tisdag 16 september 2008

Emils beställning.

Köttfärspaj och grönsakspaj med fetaost.
















Den som fyller år får välja vad som skall serveras; det är en tradition vi har. Emil har valt köttfärspaj och grönsakspaj med fetaost. Emil var min assistent under de fyra timmar det tog mig att göra dessa pajer. Till dessert har han beställt äppelpaj som jag kommer att göra på egna äpplen och vispgrädde. Den gör jag efter att gästerna har kommit, för den skall vara rykande färsk. Det har sonen bestämt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulera så hjärtligt! Vilken härlig ålder. Vi hade samma tradition i vå familj när barnen var små. Dock inte lika uppskattat av alla som deltog i middagen.
Äldsta dotterna var dyrast. Hon ville ha oxfile och pommes. Mellanbarne, son ville ha kokt gädda med pepparot och kokt potatis. Minstingen, dotter valde det enkla majskolv med smör. Valen gällde även namnsdagar som enbart firades på detta sätt inga presenter. Kokt gädda är fortfarande min sons favorit.
Vilka härliga minnen!

Kerstin

Margit Urtegård sa...

Hej Kerstin.

Det är mycket roligare nu när man kan prata och diskutera med barnen/ungdomarna om allt möjligt. Alla mina barn har starka viljor, är bestämda och har egna uppfattningar om saker, det är därför både kul och en stor utmaning att ta en debatt med dem.

Det är dock tråkigt att tiden man har de här små underbara barnen till låns går så alldeles för fort! Snart har jag inga barn här hemma. Emil går i nian nu, vi pratar om vilket gymnasium han skall välja. Han har bestämt sig för att gå det naturvetenskapliga programmet (NV). Det kommer han att klara lätt då han har MVG i matte, fysik och kemi; det har han förresten i nästan alla ämnen. En duktig ung man. Emil är intresserad av politik och därför ganska insatt i världspolitiken och det är roligt tycker jag.

Majskolv med smör det älskar jag.

MVH Margit