tisdag 2 september 2008

Ny kommunchef sökes!

I bland är det dags att packa ihop och gå vidare här i livet. Sådant brukar man känna bäst själv, men vissa vet liksom inte om det och behöver därför en knuff åt rätt håll så att säga. Vad mig anbelangar så är Strängnäs kommun färdig med kommunchefen; han borde söka sig vidare till någon annan plats, någon annan stans och det helst i går. Mitt tålamod är slut, mina förhoppningar är krossade, förstörda och kan aldrig någonsin återuppstå. Tyvärr kan jag inte än berätta varför det är på detta viset, men tids nog kommer det att komma fram. Jag hoppas dock att det, i god tid innan dess, är färdigt med dumheterna; att tjänsten som kommunchef i Strängnäs kommun är utannonserad. Det finns gränser för vad vi normala, dödliga och känslosamma individer tål och accepterar; för min del är den skiljelinjen passerad för länge sedan. Att se andra lida är för några av oss hjärtskärande. Det gör ont! De människor jag respekterar och högaktar just för att de är starka individer, med ett stort rättvisepatos inom sig, får ingen kränka utan att jag protesterar, så enkelt är det.

GE OSS NÅDEN,

att våga utföra
det vi vet måste göras.
Låt oss inte tveka på grund av bekvämlighet
eller rädsla för vad människor säger
eller för att rädda vårt eget skinn.
Stora uppgifter väntar oss-
att befria kvinnor, att uppfostra barn,
att övervinna hat och våld och fattigdom-
allt detta och mer därtill.
Men uppgifterna kräver arbete
och stora uppoffringar.
(Må vi finna ett sätt att möta utmaningarna!)

W. E. B. Du Bois (1868-1963)

45 kommentarer:

Anonym sa...

Margit, det här låter allvarligt. En sådan här allvarlig anklagelse, bör inte den följas av en faktabeskrivning? Annars så står ju din anklagelse fri från att kunna bemöta. Jag bara undrar,
Håkan Bertilsson

Margit Urtegård sa...

Hej Håkan.

Du har rätt i det du säger, jag kan tyvärr inte säga mera om detta just nu. En faktabeskrivning kommer när den person, som nu har blivit utsatt för kommunchefens hårda nypor har kommit över den värsta chocken. Den person som kommunchefen nu vill göra sig av med har jag så stort förtroende för att jag vet att hela ärendet luktar skunk och mera därtill.

MVH Margit

Dag Bremberg sa...

Margit, jag förstår helt din reaktion.
Själv är jag bestört.
Med reservation för att jag inte har en aning om kommunchefens bevekelsegrunder eller exakt vad som nu skett i kommunhuset, så ställer jag mig frågande till hur vår kommunala ledning fungerar.
Det är illavarslande att så väldigt många chefer slutat under så kort tid.
Nu måste den politiska ledningen visa att den tar sitt ansvar.

Margit Urtegård sa...

Hej Dag.

Tack. Jag har pratat med Jens Persson och förklarat hur jag ser på det hela. Jag hoppas han agerar, men som jag sa till Jens så förväntar jag mig inget av vare sig honom eller de andra kommunalråden. Nu har han dock chansen att visa att han inte är lika mesig som jag tror. Vi får se.

MVH Margit

Anonym sa...

Önskar att du inte har rätt Margit.
Vem är det nu i raden som är drabbad? Det är mycket märkligt att så många höga tjänstemän "valt"
att sluta sina tjänster inom kommunen. Kan det vara möjligt att de är obekväma för Heimdahl. Skönt att du är på krigsstigen Margit. Nu hoppas vi på att att alliansen inte är några Ja- sägare kring kommun chefen...agera.
Kram Margit, håller på dig!!!

Margit Urtegård sa...

Hej anonym.

Jag är den första att önska att jag inte har rätt denna gången, men det är nog tyvärr så att det hela stämmer. Jag har aldrig varit någon stor beundrare av kommunchefen, jag har aldrig gillat den typen av chefsskap som han kör med; att toppstyra människor tror jag inte på. Mig kan han inte trampa på, när han trampar på andra blir jag förbannad. Vi är många som har reagerat denna gången, kommunchefen är ute och cyklar och har definitivt valt fel offer! Opp som en hjort och ned som en lort, som vi säger på norska.

MVH Margit

Anonym sa...

Hej Margit!
Hur länge ska detta fortgå? Hur många chefer ska sparkas av kommunchefen innan politikerna sätter ner foten? Starkt gjort av dig att agera!

Kram, Marie-Louise F M

Margit Urtegård sa...

Hej Marie-Louise.

Som jag sa till Jens Persson så är jag mycket besviken över att det här får fortgå. Hur länge kommer den politiska ledningen låta kommunchefen härska och söndra i vår kommun??? Folk är rädda, det är dags att agera nu; kosta vad det kosta vill!

MVH Margit

Anonym sa...

OK, det verkar vara allvarligt det jag kan utläsa av Dags reaktion och det jag hört från dig. Vi får väl reda på mer så småningom.
Håkan Bertilsson

Margit Urtegård sa...

Hej Håkan.

Ja, vi får förhoppningsvis veta mera sen. Jag hoppas dock att allt detta elände blir ordnat upp i och att allt blir rätt i slutänden. Någon har nog satt sin sista potatis. Hoppet är det sista som lämnar en människa, jag vill se något som bevisar det nu. Sådana här dagar vill jag bara flytta hem till Norge igen.

MVH Margit

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Margit Urtegård sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
lena alun sa...

Hej Margit,

du är en hjältinna! Du är modig och står på rättvisans sida.

Elisabeth Tamm, riksdagskvinnan (om inte den första så bland dem) sa:

"Det måste finnas kvinnor, modiga och behjärtade nog att våga stå för en mening, även om den inte är populär, men som kanske är ämnad att prägla en kommande tid."

En sådan kvinna är du och det är fint att se att många vågar stödja dig här på bloggen. T o m Bremberg.
Kul! ;-)

Margit Urtegård sa...

Hej kvinnodemokrat.

Hade jag varit man hade jag nog betraktas som modig, nu råkar jag vara kvinna och då är jag bara dum enligt flera gamla karlar.

Jag säger som KG Hammar: "Jag har inte sanningen, jag söker den." Är man kvinna och törs vara med i hetluften får man räkna med att många spottar på en. Inget jag bryr mig om.


MVH Margit

Anonym sa...

Gör nu inte en ny kvinnosaksdebatt av detta, margit, vad än det må handla om! Jag är just återkommen och vet således inte vad Du pratar om, men mitt hittillsvarande förtroende för vår kommunchef som en vass och för vår lilla kommun, alldeles för bra chef, är obrutet. Du delar inte min syn, jag vet det, men icke desto mindre anställdes Heimdahl för att förvandla vår såsiga förvaltning till en vass och effektiv sådan. Det kan inte alltid ske utan att vissa personer offras som inte passar i den organisation vi politiker sagt att vi vill ha.

Men som sagt - vi är alltid väldigt snabba att gå i försvar för personer som säkert många gånger är både duktiga och trevliga, men som kanske inte passar på just den plats de har.

Vi som politiker i periferin har dessuotm svårt att bedöma detta på rätt sätt. Och återigen - komunchefen ansvarar för sin organisation.

Jag återkommer när jag vet mer.

Anonym sa...

Har Du dessutom börjat censurera kommentarer, Margit? Två stycken är borttagna. Varför?

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Jag har tagit bort en av mina egna kommentarer plus en som jag inte tycker hör hemma i denna debatt.

Har fullt förtroende för den person som nu drabbats av vår kommunchefs hårda nypor. Att ha förtroende betyder mycket för mig, någon gång tappar man det andra gånger blir man förvånad. Tills the bitter end håller jag på dem som imponerar genom ryggmärg och pondus, att de flesta sviker, det vet jag bättre än du tror, men det får så vara. I bland får man nog helt enkelt.

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej igen Mats.

Du skriver: "Men som sagt - vi är alltid väldigt snabba att gå i försvar för personer som säkert många gånger är både duktiga och trevliga, men som kanske inte passar på just den plats de har."

Jag respekterar det du säger och du har helt rätt, i bland kanske personen inte passar där den är. Är du helt övertygad om att vår kommunchef passar till att vara just det? Jag skulle önska att jag var det, men jag är verkligen inte det. Du är klok Mats, jag lyssnar ofta på dig. Nu är jag dock besviken över det som händer med människor som jag tror på.

MVH Margit

Anonym sa...

En arbetsmiljö med s.k. hårda nypor brukar dölja ett klimat där inställsamhet och skvaller belönas. Den som önskar hårda nypor tänker nog oftast på att någon annan ska drabbas, inte jag själv. Maktutövning måste inte vara hård för att vara effektiv. Tvärtom, hårdhet och skoningslöshet bromsar mänsklig utveckling, alltifrån barndom till ålderdom.
Mvh Eva P

Margit Urtegård sa...

Hej Eva P.

Du skriver: "En arbetsmiljö med s.k. hårda nypor brukar dölja ett klimat där inställsamhet och skvaller belönas."

Där träffade du spiken mitt uppe på! På min arbetsplats kriminalvården och inom politiken har jag nästan bara sätt just det du beskriver; inställsamhet och skvaller belönas. Tills jag kom till en annan arbetsplats i Eskilstuna trodde jag att det var så här på alla svenska arbetsplatser. Är mycket tacksam över att jag fick uppleva en ärlig och trevlig arbetsledning, där jag är i dag och trevliga kollegor.

MVH Margit

Anonym sa...

Mats Werner önskar att du inte gör en kvinnosaksdebatt av detta. Ja, man förvånas.

Det jag just ser är tydliga patriarkala strukturer - just dessa som förhindrar äkta demokrati. Att lojalt sluta upp kring ledarhannen är det som har skapat manssämhället och kvinnors underordning. Om vi ska få ett jämställt samhälle, Rwanda har blivit bättre än oss, fordras kvinnor och män som kämpar för demokratin. Det fordras ledarskap som kan leda mångfalden. Inte ledare som rensar bort individer efter eget gottfinnande.

Det har jag utsatts för och den erfarenheten gjorde att jag gick in i väggen. Det var droppen som fick bägaren att rinna över till psykisk kollaps. Svenskar behöver öva vänlighet och tolerans om vi ska nå tillväxt.

Hälsar
Anna

Anonym sa...

Hittade lite debatt som inte borde ha fallit i glönska;

http://www.ekuriren.se/link.php?id=657466

http://www.ekuriren.se/link.php?id=644948

Du företräder dina väljare, Margit!
Det är din uppgift.

Kram
Anna

Anonym sa...

Hej igen Margit!

Nu har jag plöjt åtta dagars dagstidningar (=16 st), dammsugit och våttorkat hela huset och känner att jag kommit ikapp igen! Pust!

Niklas Vestling - som det framgick i dagens tidning att Ditt inlägg avsåg - är en utomordentlig person och mycket duktig som jag upplevt det. Det framgår ju också att han ingalunda ”fått sparken” utan att den aktuella åtgärden innebär att han fråntagits sitt chefsskap.

Anledningen därtill är för mig okänd. Det är säkert trist för Niklas att han inte får fortsätta som chef, det är säkert lika trist för hans underställda som säkert gillat att ha honom som chef.

Men nu är det en gång så, Margit att det inte är vare sig Din eller min sak att lägga oss i hur förvaltningens chef organiserar förvaltningen, så länge det resultat han ”levererar” till oss som politiker, motsvarar vad vi begärt.

En av de saker vi begärt av honom när han anställdes var att spara 4 miljoner på förvaltningen. Hittills är det få av de saker han velat göra för att leva upp till våra krav, som vi inte bråkat om och som han tvingats backa med.

Vi är inte särskilt konsekventa som politiker, Margit, när vi upprepade gånger beter oss som vi gör.

Jag säger det återigen: Lyft blicken! Se till det resultat vi vill ha för våra invånare - och deras skattepengar.

Du företräder Dina väljare, Margit. Säger Anna i en kommentar. Det är rätt, men inte bara det - Din främsta uppgift är att se till att deras pengar används så effektivt som möjligt så att de räcker till så mycket verksamhet som möjligt.

Därför är det kanske till slut ändå så att detta syfte motsvaras bäst av att jobbet i våra parker sköts av andra än kommunanställda. Jag vet inte om det resonemanget ligger bakom den nu aktuella situationen, men troligen inte eftersom vi även där gått emot det förslag som förelåg och istället bakbundit kommunchefens händer.

Du är vänfast och trogen och Du reagerar ofta spontant på skeenden. Kanske är det dock inte alltid så att bara för att en vän blir förfördelad i ett sammanhang, det per automatik innebär att någon annan ”gjort fel”. Om en vän blir av med jobbet måste man kanske inte attackera den som avskedat vännen. Som utomstående har man inte samma möjlighet att objektivt bedöma varje sådan åtgärd. Det är heller inte vår uppgift som politiker. Vi ska se till helheten.

Basunen behöver inte alltid tas till. Och framförallt - måltavlan behöver ibland förses med spegel!

Läs också vad jag skriver om vänskap.......

Klem
MATS

Anonym sa...

Vi får hoppas att E-K har påbörjat sin grävande journalistik så att allmänheten kan få klarhet i vad som pågår. När man läser kommnentarerna på E-K´s websida i denna angelägenhet är det fler som har intagit Margit position än dem som försvarar Heimdahl.

Jag har fullt förtroende för Margits omdöme i hanteringen av denna fråga. Ur ett genusperspektiv
har hon lika mycket rätt i sitt ställningstagande som Mats Werner har i sitt gammeldags tänkande.
Arbetsmiljöfrågorna tycks Werner ha tappat i sin spariver.

Bara hanteringen av Niklas Vestling lämnar mycket att önska, även om det skulle finnas legitima skäl till att han avskiljs från sin tjänst.

Anna

Dag Bremberg sa...

Mats, jag tycker att vi ska avstå från att diskutera en enskild persons egenskaper.

Jag vill bara påpeka att om något inte fungerar bra i vår kommun, så är det endast politiker som väljarna kan ställa till ansvars. Därför är det ett politiskt ansvar att agera om det inte fungerar optimalt. Vi folkvalda kan inte delegera allt ansvar till någon tjänsteman och sen luta oss tillbaka i fyra år.
Då återstår frågan: fungerar allt optimalt i vår kommun?

Anonym sa...

Nej men Dag!
För det första har jag inte diskuterat någon persons egenskaper utan endast nämnt att min uppfattning är att Niklas Vestling (som är namngiven i dagens tidning tack vare Marie Ollman och Margit) är en utomordentligt duktig person. Din kommentar antyder att Du inte anser det.

För det andra - om jag är nöjd eller inte! Självklart kan jag inte vara nöjd. Vi politiker har ju inte tillåtit den kommunchef vi anställt för att utföra visa saker att också utföra dem! Hur kan man sedan vaqra nöjd? Gammaldags eller ej.

För övrigt - om det är något politiskt forum som ska debattera denna fråga är det det utskott som utövar kommunens personalansvar (inklusive arbetsmiljöfrågor, Anna!). Jag sitter tillsammans med bl.a. Erik Berg i det utskottet. Vi får säkert anledning att diskutera frågan.

Men återigen - personalfrågor är i övrigt inget vi politiker ska syssla med.

Anonym sa...

Det är stötande som medborgare att ta del av hur Strängnäs kommun är som arbetsgivare. Jag förväntar mig att Strängnäs kommun bland andra kommuner ska föregå som ett gott exempel och anser att jag har en demokratisk rättighet att diskutera olika företeelser politiskt. Även om det finns utskott som ska ta beslut har väl allmänheten yttrandefrihet?

Anna

Anonym sa...

Gnällmaffian har möte på bloggen.

Är det inte dax för er bloggare med Margit i täten att ni intresserar er för konstruktiva förslag för att förbättra servicen för våra kommuninvånare. Det känns som det räcker med personangrep på tjänstemän och politiker.
Det känns oxså som att ni bloggare har ett jättestort behov av att synas och bli bekräftade och ideer och konstruktiva förslag till förbättringar för våra medborgare kommer i andra hand.
Kommer nu inte dragande med att orättvisor skall bekämpas. Javisst, men det är inte i första hand er uppgift,Margit att gräva i skiten.
Den uppgiften sköter Kuriren mycket bättre.
Rätta mig om jag har fel.

Obekräftad

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Dag Bremberg sa...

Mats, det där var mycket lågt. Nu använder du återigen en namngiven person som slagträ, för att ge dig på mig och andra.
Min enda poäng var: försök helt enkelt att avstå ifrån att diskutera enskilda människor på nätet!
Gör det mellan skål och vägg, om du måste.
Men tänk hur du själv skulle uppleva det om dina "misstag" diskuterades, så att massor av människor som aldrig ens träffat dig skulle kunna skvallra vidare!

Anonym sa...

Förlåt mig Dag, men nu är det väl ändå Du som är ute och cyklar! Det är ju faktiskt inte jag som öppnat denna diskussion som berör en enskild person. Den anklagelsen får Du rikta åt ett annat håll.

Är inte hela den här kampanjen mot kommunchefen att betrakta som diskussion om en enskild människa isåfall? Eller går det bra att skriva så länge det rör sig om en toppchef?

Anonym sa...

Här finns misstankar om maktmissbruk. Det är något annat än personangrepp, skvaller och diskussion av en persons egenskaper,anser jag.

demokratikämpe

Dag Bremberg sa...

Vi som är folkvalda har ansvar att se till att organisationen fungerar på ett demokratiskt och effektivt sätt.
Om vi inte anser att nuvarande styrning (eller aktuellt förslag t ny organisation) är optimal måste vi säga ifrån.
Om massar av mellanchefer under en kort tid slutar eller sparkas så är det vår förbannade skyldighet att ställa frågan: fungerar ledningen bra nu?

Men vi som publicerar texter på nätet har ett ansvar att undvika påståenden om namngivna personer.
För mig som journalist är detta självklart, men även ni andra som skriver på bloggar bör begrunda detta.
Att namnge en sparkad chef och spekulera i om han tycker att det är "trist" är inte särskilt hänsynsfullt. Mats, fundera gärna ett varv till innan du "postar".

Lotta Grönblad sa...

Jag håller HELT med Dag. Det är oetiskt att lämna ut människor på detta sätt på bloggar. Känsliga personalärenden ska inte diskuteras så. Däremot har Dag en viktig synpunkt i det han skriver att det är politikens skyldighet att se till så att personalpolitiken på den generella nivån är välfungerande. / Lotta

Anonym sa...

Tack Lotta, Dag och Margit för att ni ifrågasätter lägger er i. Jag som simpel väljare håller nämligen er politiker som ansvariga för hur tjänstemännen levererar, inte bara att de gör det. Personalpolitik är dessutom en i högsta grad politisk fråga. En lynnig personalpolitik lockar inte väljare det är ett som är säkert.
Vänligen Eva P

Anonym sa...

Du känner min grunduppfattning, Dag, vilken jag även gett uttryck för här: personalfrågor är överhuvudtaget inte något vi som politiker ska lägga oss i. Kommunens personal är underställd kommunchefen och ingen annan.
Att det aktuella fallet - inkl. namngivning - ens kommit upp till diskussion i Strängnäs Tidning och på denna blogg är inte och har inte varit mitt ansvar

Margit Urtegård sa...

Hej Mats och Dag.

Dag skriver: "Jag vill bara påpeka att om något inte fungerar bra i vår kommun, så är det endast politiker som väljarna kan ställa till ansvars. Därför är det ett politiskt ansvar att agera om det inte fungerar optimalt. Vi folkvalda kan inte delegera allt ansvar till någon tjänsteman och sen luta oss tillbaka i fyra år.
Då återstår frågan: fungerar allt optimalt i vår kommun?"

Bra fråga Dag; fungerar allt optimalt i vår kommun?! Om man nu t e x tycker att det inte fungerar bra när det gäller hur man hanterar personal anställda av kommunen, så måste vi väl som politiker protestera och agera? Vi måste kunna ställa frågor som: Kan kommunchefen hantera personal? Kan personalchefen göra det? Skall vi bry oss? Jag tycker det är allvarligt när flera tjänstemän väljer att sluta eller får sparken på bara några år och många politiker väljer att göra som strutsen och sticker huvudet i sanden. Det finns en förtroendekris kring kommunchefen. Skall den lösas eller skall vi vänta på nästa katastrof? Hur många människor skall drabbas innan något görs? Vad som skall göras finns det säkert olika uppfattningar om. Den diskussionen borde startas.

MVH Margit

Anonym sa...

Hej och välkommen hem Margit!

Det är ledsamt att höra att det "finns en förtroendekris" när det gäller Kommunchefen.

Felet som jag ser det har aldrig någonsin varit Kommunchefens. Han har faktiskt bara utfört det uppdrag vi som politiker kollektivt har gett honom. Att enskilda av oss sedan inte gillar konsekvenserna och då börjar hojta, eller de av oss som kanske inte stödde besluten bakom hans uppdrag, kan aldrig för mig innebära att det är "Kommunchefens fel". Isåfall är felet vårt, eller - för att vara mer precist - kommunstyrelsens/fullmäktiges majoritet. För hittills har inte Kommunchefen gjort någonting som gått utanför det uppdrag han specifikt har fått av sin uppdragsgivare.

Om det således inte fungerar "optimalt" i vår kommun är det med andra ord inte heller Kommunchefens fel utan vårt som politiker, som formulerat uppdraget.

"Företroendekrisen" är därför som jag ser det en rent politisk sådan.

Hälsn.
MATS

Anonym sa...

Nya politiker sökes!!
Som anställd i Strängnäs Kommun blir jag väldigt skrämd av att se hur vissa av er politiker "kastar skit" omkring er. Av en ren händelse hamnade jag på din blogg Margit. Jag blir chockad över att läsa era inlägg och ändå har jag inte hunnit med att läsa allt. Jag är rädd för att ingen kommer att vilja arbeta i kommunen som ansvarig chef/er eller överhuvudtaget vilja arbeta som tjänsteman i kommunen. Ständigt dubbla budskap, en jäkla massa påhopp och tjafs. Fundera lite över vad ni som politiker sänder för signaler. När ska "ni" börja jobba gemensamt tillsammans med förvaltningen för en bra kommun, som vi kan vara stolta över att arbeta i. Vilket ansvar tar ni för era beslut? Vilka uppdrag ger ni? Vilken stöttning ger ni förvaltningen? Det verkar vara mest påhopp. Jag har tyvärr på nära håll sett hur du Margit tycker och tänker en massa saker i tidningen utan att ha tagit reda på fakta, vilket tyvärr leder till att du försöker hjälpa och skydda personer på bekostnad av andra. Jag vet egentligen inte vad som driver dig, antagligen uppmärksamhet. Du är jäkligt snabb på att döma och jag blev besviken när jag insåg det och trodde mer om dig än så. Numera är jag inte förvånad över hur du agerar. När du slutar som politiker kanske du skulle bli en bra resurs på Strängnäs Kuriren. Har du sökt?

Karin B

Margit Urtegård sa...

Hej Karin B.

Du skriver: " Jag har tyvärr på nära håll sett hur du Margit tycker och tänker en massa saker i tidningen utan att ha tagit reda på fakta, vilket tyvärr leder till att du försöker hjälpa och skydda personer på bekostnad av andra."

Hur vet du att jag inte har tagit reda på fakta innan jag säger något? Vem sitter inne med sanningen? Redan 2005 stod jag i talarstolen i kommunfullmäktige och sa att jag tyckte att kommunchefen hade för mycket makt. Jag har inte ändrat uppfattning om det. Under ett och ett halvt år var jag ordförande i teknik- och fritidsnämnden, under den tiden såg jag och lärde mig mycket både om personer och verksamheter.

En tidigare chef sa till mig en gång: "Man måste tro på något, annars kan man falla för vad som helst." Jag är fortfarande övertygad om att det var fel att sparka ekonomichefen (2005) och jag är säker på att det är fel det som händer nu också. Att kommunchefen har fått en stark/omfattande delegation innebär inte att han är felfri och/eller har fått någon slags
immunitet; fast många tror det. Han kan göra fel som alla andra. Det är många år sedan jag fick uppfattningen att han helst vill ha enbart ja-sägare kring sig som det är lätt att styra. Vem skall då säga eller påpeka att kejsaren är naken vid tillfälle?

//Margit

Anonym sa...

Då förstår jag inte riktigt vad skillnaden mellan förra ekonomichefen och nuvarande kommunchefen är. När du beskriver kommunchefen kan man tro att det är förra ekonomichefen du pratar om.

Karin

Anonym sa...

p s
hade inte ekonomichefen fått sparken hade hon antagligen arbetat själv på ekonomikontoret idag.....

Anonym sa...

Låt mig då ytterligare en gång påpeka att vare sig förra ekonomichefen eller den senaste parkchefen har "fått sparken". Båda fråntogs sitt chefsförordnande vilket faktiskt inte är samma sak. Ekonomichefen valde sedan att själv avlägsna sig från förvaltningen. Annars hade hon definitivt idag varit en stor tillgång på ekonomikontoret i någon annan kapacitet, med sin stora pedagogiska förmåga.

Anonym sa...

Jag håller med dig Mats. Du är en av de politiker jag tycker säger sunda saker. Förlåt, jag känner inte till några detaljer om hur ekonomichefen slutade. Jag vet att ekonomichefen var väldigt kompetent på sitt område och väldigt pedagogisk men att hon var en ren katastrof att hantera personalen och även andra i organisationen. Och utan personal klarar man tyvärr inte uppgifterna själv. Vad jag egentligen försöker säga är att om kommunchefen väljer att frånta någon ett chefsansvar, så finns det antagligan fog för det. Därför anser jag det vara en häxjakt att på nätet hålla på som Margit gör. Varför sköts inte det i politiska sammanhang i "kommunhuset"? För oss anställda genomsyrar detta organisationen också, på ett negativt sett. Jag skulle velat se Margit om hon hade arbetat under ekonomichefen. Då hade tidningarna varit inblandade för länge sedan. Hon hade inte accepterat det ledarskapet ekonomichefen stod för. Därför anser jag att Margit inte samlat in tillräckligt med fakta när det gäller ekonomichefen. Vad jag vet så har hon inte pratat med någon av hennes underställda.

/Karin

Margit Urtegård sa...

Hej igen Karin.

Du kritiserar mig för att ta upp en personalfråga på min blogg, samtidigt skriver du mycket negativt om den förra personalchefen här på bloggen. Är inte det lite inkonsekvent?

Du frågar vad som driver mig. Och du svarar själv på frågan, precis som om du skulle veta det?!

Du skriver: "Jag är rädd för att ingen kommer att vilja arbeta i kommunen som ansvarig chef/er eller överhuvudtaget vilja arbeta som tjänsteman i kommunen." Jag delar din oro, men av helt andra orsaker än dig. Jag har talat med många tjänstemän som säger att de är oroliga över vad som händer i kommunen. Jag har talat med många på stan som också har reagerat på det som händer. Alla tjänstemän tycker inte som dig. Och jag är medveten om att alla inte tycker som mig.

När det gäller fakta om förra ekonomichefen så skall du inte vara orolig. Det är flera år sedan nu, men fakta det hade jag. Fast det är lättare för dig som väljer att vara anonym att tycka fritt, du behöver aldrig stå upp för vad du säger eller skriver.

Jag har valt att låta anonyma personer skriva på min blogg därför att jag respekterar och förstår att alla inte vill eller kan skriva under med sitt namn och jag svarar som oftast på anonyma kommentarer också.

//Margit