronor i kommunalskatt 2015 enl SKL.
Ja, jag bara undrar. Någon måste ju ändå betala och om de som betalar mest tröttnar så står vi inför ett problem som inga tvångsåtgärder i världen kan råda bot på.
Så låt de som betalar mkt skatt också få tjäna pengar. Det tjänar vi alla på.
Håkan Bertilsson

Anonym sa...

Håkan Bertilsson skriver:"skittrist med anonyma inlägg!" slut citat.
Hur jävla trist tror du Margits blogg skulle vara om de som vill inte får vara anonyma ???

Du Håkan får gärna hålla handen med AV om du vill, gagnar dig inte i längden, han är en nobody.

Jag tjänar själv skapligt men inte fan skriker jag för det. Däremot är det för jävligt att låginkomsttagare inte ska kunna leva på sin lön.

Finns ingen höginkomstagare som drar ner på sin arbetstid för att skatten är för hög. Det är en myt som Moderaterna har hamrat på för att vi ska hata att betala skatt.
De ser bara till att få ännu mer i lön. Se de stackars EU-parlamentarikerna som får 17,000 kr i lönepåslag. I Lönepåslag !!!
Det är vad ett vårdbiträde tjänar i månaden.

Kom ut i verkligheten Håkan...

Mvh "alias" samt alla mina kusiner