fredag 19 september 2008

Helt ofattbart!

Årets citat?, från Dagens Samhälle: "Helt ofattbart, säger Ann Landerholm. Att släppa fram s till makten i Strängnäs! Och jag har aldrig fått höra vad jag gjort för fel. "

Många har valt att kommentera Ann Landerholms uttalande i senaste Dagens Samhälle, här är några av dem: Dag Bremberg (mariefredspartiet), Peo Wågström (s), Lotta Grönblad (s) och Alex Voronov (Eskilstuna-Kuriren).

Peo Wågström ställer en bra fråga: "Konstigt förresten, när andra får avgå och hävdar att de inte förstår ett dyft brukar ledarredaktionen rycka ut till försvar…… beror det på vem som puttar mot kanten eller ?"

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vi måste gå vidare från detta. Arbeta konstruktivt med att förbättra kommunen. Inte fastna i bitterhet. I helgen skall jag börja skriva en debattartikel om hållbar stadsutveckling i Strängnäs. Skall också cykla omkring och fotografera ställen som är obehagliga att cykla på. Tex när man skall till springspåret vid kvitten. Vi måste förbättra för cyklandet i Strängnäs. Bilåkandet vinner annars terräng när Strängnäs växer. I Strängnäs skall cykeln vara förstahandsval i stan. Och hur skall vi få in de stora lagerlådorna i landskapet? Hur skall stad och land möta varandra ? Det finns många frågor. Kan vi skapa fler cykelvägar mellan kommundelarna (Mariefred -Åker har jättebra cykelbana, Stallarholmen har en på gång, Åker - Strängnäs har ett glapp efter sandtaget som borde åtgärdas, Strängnäs-Länna skulle gå att fixa med gamla vägar, värst är Stallarholmen-Mariefred, där är det fullkomligt livsfarligt att cykla). Miljöpartiet har förslagit att kommunen skall anställa en cykelstrateg. Jag tror man kan lösa frågorna mha samråd med cyklande medborgare. Få saker är så bra som att kunna cykla (eller gå) till jobbet. Den som har cyklat jobbar mycket bättre, är friskare, sliter mindre på klimatet, gör vår fysiska miljö trevligare och minskar slitaget på vägarna ! Snacka om smart !
Maria v B

Anonym sa...

Hur stad och land ska mötas? Jamen det har ju Riksantikvarieämbetet bestämt! Titta bara på Munkhagsgärdet i Mariefred så har Du svaret.

Anonym sa...

Inte fastna i bitterhet ? Jag undrar om inte problemet är att någon fastnat i ett hybris ? Jag har en känsla av att varje gång någon Landerholm uttalar sig eller omnämns så kommer ledarbloggen att muntert påminna om sin seger. Det finns dåliga förlorare, och obegripliga så kallade vinnare.

Anonym sa...

Och förlåt mig, Maria, men jag känner inte att cyklisternas väl och ve riktigt borde vara vårt fokus, hur behjärtansvärt det än må vara.

Och i övrigt måste jag tillstå att jag blev förvånad över att jag och andra så misslyckats att förklara för det förra Kommunalrådet vad hon gjorde för fel. Såtillvida kan jag ge henne rätt att partiet kollektivt bär största skulden som inte löste frågan internt utan trodde man kunde låtsas som inget hänt och ställa upp 100% bakom henne. Det var politisk naivitet på hög nivå.

Jag har inte sällat mig till de offentliga bespottarna och gör det högst ogärna nu heller men artikeln i Dagens Samhälle gjorde mig förvånad och försöken att villa bort korten med cyklisternas problem, känns inte särskilt insiktsfullt.

"Vi måste gå vidare" - ett så fullständigt hatat uttryck! Som används för att avhända sig allt ansvar för en situation. Jag känner det med stor ilska från mitt eget parti när det fullständigt misslyckades med att åstadkomma en rättvis och riktig lösning på en omöjlig intern situation. Då tillgriper man floskler som ovanstående. Gör inte det, Maria!

Margit Urtegård sa...

Hej Peo.

Du har noterat samma sak som mig; det finns någon som njuter av sin seger. Skadeglädjen är tydligen den enda sanna glädjen vederbörande hittar och hybrisen frodas.

//Margit

Anonym sa...

Hej alla !
Berättar för er vad jag jobbar med för närvarande, och jag delger er mina funderingar !

Jag försöker inte villa bort någon ! Varför skulle jag överhuvudtaget skriva på denna sida då ? Ingen hade skrivit något på detta inlägg, jag tog upp en tråd !

Det är klart att det pågår en stor självransakan i mitt parti. Ur kris följer utveckling. Vi har också formulerat en bra politik i vår skuggbudget tillsammans med KD och SP. Men det finns mycket angående Strängnäs att fundera på i en tid av snabb utveckling.

För mig är " att gå vidare " ingen floskel. Döden är den som varit min värsta fiende och som under fem år tog fyra av mina älskade, senast min 10 åriga son.

Kära Mats, för mig är inte " att gå vidare " någon floskel.

Maria

Margit Urtegård sa...

Hej Maria.

Det är roligt att få höra vad du arbetar med för tillfället, fortsätt att berätta om det.

Jag satt till 03.00 i natt och lästa genom högen med tidningar jag inte har hunnit med tidigare. Det händer mycket i världen. Ditt intresse för att bevara och bygga samtidigt fanns det flera artiklar om. Håller med dig om att det behövs flera och bättre cykelbanor; vi skall kunna cykla runt i hela vår vackra kommun. Någon cykelstrateg behöver vi inte anställa för att fixa detta, vi har kompetenta tjänstemän som kan hantera detta utan problem. Det som behövs är politiska beslut om pengar till detta.

MVH Margit

Dag Bremberg sa...

Maria, jag är övertygad om att du menar allvar med dina ambitioner. Om alla, eller i varje fall de flesta, politiker verkligen känner ett personligt ansvar för att utveckla och förbättra vår kommun, då kommer vi att kunna få en del gjort!
Ang cyklarna så hörde jag att det var total enighet i denna fråga i onsdags, då det var en samling av nämndledamöter som inbjudits att diskutera hållbar utveckling.

Om vi ska komma framåt, från ord till konkreta beslut, så krävs det nog att några av oss driver på.

Anonym sa...

Dag, det var roligt att höra !Ställer en fråga på fullmäktige så får vi höra mer hur cykelfrågan ligger till. Konkreta förslag är alltid bra ! I Mariefred finns ju ett "glapp" från Slottsbrinken till stadskärnan på Stallarholmsvägen tex.
Maria

Margit Urtegård sa...

Hej Maria.

Bra med frågestunden, både den för medborgarna och ledamöterna, på fullmäktige tycker jag. Det har blivit ett mera levande beslutande organ de senaste åren, i fullmäktige menar jag. En levande demokrati kan inspirera andra att engagera sig, det är bra.

MVH Margit