tisdag 23 mars 2010

Marcus Birro; "Hur ser då tron ut?"

Marcus Birro beskriver i en krönika i tidningen Dagen hur tron kan se ut. Det är vackert, det är starkt! Läs själva citatet nedan:

Hur ser då tron ut?

"Som vila. Som drömmarna en lugn och varsam natt. Som när man kliver ut i gräset en daggfrisk morgon i början av sommaren och man har sovit lugnt och tryggt och man ser sjön som ett öga mot underjorden en okrattad grusstig längre ner, och dagen är blank.

Man har inga plikter, inga krav, inga tider att passa. Man har inga fiender, ingen meningslös strävan, inga strider.

Man haltar ner för grusstigen och vadar ut i den där sjön medan man över vattnet hör hur människorna i hus runtomkring vaknar till en ny dag.

Så ser också tacksamheten ut mot alla er som tar er tid att skriva till mig och uttrycka ert stöd och er sympati när jag faller. För jag faller. Som alla andra. Jag blir ledsen när folk skriver att jag ska dö. Jag blir ledsen över att samma gamla vanliga mobbare envisas med att plocka ner det som betyder något för mig och släpar det i sitt efterblivna smutsvatten.

De flesta dagarna nu för tiden kan jag handskas med det. Men ibland rasar jag igenom. Då finns era ord som en varm filt."

6 kommentarer:

Mats Werner sa...

Härligt skrivet. Marcus Birro är en mästare med ord.
Intressant också detta med "hur tron ser ut". Tänker just skriva ett blogginlägg om vikten av just utseendet för trons existens.

Unknown sa...

Birro är både kaxig och svag. Det är lätt att visa kaxighet, men svårare att visa svaghet. Det fixar Marcus - det är starkt.

Margit Urtegård sa...

Hej Anders.

Just det du skriver att Birro fixar att både visa svaghet och styrka samtidigt det upptäckte jag när jag pratade med honom. Birro och jag pratade om hur det är att förlora barn, då vi båda har gjort det och det var som att prata med en själsfrände. Det samtalet gör fortfarande gott i mitt hjärta.

Birro är äkta rakt i genom.

Margit Urtegård sa...

Hej Mats

Jag ser fram emot att läsa ditt nästa blogginlägg.

Stefan Holm sa...

Jag läste hans kolumn i Expressen igår. Han ger mig verkligen inspiration och är en av mina stora förebilder. Både i det han skriver och hur han skriver.

Hård och mjuk. En underbar kombination. Lite som kola med chokladfyllning. När man väl bryter genom skalet är den goda chokladen plötsligt där. Tråkigt bara att det finns så många idioter (internet-troll)som inte låter honom vara den han är. Hoppas han fortsätter vara sig själv.

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Det Marcus skriver går rakt in i hjärtat på. Vilken gåva han har! Jag blir alltid berörd av det han skriver.
/Marie-louise