tisdag 23 september 2008

Fredrik Pettersson (s) har full koll!

Strängnäspolitiker – pionjärer i den lokalpolitiska debatten?

Hittade denna kille på nätet, Fredrik Pettersson (s) från Eskilstuna. Han skrev på sin blogg tidigare i sommar: "Istället för att, som så många andra kommunpolitiker, ta debatten ungefär en gång i kvartalet innanför stängda dörrar i stadens fullmäktigesal plus någon enstaka gång i lokalblaskan, sker Strängnäsdebatten inför öppen ridå i bloggsfären och alla är välkomna att delta."

Han har rätt när han säger: "Att kommunpolitiker bloggar är i sig ingen stor nyhet, men att så pass många från så pass många olika partier gör det bidrar till en betydligt rikare debatt och gör att aktuella lokalpolitiska frågor blir belysta från flera olika håll."

Vi tackar så mycket, Pettersson, det är inte varje dag man får beröm. Kul att lovorden kommer från en politiker från grannkommunen Eskilstuna.

Pettersson avslutar artikeln med orden: "Jag hoppas verkligen att fler tar efter Strängnäspolitikernas goda exempel – Keep up the good work!"

11 kommentarer:

Anonym sa...

Många Strängnäspolitiker bloggar.
Javisst, men inte alla är så intressanta att följa som din Margit. Kan inte du hålla ett föredrag för dina politikerkompisar hur man håller en blogg levande ???

(s) forever

Anonym sa...

Ann-Sofie, PeO och jag finns ju också :-)(även om jag bara är pausad kyrkopolitiker och en lanstingsledamot som avsade mig uppdraget p g a bröstcancern.)
Ska försöka med att få in Niklas Frykman i debatterna och se efter om någon annan politiker bloggar. Det gäller förstås att själv gå in och ta debatt. Att säga: go afton, här är jag.

Eller hur gjorde ni/du?

Tack för tipset, Margit. Det är hög tid att liva upp kommunpolitiken i Eskilstuna. Det var betydligt mer livat innan valet av helt naturliga orsaker.
Dags att börja igen.

Niklas Frykman skriver tänkvärt om Sarah Palin. Tycker att du ska länka till hans blogginlägg.

MVH

Lena

Margit Urtegård sa...

Hej (s)forever.

Tusen tack, kul att du tycker det är intressant att följa min blogg. Jag tror på att mixa lite på bloggen, varva lokalpolitik, världspolitik, humor och personliga betraktelser. Sen att bjuda på sig själv, det tror jag på, fast då utsätter man sig samtidigt för att få nedlåtande kommentarer från vissa läsare, som jag får in här ibland.

MVH Margit

Anonym sa...

De sista bilderna har du väl inte fått några nedlåtande kommentarer om i din blogg ???
De är ju delikata. Uppskattade.

(s) forever

Margit Urtegård sa...

Hej Lena.

Jag har redan läst vad Niklas Frykman skriver om Palin och ja hans analys av kurrens ledare var mycket bra. Det är en duktig folkpartist ni har där.

Jag vet inte hur många Eskilstuna-politiker det är som har en blogg, du får googla på deras namn och kolla upp det. Ni har ju Fredrik Pettersson till er hjälp, fråga honom hur ni kan få igång en tvärpolitisk bloggdebatt.

MVH Margit

Dag Bremberg sa...

Lena, en bra början om man ska blogga är att skriva vad man heter... Särskilt om man kallar sig politiker.

Anonym sa...

Re: Dag Bremberg

Vad menar du med att Lena ska tala om vad hon heter ?
Är inte Lena ett namn ???

Vad heter du Dag ? Sven eller ?
Jobbar du på säpo ?

Fredrik F.

Dag Bremberg sa...

"Fredrik F", skulle du rösta på en politiker som inte vill tala om vad den heter i efternamn?

Jag brukar inte svara fegisar som inte vill stå med sitt namn, men jag gör ett undantag. Detta var nämligen så fånigt så det blev roligt.

Anonym sa...

Re: Dag Bremberg

Bara att du heter Dag Bremberg räcker inte för att jag skall rösta på dig.

Svaret gällde enbart din aversion mot anomyna debattörer.

Förstår att din blogg inte går så bra när du måsta skriva om TV-serien Fagervik.
Skaffa en räknare så får vi se om du matchar "norskan" ???

Mvh Fredrik F.

Margit Urtegård sa...

Hej Dag och Fredrik F.

Ni blir tydligen inte överens i den här frågan, vad den nu egentligen handlar om. Anonyma inlägg eller ej, det är fortfaranda någon som har skrivit kommentar och tyckt till.

MVH Margit

Anonym sa...

Men hejsan!

Det var härligt att se vår goda politker Margareta Winberg säga att
hon är lika mycket politiker nu i Svenska Spel, och har inte tänkt komma tillbaka i riksdags- och regeringspolitiken.

Jag är inte politiker för att vinna röster, utan för att förändra
samhället. Jag bidrar till debatt och nya tankar. Jag behöver primärt ingen credit eller bekräftelse. Jag njuter av att vidarebefordra mina politiska åsikter. Jag vill inte ha förtroendeuppdrag. Som bloggare
och kommentator påverkar jag samhällsdebatten långt mera än som
landstingledamot med munkavle och partipiska. Jag har fått tillräckligt med kriktik för de få debattsideinlägg jag skrivit under med namn och parti! Vill inte heller smutsa ner partier med mina fria tankar och åsikter.

Tack Fredrik F! Du förstår mig.

Lena Alun (g)