torsdag 22 januari 2009

Frikänd?!

En avstängd kriminalvårdare i Egypten.





















I dag ringde den nya kriminalvårdschefen på Hall hem till mig. Hon har varit anställd på Hall sedan augusti förra året. Först nu hade hon fått mitt ärende på sitt bord, hävdade hon. I tio månader har jag varit hemförlovad med full lön. Tre eller fyra gånger har Hallanstalten försökt att få mitt ärende prövad av PAN (personalansvarsnämnden), men inte lyckats då PAN:s jurister har sagt att underlaget till avsked inte håller rättsligt. Anstaltsledningen hade som mål att ge mig sparken efter att en kollega anklagat mig för att vara rasist.

När kriminalvårdschefen på Hall ringde i dag, frågade jag hur det gick med utredningen. Om min sak skulle prövas. Nej, hävdade hon, din sak skall inte prövas då PAN har påpekat för dem att de har omplaceringsplikt gentemot mig, som arbetsgivaren inte har prövat än. Omplaceringsplikt, undrade jag. Men, rasistanklagelserna då? Vart tog de vägen? Det svaret svävar i det blå.

Jag skall arbeta som frivårdsinspektör på frivården Fridhemsplan i Stockholm. Det innebär bättre tjänst, bättre arbetstider och bättre lön. Alla mina arbetskollegor är akademiker; beteendevetare, jurister, socionomer och liknande. Inga alfahannar så långt ögat kan se! Hur skall jag tolka detta? Jag ser det som att arbetsgivaren sparkar mig snett uppåt och samtidigt ger mig ett frikännande. Tusen tack!

48 kommentarer:

Anonym sa...

Jag får väl gratulera!

Margit Urtegård sa...

Hej Ebbe.

Tusen tack. Jag känner mig redo att gå vidare och det är skönt att få göra det då.

MVH Margit

Cattis Zetterwall sa...

Hej Maj!

Grattis till jobbet, det nya jobbet alltså.

Grattis och ha en skön kväll.

//Cattis

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Stort GRATTIS från mig! Skönt att det goda segrade till sist!
Kram, Marie-Louise

Margit Urtegård sa...

Hej Cattis.

Tusen tack. Jag har precis pratat med min fackliga ombudsman; han har haft kontakt med arbetsgivaren och även skickat ett brev där han påpekade hur illa detta ärendet har sköts från arbetsgivarens sida, något även kriminalvårdschefen erkände för mig i dag.

Att det skall ta tio månader att komma på att de har omplaceringsskyldighet när det inte finns grund eller underlag för uppsägning är ju lite lång tid kan tyckas.

Jag är i alla fall lycklig. Jag känner redan flera av de som arbetar inom frivården och det är bra folk som jobbar där; humana och välutbildade.

Kram Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Marie-Louise.

Ärlighet varar längst, sa min pappa ofta. Att få segra mot en statlig myndighet känns som något man borde fira; en David- mot Goliat kamp har det trots allt handlat om.

Jag är stolt i dag, stolt över att mitt fack SACO har gjort ett bra arbete, stolt över min psykolog som har hållit mig vid liv, stolt över mina vänner som stod pall när det blåste och inte svek mig, stolt över min familj som alltid har stått vid min sida och stolt över att jag överlevde allt detta utan att bli bitter och trist. Jag älskar livet.

Kram Margit

Anonym sa...

Grattis Margit!

Det var ju en fjäder i hatten, som man säger. Så nu blir det att pendla till Stockholm. Va snopet för dina forna arbetskamrater på Hall och en tillgång för dina nya i Stockholm.

Kerstin

Margit Urtegård sa...

Hej Kerstin.

Tusen tack. Jag var välkommen till frivården i Stockholm redan 2004 när jag offentligt slog larm om missförhållanden på Hallanstalten och blev hatad av väldigt många kriminalvårdare. Inom frivården har de en annan människosyn. De törs också ha egna åsikter, något man inte törs att ha på anstalterna, där det jobbar mest folk som inte så lätt får jobb på andra ställen på grund av låg utbildning med mera.

Tack åter igen för dina vänliga ord.

Kram Margit

Mattias sa...

Ta då och kika på det här... Kanske kommer du att känna igen dig:

http://www.maniacworld.com/are-you-going-to-finish-strong.html

Margit Urtegård sa...

Hej Mattias.

Tack, underbart att se och lyssna på videoklippet fast det fick mig att gråta. Man skall sluta styrkt eller starkare av alla motgångar. Det gäller att behålla hoppet; något mina änglar har gett mig:-).

Vennlig hilsen
Margit

Anonym sa...

Grattis Margit !!!

Du liksom vissa statsråd är sparkad snett uppåt.
De(statsråden) blir Generaldirektörer.
Du får kontrollera fotbojor. ;-)

Tror det passar dig bättre, alfahannarna behövs på anstalten.

Mvh Patrik

Anonym sa...

Grattis Margit och allt gott!
Mvh Margareta

Margit Urtegård sa...

Hej Patrik.

Tack. Fast du har många fördomar om kriminalvården du. På anstalterna behövs inga alfahannar och inom frivården görs mycket annat än att kolla fotbojor.

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Margareta.

Tusen tack. Du är en av mina änglar som har hjälpt mig genom detta, det kommer jag aldrig att glömma. Hälsa Lars.

Kram Margit

Anonym sa...

Hej Margit!!!!
Grattis är sååå glad för din skull!!!!
Du kommer få ett underbart nytt jobb som består av mycke mer än fotbojor =)
Bra kämpat tjejen!!!
många kramar erica

Anonym sa...

Du underskattar mina kunskaper.
Har en bekant som arbetar i frivården sedan många år.

Min kommentar var också sagd med glimten i ögat, såg du inte det ?

//Patrik

Anonym sa...

Hej "erica" !

Vem är tjejen du hälsar till ?

"bojan"

Anonym sa...

På tiden, Margit! På tiden! Kan det varit för att det var en kvinna som tog över ansvaret?

Klem
MATS

Dag Bremberg sa...

Grattis, Margit!
Och välkommen t Kungsholmen!
Det kan faktiskt vara trevligt att tågpendla, även om många klagar på SJ.

Margit Urtegård sa...

Hej Erica.

Tusen tack. Det kommer att bli jättebra, vet jag. Tänk att få komma till stora staden, bara det!:-)

Kram Margit

Anonym sa...

Hej och Grattis Margit!
Att du skulle vara en rasist kändes ju lite väl korkat.

Kram
Ann-Sofie

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Tack, jag vet inte varför det händer just nu, kvinnan i fråga har varit chef där sedan augusti. Men, det spelar ingen roll, den som väntar på något gott väntar inte förgäves. En journalist skrev till mig via sms när allt det här hände; att det kommer att ordna sig, -"det gör det alltid för snälla människor". Det var faktiskt Alex Voronov som skrev så, jag har sparat det sms:et.

Jag är glad för allt stöd du och andra har gett mig, tack.

Klem Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Dag.

Tack. Arbetar du på Kungsholmen? Då får vi äta lunch någon dag. Sköt om dig.

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Ann-Sofie.

Tusen tack. Du har helt rätt, anklagelsen är korkad, mildt sagt!

Kram Margit

Mattias sa...

Äh, det vet man väl att alla norrmän är rasister...
;-)
Mattias

Margit Urtegård sa...

Hej Mattias.

Mitt fack, SACO, är lite ledsna över att saken inte skall prövas i personalansvarsnämnden då de gärna ville ha sett ansikten på mina chefer från Hall när facket berättade hur jag lever och har levt mitt liv, vem jag har varit gift med och fått barn med o s v. Min första man var som sagt mörkare i hyn än Obama.

MVH Margit

Anonym sa...

Jag är inte förvånad över denna utveckling! Handla först och tänka sen...ett signum för kriminalvården?! Härligt att du fick ett "nytt" jobb!! Det är du värd!

Kram Nilla

Margit Urtegård sa...

Hej Nilla.

Tack. Nej man blir inte förvånad över denna utveckling, men jag är fortfarande förvånad över hur dålig rättssäkerhet vi har i detta land. Det berättade jag också för min chef när hon ringde i går, hon höll med om det.

Att man kan beskylla en kollega för vad som helst det är en sak, men att en statlig arbetsgivare skickar hem den anklagade utan att ens höra vederbörande är ju skandal.

De intagna har haft en rättegång och blivit dömda. Personalen på Hall är utan denna rättssäkerheten. Många har fått lämna Hall innan mig och jag är inte den sista ut. Jag har aldrig tidigare mött så många på ett och samma ställe som mår så dåligt och då talar jag inte enbart om de intagna.

Kram Margit

Cecilia Artista sa...

Hej Margit!

Jag är så glad för din skull att det hela verkar ordna sig. Sååå roligt att du får ett bra intressant jobb nu. Det är du värd!

Kram och en god helg!
Cecilia

Margit Urtegård sa...

Hej Cecilie.

Tack min vän. När jag vaknade i morse var det min första dag på tio månader utan att känna att jag befinner mig i ett dödläge eller i ett ingenmansland; numera är jag en del av samhället igen. Jag har längtat och jag är tacksam över att jag får jobba igen.

Önskar dig en trevlig helg.

Kram Margit

Anonym sa...

Hej Margit !
Blir mycket glad att höra detta. Du kommer säkert att trivas fint i den nya miljön. Och det är härligt att vara inne i Stocholms puls som omväxling till ditt älskade Strängnäs.
Klem och lycka till !
Maria

Margit Urtegård sa...

Hej Maria.

Tack. Jag älskar att vara i Stockholm, lämna mitt älskade Strängnäs för några timmar och njuta av pulsen där. Kan sitta på en uterestaurant på sommaren, tillsammans med goda vänner och bara titta på allt folk, jättespännande och kul.

Jag är född och uppvuxen på en bondgård i Norge, men endast 2000 invånare i hela kommunen. Jag trivdes aldrig där, flera kilometer till närmaste granne. Ett folk så konservativa att man blir mörkrädd bara av att tänka tillbaka på det. Det är skönt att bo i Strängnäs!

Trevlig helg.

Klem Margit

Anonym sa...

Gratulerer Margit! Det her var gode nyheter, selv om det var som forventet. Lykke til!

Klem Nina

Margit Urtegård sa...

Hej Nina.

Tack. Jag har ju hört sedan några månader tillbaka att det var något de pratade om, då de hade förstått att man inte kan ge folk sparken bara för att man blir osams med en kollega/kollegor. Alla passar inte in i mallen lagom, jag är en av de och det retar en del. Inte för att det är fel att vara annorlunda, tror jag, mest för att de blir avundsjuka över att någon törs vara den man är.

Det finns nog inte många vare sig på min tidigare arbetsplats eller inom politiken här i Strängnäs det pratas så mycket skit om som mig. Det är priset man får betala när man alltid säger vad man tycker. Det är OK, det gör inget, det gör ont, men det dör jag inte av, så då så. Jag vet vem som tillhör de ädla människorna, jag vet vem som älskar sina medmänniskor, vilka som inte lider av jantelagen, avundsjukan med mera.

Jag är stolt över att vara orädd, ärlig och rak, det är ett arv min pappa såg till att jag lärde mig. Jag är ödmjukt tacksam över att det fanns vänner, du bland andra, som gav mig stöd och hjälp under denna svåra tid.

Mange klemmer til deg fra
Margit

jenny sa...

Grattis Margit till nya jobbet och lycka till
kram jenny myrvang

Margit Urtegård sa...

Hej Jenny.

Tusen tack. Nu blir jag tjänsteman som dig, ledig varje helg och alla röda dagar. Då blir det lättare at träffas. Hoppas det blir en träff hos Eva i mars månad.

Trevlig helg.

Kram Margit

Anonym sa...

Jag ber att få sälla mig till gratulanterna. Jag är så glad för din skull.
Håkan Bertilsson

Margit Urtegård sa...

Hej Håkan.

Tack så mycket. Hälsa Monica och ha en trevlig helg. Vi ses i debatten på måndag.

Kram Margit

Anonym sa...

Hej Margit

Ett sent men stort grattis till din "befordran", jag ser det inte som att sparkas snett uppåt åt höger/vänster. Utan som en ren befordran till en bättre tjänst.
LYCKA TILL !
Gunnar Swahn

Margit Urtegård sa...

Hej Gunnar.

Tusen tack. Kul att någon från den nu styrande majoriteten i kommunen är glad för min skull:-).

Du är en god vän, Gunnar, tack.

Kram Margit

Anonym sa...

Grattis! Det blir kanonbra! Det är jag hundra på. Det blev i slutändan perfekt, ju.

Jag har flyttstädat mors hus och inte tittat in på din blogg förrän nu.

Bamsekramar

Mark Tingvall sa...

Varmt välkommen till Stockholm frivård!
Klienterna och vi kollegor kommer få nytta av ditt engagemang och personliga erfarenheter. Och trevligt ska det bli!
Kram Mark

Margit Urtegård sa...

Hej Mark.

Tack. Jag var skeptisk när jag hörde talas om detta innan jul; visste inte om jag skulle tycka att det var så kul, roligt, bra eller vad jag skall kalla det, att fortfarande ha kriminalvården som arbetsgivare.

Men, som du så ofta har påpekat för mig så är det annorlunda att jobba inom frivården, då de flesta som arbetar där är engagerade på ett annat sätt än de som är på anstalterna av flera olika orsaker. En orsak är ju att det finns mycket dödtid på anstalt, då tex bevakningsbiten är en stor del av jobbet. Det är lätt att drabbas av lågstressyndrom på en anstalt. Jag har förstått att någon risk för att drabbas av lågstressyndrom inte förekommer hos er.

Det skall bli riktigt roligt att få jobba igen och jag skall jobba hårt. Vi kan äta lunch tillsammans i bland också, kul!

Kram Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Lena.

Tusen tack. Allt ordnar sig till slut, ja det är så vi får se på det.

Bamsekramar till dig.
//Margit

Anonym sa...

Ja det var ett märkligt "straff" :-)

Anonym sa...

I visited many web sites but the audio quality for audio
songs present at this web site is truly superb.

Here is my site click here

Anonym sa...

what is the best racket for tennis elbow

Visit my web blog; home remedies for tennis elbow treatment

Anonym sa...

rosacea treatment Vertrees

Also visit my blog post ... rosacea doctor Shenandoah Caverns