måndag 1 september 2008

Ett militärmuseum i Strängnäs.

Bilden är tagen av Nils-Gunnar Westerberg på strangnasjournalen.se














Margit Urtegård på en stridsvagn (pansarskyttevagn)!

Oktober 2008 skall kommunstyrelsen ta beslut om att sälja mark till stiftelsen Sörmlands militärhistoriska samlingar. Stiftelsen vill bygga ett försvarsfordonsmuseum vid E 20 öster om Härad. Därför var ett 30-tal politiker och tjänstemän inbjudna att titta på området och planerna fredagen den 29 augusti. Jag var där.

Jag gjorde lumpen i armen i Norge, så gröna fordon är inget nytt för mig. Vi var 4 tjejer och 160 killar i våran bataljon och vi var mellan 18 och 24 år gamla. Sörmlands regemente har en 400-årig historia som arbetsplats så det är klart att det är intressant och kul för oss om vi får ett försvarsfordonsmuseum här. Dock har jag svårt att tycka att Strängnäs kommuns skattebetalare skall subventionera priset för marken till detta ändamål, oavsett hur angeläget det än måste vara.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Margit!
Du passar bra på en pansarvagn! Du är ju van att använda och skjuta med tungt artilleri mot orättvisor och förtryck, så det passar bra!

Kram, Marie-Louise F M

Margit Urtegård sa...

Hej Marie-Louise.

Tack, problemet är bara att det är jävla svårt att träffa flugskitar från en pansarskyttevagn! Men, jag gör så gott jag kan, flugskitarna kanske växer upp någon gång:-).

Kram Margit

Anonym sa...

En underbar bild på dig, som säger mer än tusen ord. Fortsätt så! Du behövs! Själv blev jag i våras ett stridsplan som släpper bomber. Festligt nog har jag fyra gånger i år haft förmånen att passera stridsplanen i Linköping längs
E4:an. Domprosten i Storkyrkan predikade på juldagen om att man måste våga; "annars är man bara en liten lort" (citat Astrid Lindgren). Astrid Lindgren gav sig sent in i politiken ang pomperipossaskatten. Också en tuff kvinna.

Kram
Lena

Margit Urtegård sa...

Hej Lena.

Tack för att du finns Lena. Ja, vem vill vara en liten lort?!:-). Inte du och jag i alla fall. Det är när det blåser hårt som man lär sig vilka vänner man har. Sådant kan vara bra att veta. Det gör ont när knoppar brister, när man upptäcker att folk man trodde stod pall bangar ur. Det är nog bland de tuffaste erfarenheter vi gör oss här i livet, men vem har sagt att livet skall vara lätt.

Kram Margit