lördag 27 september 2008

Bankrån i Strängnäs!

Precis efter bankrånet.
















I dag strax före klockan 15.00 blev SWEDBANK i Strängnäs rånad av tre maskerade personer med automatvapen. Jag satt på mitt favoritfik, George, tillsammans med min norska väninna då det hände. Folk började och springa in på George för att få skydd när vi frågade några om vad som pågick. –Bankrån, svarade en förtvivlad mamma som hade sökt skydd med sina barn. Rånarna hade rånat både bankomaten och värdetransportbilen, enligt vittnen. De hade skurit sig in i värdetransportbilen, berättade en man. En stor folkhop hade samlats kring dramat som utspelade sig mitt på ljusa dagen i vår idylliska lilla stad. Rånarna hade därför avlossat minst ett skott för att skrämma bort för närgångna åskådare. För mig är det obegripligt hur människor kan stå så nära beväpnade rånare med sina små barn. Polisen kom tyvärr inte förrän minst tio minuter hade gått.

Aftonbladet skriver: "Rånare försvann i två lyxbilar".
Expressens artikel "Automateld vid rån".
SvD skriver: "Rånare beväpnade med AK 4:or har skjutit i luften vid ett rån vid Swedbank i Strängnäs..."
DN skriver: "Automateld vid väpnat rån i Strängnäs".

Kommentar från nättidningen:
"SUCK! Hur i he-e skulle polisen kunnat agera? Tyvärr så är ju folks nyfikenhet större än deras intelligens! Hur kan man stå och glo på när rånarna agerar? Hur tror man då att polisen ska kunna göra sitt jobb? Om polisen agerat hade det kanske blivit skadade , eller ett och annat lik på kuppen... Då hade det blivit ett dj-a liv på folk! Nej, nu kom dem bara undan med stålar och ingen blev fysiskt skadad. Min första tanke är att det är ett insiderjobb .... vilka skulle annars kunna kartlägga att det skulle vara värdetransport till lilla sketna Strängnäs idag? Sorry, men tror nog att det är en del av en negativ trend i vår vardag.... Vad gäller polisens agerande, tycker jag bara att dem agerat enligt regelboken. Om folk inte varit så förbannat nyfikna så hade dem nog kunnat agera! Kanske något för "nyfikna i många strutar" att tänka på ... nästa gång!"

Åsiktsmaskinen

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tusen tack för lunch Margit! Det var mycket gott och mycket trevligt.

Margit, vem behöver tidningen när vi har Din blogg? Du var först med nyheten och sannolikt först på plats. Bankrånet var inte så dramatisk i sig, vittnen berättade att rånarna packade sitt rånsbyte lugnt och sansat.

Men det är som Du skriver obegripligt att människor står så nära rånare med automatvapen. Vad kunde inte ha hänt om polisen hade kommit tidigare, innan de hade åkt?

Margit Urtegård sa...

Hej Nina.

Det är jag som skall tacka dig. Tusen tack för att du kom hem till mig i dag och muntrade upp mig med present och allt!

Ja, jag förstår inte hur folk kan stå och titta på rånare med automatvapen viftande i luften. Speciellt inte när de har sina barn med sig. Kloka var de som sökte skydd på George.

MVH Margit

Anonym sa...

Men hallå mina damer...

Folk kanske blir chockade, inte tror att det är sant att de ser rånare med vapen.

Tur att ni var så kloka att ni satt kvar och åt er lunch...

Tror jag själv skulle stå som ett fån om jag råkade ut för detsamma.

Handlade inlägget om det förskräckliga i att ett rån skett, eller att folk med barn är oansvariga ?

(s) forever

Margit Urtegård sa...

Hej (s)forever.

De föräldrar som sökte skydd på George var lika förvånade som vi över att några vuxna med barn stod kvar vid brottsplatsen, att alla de befann sig i chocktillstånd har jag svårt att tro.

Min artikel handlar om det som hände och vad jag tänkte efteråt; inget annat. Take it or leave it!

MVH Margit