onsdag 24 september 2008

Dust!

Då Eskilstuna-Kuriren nästan aldrig skriver något om Norge går jag dagligen in på norska tidningar via nätet för att förkovra mig. Det som slår mig varje gång är hur mycket norska journalister skriver om svenskarna i de norska tidningarna. Det hänger självklart ihop med att norrmän kan läsa och förstå det svenska språket. Svenska journalister ligger nog i le där; de har antagligen svårt att förstå norska dialekter och norska texter. De borde gå på kurs! Norge är det land som ligger närmast Sverige både geografiskt och kulturellt. Nog om detta. Via de norska tidningarna kommer jag in på olika norska bloggar och det är kul (kjempemorsomt). Jag läser även kommentarerna på dessa bloggar. Här har vi en kommentar från en irriterad läsare till en norsk bloggare:

"Wow, det var virkelig en kommentar med tanke og tyngde bak... Takk skal du ha for de fem sekundene du nettopp stjal fra livet mitt, dust...!!!"

Det är det jag saknar mest från mitt gamla hemland Norge; dessa raka ärliga kommentarer som kommer direkt från hjärtat utan att vara elaka. Sen saknar jag givetvis norska tidningar där bredden på nyheter och information är mycket vidare än här. Dust betyder dum och/eller korkad, men det är att betrakta som ett slangord. Det är helt enkelt ingen som dör av det:-).

18 kommentarer:

Anonym sa...

Allt är så bra i Norge.
Vi elsker dette land osv...

Jag ska försöka bli rakare och elakare mot dig.
Jag vet att jag är för snäll men du är ju kvinna. Du kan ju ta åt dig om jag blir elak.

Mvh (s) forever

Anonym sa...

EK skriver väl aldrig något om något ???
De skriver om brott och straff lokalt i sörmland.
Den och den har snattat bla bla bla

Varför prenumererar folk på denna tidning ?

"Är på dåligt humör idag"

Margit Urtegård sa...

Hej "Är på dåligt humör i dag".

Nu har ju ledarredaktionen fått tag i en ledarskribent från Göteborg, de brukar förstå norska bra. Vi får hoppas att hon inte bara har tänkt att skriva om Ryssland och dylikt, det landet är ju bara trist att läsa om, dessutom har rikstidningarna anställda som kan mera om Ryssland än kurren kan.

Jag prenumerar på tidningen för att jag är lokalpolitiker, det är viktigt att följa lokalnyheterna och det som skrivs på nättidningen är så snuttifierat.

//Margit

Margit Urtegård sa...

Hej (s)forever.

Allt är inte bra i Norge, fast något har de väl att lära ut även till Sverige fast många här hävdar att Sverige är världsbäst på allt:-).

Det jag menar är att det är sorgligt att Kurren inte har tagit notis av att det finns ett land 30 mil bort som borde vara intressant att skriva något om ibland. Vi är många med norskt påbrå som bor här och det är viktigt att även svenskarna som bor här kan få läsa något om sitt närmsta grannland och Sveriges viktigaste exportland.

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej igen (s)forever.

Det är svårt att förklara skillnaden mellan norsk och svensk humor, i stora delar är vi ju ganska lika. En skillnad är att norrmän inte tar sig själva så förbannat högtidligt som svenskar tycks göra, sen skall man inte generalisera, men det finns skillnader!

Jag vill inte att folk skall vara elaka mot varandra, absolut inte, men att skoja mera är vad jag efterlyser, både på sin egen och andras bekostnad och då utan att någon skall känna sig trampad på eller i underläge. Svårt att förklara. När jag frågade en norska om vad hon saknade mest från Norge efter att ha bott i Sverige i 25 år, svarade hon att hon saknade att det var högt i tak där hemma. Hon menade att norrmän var mera toleranta och diskussionsglada än svenskarna. Man kan diskutera rätt häftigt med en norrman utan risk för att få en fiende för livet. Det är svårare här.

MVH Margit

Anonym sa...

Just det här med att många svenskar tar sig själva och det de skriver på så stort allvar att ingen må anspela på just detta utan att få sig en reprimand, det märkte jag inte minst själv häromdagen då jag fick en skrapa av en av våra bloggkompisar för att jag frågade om han aldrig hade roligt (morsomt- alltså) eftersom allt var så dj-a eländigt och allvarligt och tungt.

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Varför ger svenskar så snabbt ut reprimander till varandra då? Kan du förklara det för mig är du snäll?

Klem
Margit

Anonym sa...

Hej Margit !

Jag skäms över mina dåliga kunskaper om Norge.
Vet knappt om det styrs av socialdemokraterna eller om de har samma sörja som vi har ???

Du får gärna lära oss svenskar lite om Norge och dess invånare.
Är inte deras extra uppmärksamhet mot Ryssland påverkad av Nato´s närvoro i landet ?

Vår käre AV kommenterar mest Ukraina, det är ju viktigt i en lokal morgontidning, eller hur ?

Mvh eleven (s) forever

Margit Urtegård sa...

Hej (s)forever.

Vi får förstå Alex Voronov, han skriver mycket om Ukraina och Ryssland för att han är ryss född och uppvuxen i Ukraina, fast han kom till Sverige redan som 10-åring, så han borde ha avklimatiserat sig lite, som vi säger på norska. Han har bott i Sverige mycket längre än vad jag har. Men, Norge vet han inget om förutom att han hatar vår patriotism. Men, det är nog ren okunskap från hans sida, han tror nog att den norska patriotismen är lika sjuk som den ryska och då får vi förstå honom där också. Vi förlåter honom helt enkelt, men hoppas på att han någongång skall upptäcka att det finns ett litet land västerut som heter Norge, som nog hans läsare skulle vilja läsa något om ibland:-).

Om han inte förstår vad de säger där borta får han gärna ringa mig!:-)

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

acklimatisera sig, menar jag självklart, i det här fallet syftat på "att anpassa sig" eller vant sig vid det nya landet.

//Margit

Anonym sa...

Men Ekuriren är ju en lokal blaska, inte kan du förvänta dig att de ska täcka in även Norge. Dom skriver ju inget heller om Danmark eller Finland (förutom i detta nu), knappt Ekuriren skriver nåt om Stockholm och övriga landet heller. Ska man hänga med i svängen behövs nog också DN eller annan rikstäckande tidning. Du kanske skulle be DN täcka in norska nyheter också?

Margit Urtegård sa...

Hej Jörgen.

Det är inte många år sedan man hade finska sidor i E-kuriren. Jag skulle önska att de även skrev om Danmark med flera närliggande länder. Jag vet att kurren bara är en lokaltidning, men de skriver om USA, Ryssland och Ukraina med flera, att de då borde kunna skriva något om Norge är väl inte orimligt. Ledarsidan är inte särskilt lokal, frågar du mig, om det inte handlar om att få bort politiker de inte tycker om så är sidan i normala fall inte lokal alls.

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej igen Jörgen.

Det går ingen nöd på mig, jag har både SvD, DN och kommunaktuellt att läsa i pappersform plus två fack-tidningar här hemma, men alla har inte det.

MVH Margit

Anonym sa...

Han(AV)törs nog inte ringa dig :-)

(s) forever

Anonym sa...

Hej Margit,

Jättebra blogginlägg. Jo, jag förstod bättre nu när jag läser.
Ärliga, raka responser utan att vara en kränkande reprimand skulle vi behöva få in i svensk debattkultur. Det är så befriande att vara i Danmark för där finns inte denna angreppskultur. Norge har jag bara varit på dagsturer från Sälen och Storlien. Men jag planerar en vecka i Gardemoen framöver!

Tycker att de negativa angreppen är flitigast förekommande inom socialdemokratin och därför skulle jag nog aldrig trivas inom den. Den är ju iofs i förändring och i jämförelse med alliansen vinner de mark. De driver nu också företagarvänlig politik och anklagar alliansen med all rätt.

Upp-och-ned vända världen...

Lena Alun
(g) som i gud

Anonym sa...

RE: Lena "gud" Alun.

Du har ju bara varit där på semester. Att då uttala sig om deras debattkultur håller inte.

//Maud

Anonym sa...

obs!

(g) som i Gud
vann tävlingen årets varumärke under Almedalsveckan. Varumärket är ett sätt för kristna att återta initiativet i samhällsdebatten.
Det återspeglar partibeteckningarna.

Lena Alun

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.