fredag 19 september 2008

Marita Ulvskog (s).

SPELET OM MAKTEN

Folkpartiets Erik Ullenhag är optimistisk. Han talar om ett ”historiskt” läge där borgerligheten kommer att uppfattas som mer regeringsduglig än ”vänstergänget”.

Han säger: " Ska man vara ärlig så har det väl aldrig skett förr."

Partisekreterare Marita Ulvskog (s) tycker inte att läget har förändrats. Regeringen saknar ”handlag”.

Hon säger:" Den här konstellationen är inte tillräckligt mogen för sin uppgift. Det gäller allt från stort till smått, de vet inte hur man gör. Vi socialdemokrater vet hur man regerar ett land."

Tala om självgodhet!

Citat från Johan Ingerös blogg: "Expressen noterar att förtroendet för Mona Sahlin är förvånansvärt lågt, jämfört med de siffror som hennes parti uppvisar i alla mätningar. Hennes snittbetyg ligger på 2,88, vilken kan jämföras med Fredrik Reinfeldts 3,01. Eftersom hennes parti i dagsläget är dubbelt så stort som hans är den skillnaden iögonfallande."

15 kommentarer:

Anonym sa...

Ser Du hur jag håller pekfingrarna i kors! Du nämner namnet MU (jag förmår inte ens skriva ut det!)

En människa som så fullständigt har förstört vårt lands TV-nöje genom att i förtid med skattemedel tvinga fram en för samhället oerhört kostsam teknikförändring innan verkligt konsumentbehov därav fanns och innan tekniken fullbordats är bara värd förakt i mina ögon.

Nämn aldrig mer hennes namn är Du bussig.

Anonym sa...

Ullenhag borde komma ner på jorden.
Borgerligheten har aldrig varit så hatad som den är nu.
Ulvskog har helt rätt i att regeringen saknar handlag.
Det är att tala klarspråk Margit,
sånt brukar ju du gilla...
Magstarkt att kalla henne självgod.
Om du visste vad självgod du framstår själv ibland.
(s) forever...

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

MU är ju mina initialer också, jag föredrar därför att skriva ut hela hennes namn:-).

Jag håller med dig i sakfrågan. Varför jag citerade henne var för att hon offentligt säger det som många sossar säger i smyg just för att inte uppfattas som självgoda: "vi socialdemokrater vet hur man regerar ett land".

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej (s)forever...

Ja, jag gillar klarspråk. Att det skulle vara magstarkt att kalla en person självgod när hon framställer sitt parti som det enda parti som kan regera detta land, för det är det hon gör när hon säger så, det får stå för dig.

Jag vet att jag blir uppfattad som självgod ibland, så är det att vara en frispråkig tjej. För dem som väljer att inte vara anonyma är det också lätt att bli uppfattat som självgod för att man offentligt törs ha åsikter. Det är onekligen lättare att vara anonym, om inte så skulle väl inte så många välja att vara det när de sågar andra?

//Margit

Dag Bremberg sa...

Att Ulvskog är en varg är ju tydligt, men frågan är om inte Ullenhag är en ulv i fårakläder?

Dag Bremberg sa...

Nu tyckte jag att jag var rätt rolig, men skämt åsido.
Marita Ulvskog väcker starka känslor - för att hon är så djärv att hon uttalar sig mycket skarpt även när det inte är comme il faut.
Även om man inte alltid delar hennes åsikter så kan man beundra politiker som vågar vara så tydliga med sina krav på förändringar. Tyvärr har hon ju bara blivit populär bland vanliga gräsrötter, inte i Partiet. Men det hade väl varit lika illa i de flesta andra "gamla" partier.
(Mats har en poäng ang TV-tekniken, men det ser jag mer som en teknisk/ekonomisk fråga, inte något som ska leda till att hon döms ut som person.)

Margit Urtegård sa...

Hej Dag.

Du skriver: "Marita Ulvskog väcker starka känslor - för att hon är så djärv att hon uttalar sig mycket skarpt även när det inte är comme il faut."

Jag har inga problem med Marita Ulvskog; ett självgott uttalande från en rak sosse. Hon sa det de flesta sossar tänker. Det ger oss en bild av vilken maktelit sossarna har fått bli i detta land och att de ser sig själva som det också.

MVH Margit

Anonym sa...

Hej Margit !

Är anonym endast pga blyghet.
Du är säkert en bra tjej.

Som en vän sa: " Jag gillar Margit även om hon är väl så självcentrerad" slut citat.

(s) forever

Margit Urtegård sa...

Hej igen (s)forever.

Respekterar din blyghet, var själv väldigt blyg som barn; jag sprang bakom huset och gömde mig när det kom okända på besök. När mina lärare bad mig läsa högt inför klassen höll jag på att dö; önskade i alla fall att jag kunde sjunka ner i jorden.

//Margit

Anonym sa...

Hej Dag !
Det var mycket roligt det där med ulv och ull ! Ett gott skratt var Dag lyser upp vår politiska varDag, bra jobbat Dag. Maria v B

Margit Urtegård sa...

Hej Maria.

Du har helt rätt, ett gott skratt var-Dag lyser upp vår politiska vardag. Humor är viktigt och vissa av oss är beredda att bjuda på oss själva för att få en roligare politisk vardag. Att skoja ibland är inte det samma som att inte vara seriös.

På norska heter varg ulv (Ulvskog), fåret står för ullen (Ullenhag); precis som Dag skämtar om.

MVH Margit

Anonym sa...

Fast den där tidningen, som Voronov bara var intresserad av en sak i, ger ju delvis Mats Werners "kompis" rätt. Det ser inge vidare ut statistiskt sett för borgligheten vad gäller spruckna majoriteter. Inte ens i Sörmlands landsting gick det ju, trots att man dammsög hela länet på en toppkraft att leda det hela... inte ens landstingslistorna dög ju för att plocka fram någon. Eller...? Är det där det brister kanske.... alla dessa dreamteams kanske har svårt med vardagspolitiken ?

Anonym sa...

S har på riksplanet onekligen varit bra på att hålla sig kvar vid makten. Men denna gång är alliansens politik nydanande och genial. Alliansregeringen kommer att vinna nästa val då de goda effekterna av den sunda politiken blir allt mer synliga. När vi väl går ur lågkonjunktern är vi mycket starka och regeringen kommer sannoloikt att få stor internationell uppmärksamhet för sin geniala arbetslinje.
Maria von Beetzen

lena alun sa...

Jag uppskattar moderaterna i Arboga
som visade civilkurage genom sitt öppna brev till moderattoppen och då främst Reinfeldt.

TV 4 nyheterna och dess texttv rapporterade igår om deras oro för att nästa val ej kommer att vinnas om inte Reinfeldt gör avbön ang. FRA.

Opinionssiffrorna förskräcker! Ödmjukhet krävs av regeringen om det ska gå att vända skutan rätt igen. Pensionärer, de sjuka och de arbetslösa har inte samma power som FRA-motståndarna haft, men de är lika missnöjda!

Hörde en pensionär som idag protesterade tillsammans med andra i Stockholm säga i radion:
-"Jag förstår inte hur de tänker. Vi som har arbetat ihop till vår pension".

Vi är många som inte förstår arbetslinjen. Mona Sahlin var fantastisk i svt imorse när hon
lade fram s politik. "De sjuka behöver lugn och ro för attt bli friska" . Så sant!! Jag har varit så stressad (av denna regering) för att jag nu oturligt är sjuk och inte kan arbeta. Ändå har jag arbetat ihjäl mig för OTACK.

Jag har irriterat mig mycket på MU, men nu har hon en klar poäng.
Regeringen saknar nödvändig fingertoppskänsla. Det är som Nuder sa; något kliniskt robotliknande över budgeten (förra årets). Mona Sahlin använde ordet orättfärdigt flera gånger imorse.

Missförstå mig rätt! Jag har alltid varit borgerlig, och vill så förbli. Men regeringen har misslyckats och kommer misslyckas
om inte medkänsla visas med äldre, sjuka, funktionshindrade och arbetslösa. Detta har blivit helt galet. Avbön krävs även här, om opinionen ska vända.

Anonym sa...

Motvilligt går jag in i diskussionen igen. Namnet ifråga förekommer på alltför många ställen och ger mig lätta frossbrytningar.
Dag: Om inte vederbörande lagt sig så vinn om detta teknikskifte utan låtit det ske på marknadens villkor och när marknaden var mogen för det, hade livet varit bra mycket enklare. Vi hade sluppit fragmentering, frusna bilder som släpper först sedan mördaren redan avslöjats, textning som inte funkar - listan kan göras lång på det som inte var "färdigt". Framförallt hade vi haft apparater som var byggda för tekniken och sluppit alla dessa boxar hit och dit.

Det är hennes fel och hennes tillskyndare t.ex. alla dessa som jublade över att vi nu skulle handla i TV-soffan istället. Vi kunde klicka på Julia Roberts blus och beställa den medan vi såg filmen. Och blusen skulle levereras med postmannen nästa dag! Jo,jo!

PeO: vad är det för en "kompis" Du refererar till?