fredag 19 september 2008

Ett viktigt val - men knappast något ödesval!

Lars Adaktusson är som vanligt omdömesgill när han uttalar sig. Han skriver i SvD: "Alla presidentval i USA är per definition viktiga. Beslutsfattandet i Vita huset påverkar på ett ­eller annat sätt tillvaron långt bortom den mäktiga nationens egna gränser. Ändå finns det anledning att ifrågasätta begreppet ödesval – skillnaderna mellan de politiska alternativ som står mot varandra är inte tillräckligt stora."

Han listar upp några sakfrågor som skiljer Barack Obama och John McCain åt politiskt. Samtidigt gör han oss uppmärksamma på hur många saker som faktiskt förenar de två presidentkandidaterna när det gäller deras politiska ställningstagande. Adaktusson påpekar: " överfört till svenska förhållanden kan höstens presidentval ideologiskt sägas stå mellan en ­Göran Hägglund och en Jan Björklund."

Så det så! Andra journalisters skrämselspropaganda behöver vi alltså inte ta till oss. Världen kommer att överleva och fortsätta att existera vilket som!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det ett ödesval.
Inte för oss i sverige men väl för medborgarna i USA.

I mina ögon så är det höger mot vänster även i USA.

Republikanerna pumpar in pengar i kriget mot terrorism och struntar helt i att vanliga medborgare saknar en vettig sjukförsäkring.

Kan inte tro att du Margit gillar republikansk politik. Tror att du gillar Demokraterna egentligen.

Medmänsklighet är ju inget ord man förknippar med republikanerna direkt !!!

Bara att låta en 72-åring kandidera är ju skandal.
Vilken kris republikanerna måste befinna sig i om de ej kan fiska fram ett bättre alternativ.

(s) forever

Anonym sa...

Är LA omdömesgill ??? Inte alls !
Vem tittar på hans program i TV8 ?

Jag tyckte han var en av de bättre journalisterna på SvT men sedan han köptes av kapitalet så har han inget att bidra med i debatten.
Han är ej trovärdig längre.

Tacka vet jag den fria televisionen. Älskar den reklamen..

(s) forever

Margit Urtegård sa...

Hej (s)forever.

Du skriver: "Bara att låta en 72-åring kandidera är ju skandal." Jag tycker det är så tråkigt med den åldersdiskriminering som tycks växa fram i Sverige. Min svärmor som är 74 år sitter i kommunfullmäktige och i kommunstyrelsen för fp och är väl den piggaste och mest pålästa av de alla. Min svärfar på 74 kör buss här i staden, folk kanske borde låta bli att åka med i hans buss, han är väl ett hjärtslag från döden?! Nu var jag ironisk. Jag har lärt mig att respektera gamla, det lärde jag som barn och jag har lärt mina barn detsamma. Äldre är oftast klokare genom att de har levt längre. Nu tänker inte jag på idioter som Mugabe.

Ett hjärtslag från döden skriver många förståsigpåare och journalister i media. Vem är inte ett hjärtslag från döden? Min mamma var 32 år när hon dog 1967, min pappa var 44 år när han dog 1979 och min dotter var fyra dagar när hon dog 1988. Hur länge vi lever är det ingen som vet.

Bara en fråga (s)forever? Kan du säga något om vem du är? Kvinna eller man? Hur gammal/ung? Jag är bara nyfiken, det är en last jag har:-).

//Margit

Anonym sa...

Hej Margit !

Vill inte ha en 72-årig president.
Vill heller inte åka buss med en
74-åring. Sån är jag.

Märkligt att du jämför en busschaufför med den mäktigaste posten i världen. Förstår inte riktigt vad du menar ?
Presidenten har makt över krig och fred i denna värld. Ganska viktigt att vara klar i skallen då va ???
Men han har ett vackert leende :-)

Folk får gärna jobba efter 65 om de inte har något bättre att göra.
Men de ska inte ha ansvar över liv och hälsa för oss andra.

(s) forever

Margit Urtegård sa...

Hej (s)forever.

Nej, det är inte alls märkligt att jämföra en busschaufför med en presidentkandidat, inte om det är åldern som är viktig. Det var åldersdiskrimineringen jag kommenterade. Så du frågar alltså efter busschaufförens ålder när du åker buss?:-)

Jag umgås mycket med folk som är äldre. Har flera vänner som är över 70 år. De är klokare helt enkelt.

//Margit

Anonym sa...

Frågar inte efter chaufförens ålder. Åker bil...
Jag gillar också äldre personer pga deras erfarenhet.
Däremot så behöver de inte styra landet(USA).

Apropå ålderdiskriminering.
Vad skulle våra ungdomar syssla med om alla pensionärer höll fast vid sina arbeten tills de dör ???
Ungdomsarbetslösheten måste väl även du tycka är ett problem även om du gillar din svärfar :-)

(s) forever

Margit Urtegård sa...

Hej (s)forever.

Min svärfar är timvikarie, han ställer upp i ottan (05.00) när andra inte kan jobba. Utan pensionärer som är villiga att arbeta skulle inte detta landet klara sig, det är min övertygelse.

Jag håller med dig, det är ett stort problem att unga människor inte har ett arbete att gå till. Regeringen håller på att åtgärda det problemet och de borde säkert göra ännu mera än vad de redan gör.

//Margit

Anonym sa...

Det är trots allt stor skillnad på Hägglund och Björklund!!

Jag var helt såld när jag såg Obama hos Oprah Winfrey förra hösten. Han är en värdig vinnare.
Makt korrumperar dock och jag vet inte vad som kan ha hänt nu efter framgångarna.

En som inte klarade makten är Fredrik Reinfeldt.

Han uttalade sig inför videokvällen; jag vill inte revolutionera samhället utan bara bestämma.

Ja, svenska folket är inte nöjt med hans idéer. För det är han som styr hela regeringen. Annars hotas väl ministrarna, som ifallet med hans uppstudsige Karl Sigrid.

Vi måste vara noga med VEM som FÅR MAKT.

"en gris med läppstift är fortfarande en gris"

Anonym sa...

Tack "en gris med läppstift är fortfarande en gris" !!!

Klockrent...

(s) forever

Margit Urtegård sa...

Jag såg ett klipp på TV när Barack Obama sa det där med: "en gris med läppstift är fortfarande en gris". Jag såg inte i vilket sammanhang han sa det, kan någon vara snäll att förklara vad han menade med det uttrycket?

//Margit

Anonym sa...

Det var en reaktion på Palins
beskrivning av sig själv som hockeymorsa i jämförelse med en pitbull. Hon menade att enbart läppstiftet skiljer dem åt. Hon menade inte att nedvärdera sig själv, hon menade att hon var tuff som en pitbull. Obama utnyttjade hennes ogenomtänkta metafor och förlöjligade henne i en reklamfilm med att jämföra henne med en gris. Patetiskt!!!

Lena