onsdag 10 september 2008

Spanien i mitt hjärta!

Här badar jag i saltsjön i Torrevieja.
















Sent i går kväll kom jag och Pontus hem efter en fem dagars vistelse i Torrevieja i Spanien. Har varit där och firat en väninnas 50 årsdag. Hon och hennes man har hus i Torrevieja. Vi fick även prova på golf för första gången, en födelsedagspresent våra vänner gav oss när vi fyllde 40. Jag har alltid sagt att jag aldrig skall prova på någon "moderatbandy", men man skall aldrig säga aldrig. En vacker, ung spanjor gav oss en timmes lektion i hur man svingar den där golfklubban. Golfvärlden är en egen värld upptäckte jag, med en massa begrepp jag i alla fall inte har hört förut. Dagen efter gick vi alla fyra två runder på en niohålsbana, det tog flera timmar.

Det var skönt att få bada i saltsjön, som låg precis nedanför deras hus. Dit gick vi flera gånger. Att flyta i det salta vattnet var en obeskrivligt skön upplevelse. Den rosa färgen på saltsjön var häftig. Det var minst 30 grader varmt varje dag vi var där. I dag har jag gått en mil i skogen i snabb takt, tillsammans med två kompisar, för att få upp värmen i kroppen. I morgon kommer jag att elda i kakelugnen!

Jag älskar att åka till Spanien. Det vackra språket och de underbara människorna där är det alltid lika förtjusande att få förnimma.

PS: Boktips; på flyget hem från Alicante läste jag "Natten innan de hängde Ruth Ellis", skriven av författaren Margareta Strömstedt. Nerikes Allehande skriver att boken är "En oemotståndlig läsupplevelse". Jag håller med; en läsvärd och tänkvärd bok :DS

13 kommentarer:

Anonym sa...

:-O

Pin Up bilder på bloggen.....

Margit Urtegård sa...

Hej på dig också Peo.

MVH Margit

lena alun sa...

Välkommen hem!

Det har varit tomt när du var borta. Vad snygg du är! Det syns att du har kunnat koppla av.

Margit Urtegård sa...

Hej kvinnodemokrat.

Tack. Jag har kopplat av, jag fick inte ta med mig datorn, hade fått totalt bloggförbud:-). Det var god mat, god dryck och att få umgås med goda vänner som var tillåtet. Första dagen tittade jag med stora ögon på min väns dator när han kopplade upp sig på nätet, men jag bet mig i tungan och gick ut i solen. Nu fryser jag, det var kallt att komma hem till 15 grader när jag hade blivit van med 30 graders värme.

Det var skönt att vara där. Min väninna var nöjd med sin 50-årsdagsfest; en trevlig fest.

Ring mig i morgon så kan vi bestämma en dag vi kan träffas.

MVH Margit

lena alun sa...

Hej,

Jag är vaken, men vill inte väcka dig. Går till psykoterapeuten och Friskis och Svettis efter 10.00.
Måste packa inför resan till Öland imorgon bitti för att få läkande naturupplevelser....

Kram

Dag Bremberg sa...

Välkommen hem! Det har varit lugnt i bloggosfären när du varit borta...

Cecilia Artista sa...

Hej Margit!
Long time, no see! Härligt att se dig i vattnet i Spanien! Jag är ju inte politiskt aktiv längre (tidigare mp) men jag läser ibland din blogg och med stort nöje! Ibland tycker jag det är synd att jag inte fortfarande arbetar aktivt och försöker förändra politiken, ibland tycker jag det bara är skönt att inte vara indragen i allt ältande, långbänkar, kommunchefer osv.
En anledning till att jag inte är med nu är att jag halva året bor här i kommunen men sedan ett par år tillbaka har ett härligt hus i Andalusien där vi tillbringar vinterhalvåret och där jag nu ska bygga upp en ateljé. Och Margit jag liksom du älskar Spanien, Andalusien framför allt och de vänliga spanjorerna. Dessutom är det ett internationellt klimat här och det är härligt att umgås med människor från olika länder och kulturer. Mångfald är ordet!
Jag håller just på att skapa en blogg och hoppas få igång den tills vi åker ner om en dryg vecka. Vi åker bil och jag tänker berätta om resan genom Europa till en början.
Kram Cecilia A

Anonym sa...

Välkommen hem Margit!
Jag har saknat dig och din blogg. Det ser verkligen skönt ut!

Kram, Marie-Louise

Margit Urtegård sa...

Hej Cecilia.

Kul att höra från dig, det var länge sedan. Saknar dig jättemycket i politiken här, det finns inte många kvar som är så tuff som du var i kommunpolitiken nu. Du var konstruktiv och kritisk på en och samma gång. De som inte vänder kappan efter vinden gräver ner huvudet i sanden som strutsen och vissa politiker gör både och:-).

Fast det finns de som har hjärta på rätt plats också.

Du måste skicka mig din bloggadress när du har fått din blogg, det blir spännande att få följa dig i konsten och i världen, det ser jag fram emot.

Berätta om Andalusien, vart i Spanien ligger det?

Hör av dig snart igen.

Take Care!

Kram
Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Marie-Louise.

Jag har saknat dig också. Apropå bloggen, du lovade mig en middag vid 10000 läsare:-), nu är jag snart uppe i 30000. Vi får träffas snart.

I dag har jag kört 70 mil, har varit på transport i jobbet. Hoppas allt är bra med er. Hälsa slaven.

Kram
Margit

yeska sa...

Hej Kirre
Nu har jag gått 4 veckor på utbildningen i Tärnsjö.
Stan består av en gata och en ica och en coop. Och natur, massor av natur. Vi plockar svamp och syr till fingrarna blöder.
Var givetvis tvungen att starta en blog
http://saddlerynewbies.blogspot.com
så att vi nybörjare kan visa upp våra alster.
Av någon anledning så har kommunen smällt upp en silo mitt i ett villaområde och jag undrar vem som vill bo 2 meter därifrån och 1 meter från kraftverket.
Det är viktigt med stadsplanering...
Hoppas du har det bra (det kan jag ju se på bilderna..)
kramar y

lena alun sa...

Hej Patrik,

Kul att du följer mig via Margits blogg. Börja gärna kommentera. Ditt perspektiv behövs, det också!

Ja, Nu åker jag till Öland. Även om inte många kommenterar så har jag kommit upp i 834 läsare på en månad. Inte illa för en Nobody.

Som du själv påpekat om ofelbarheten är det just en egenskap för just påvar. :-)

Ha en skön vecka nu, du med!

Margit Urtegård sa...

Hej Yeska.

Saknar dig. Kul att höra från dig. Kommer att följa din blogg med intresse. Du får ringa mig när du är i Strängnäs så kan vi ta en fika och uppdatera varandra.

Jag funderar på att betälla en ny resa till solen, jag fryser hela tiden sedan jag kom hem från Spanien. Får väl gå ner och träna.

Sköt om dig.

Kram
Kirre