måndag 19 januari 2009

Medieföraktet är lika stort som politikerföraktet!

I gårdagens SvD hade Adam Svanell en intressant artikel; "Bloggarna mot etablissemanget". Svanell skriver: "När Språkrådet häromveckan presenterade fjolårets nya svenska ord fanns ”bloggbävning” självklart med. FRA-lagen och Ipred-direktivet ledde till en ny sorts opinionsbildning på gräsrotsnivå. Ämnen som hade varit lågt prioriterade i nyhetsflödet hamnade högst upp på agendan när medierna upptäckte att bloggvärlden kokade."

Sofia Mirjamsdotter, på mediebloggen Same same but different, säger till SvD: "Idag är medieföraktet i Sverige lika stort som politikerföraktet. Därför är det viktigt att medierna tar till sig och granskar det som diskuteras i bloggosfären."

En sak är säkert och det är att den tredje statsmakten, numera kallad gammelmedia, har tappat i förtroende bland allmänheten. Varför då? Svårt att svara på, förutom att de har blivit en del av etablissemanget. De bevakar inte längre makten; de har blivit en del av den.

Dagens huvudledare i DN "Konsten att sortera" berör också detta tema. De skriver: "Medvetet förtigande och korrupta journalister - så såg verkligheten ut i totalitära stater och så ser den alltjämt ut i en rad halv- eller helauktoritära regimer, däremot inte i öppna demokratier. Och dit hör Sverige. Här råder konkurrens, även om mångfalden kunde vara större. Här finns både offentligt finansierade medier - SVT och Sveriges Radio - och privatägda. Här finns en tradition av redaktionell självständighet gentemot ägare, både offentliga och privata. Ändå upplever många att medier går på rad åt samma håll, och de har ett namn för vad de uppfattar som bekväm likriktning: drevjournalistik." Vi har väl upptäckt att Kejsaren är naken helt enkelt!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läste också artikeln i SvD. Medieföraktet har funnits länge bland folket, men det har aldrig debatterats eller diskuterats. Framförallt har ju media aldrig granskats förrän nu genom bloggarna.

För några år sen berättade jag för min faster att jag kanske istället skulle bygga på min teologiutbildning med journalistutbildning.

Fy, sa min faster. Hon gillade inte media/journalister. Så media har länge varit genomskådade, men ändå valt att slå vakt om sina maktprivilegier. Nu när bloggarna har blivit mäktiga röster får gammelmedia skärpa sig.

Det är ju för allas bästa. Det är faktiskt gudstjänst. ;-)

Margit Urtegård sa...

Hej Lena.

Det finns några journalister jag fortfarande läser med respekt, journalister som imponerar med sin analytiska förmåga och sans för objektivitet. Sen har jag tyvärr mött på motsatsen, är ledsen för det, man vill ju leva i sin lilla bubbla och tro att de är bra:-). När den man beundrar visar sig vara ett skämt, då blir man ledsen.

Makt korrumperar, det vet vi alla. Men, nu kommer flera läsa tidningarna på ett annat sätt och det är bra. Bloggarna ger nya glasögon och andra infallsvinklar. Gammelmedia har orsak att vakna upp.

MVH Margit

Anonym sa...

Jag arbetade på SEB Odenplan när Gorbatjovrånet skedde i bankfacken. Det var väl 1992 eller 1991. Det blev ju väldigt tydligt att det som skrevs och vinklades var annorlunda i jämförelse med den sanning vi upplevde. Media har kunnat göra som de vill för att få ut sin opinonsbildning. I stort som smått.

Som jag sagt många gånger var ju också rapporteringen om Feministiskt Initiativ otroligt negativt vinklad. Jag som av nyfikenhet deltog i den entusiastiska kvinnorörelsen under ett halvårstid är ett sanningsvittne. Det var en verkligt dynamisk rörelse av kvinnokraft som förlöjligades grymt av media.

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Bra artikel! Referatet från Pontus Schultz (Veckans affärer)i samma artikel tycker jag är bra -"Tidigare hade medier monopol på att bygga världsbild. När det monopolet nu har rasat blir det uppenbart att man är ett etablissemang.
Bloggen är viktig för en nyanserad världsbild- eller hur?
Kram, Marie-Louise

Margit Urtegård sa...

Hej Marie-Louise.

Tack, ja bloggar behövs i alla fall för att få mera information och som du säger ge en mera nyanserad bild av saker och ting. Kul att du har en blogg också, så jag kan få lärt mig mera om landstingspolitik, för det skriver de inte mycket om i tidningarna.

Kram Margit

Anonym sa...

Hej Margit,
jag tror bloggandet överlag kommer att öka och speciellt inom politiken. Icke politiker har hitintills varit hänvisade till (i Strängnäs kommun) medborgarförslag eller debattinlägg på någon tidning (chansartat)Att kontakta någon politiker i en viss fråga, är inte någon svensk företeelse, det är mer det Amerikanska stuket. En stor fördel är att du själv bestämmer när på dygnet du vill blogga. Jag tror att bloggandet kommer att stärka demokratin, politiken kommer att granskas mer. +++++++++++
Känner du till att Knivsta lommun har en frågepanel där du kan gå in och ställa frågor till politikerna. Kanonbra tycker jag. Tufft för små partier kanske dä bara en kan svara på alla frågor. Gå in på knivsta.se och sen vidare på Frågepanelen. Ska vi ha så i Strängnäs?

Kerstin

Marie-Louise F M sa...

Tack för din kommentar!
Kram, Marie-Louise

Anonym sa...

Kerstin! Jag försökte få Ann L att i likhet med er partibroder i Trelleborg öppna en chat på kommunens hemsida. "Chatta med Kommunalrådet". plus att han en eftermiddag i månaden sitter på något namngivet café över en öl och vem som vill kan gå och prata med honom.
Möjligheterna är enorma!

Patrick Baltatzis sa...

Mats,

Bra initiativ men jag blir ändå lite beklämd. Varför måste allting instiutilonaliseras? Varför kan ingen politiker eller någon annan för den delen bara "göra det" för att vederbörande tror att det är "right thing to do"?

P.

Margit Urtegård sa...

Hej Kerstin.

Tack för tipset, jag skall gå in och titta.

Du skriver: "Att kontakta någon politiker i en viss fråga, är inte någon svensk företeelse, det är mer det Amerikanska stuket."

Så gör vi faktiskt mycket i Norge också; tar kontakt med politiker. Jag försöker själv att vara snabb på att svara på mail från kommunbor, ringa upp de som har sökt mig och även åka på hembesök till de som vill diskutera något och har tagit kontakt med mig. Så gjorde jag när min norska väninna Nina mailade mig om en trafikfråga. Jag tog med mig en tjänsteman och åkte dit. I dag är vi goda vänner, så jag ångrar inte att jag åkte dit.

Bloggen är ett bra sätt att kommunicera också och det är något som kommer att öka i framtiden. Politiker som inte är "uppkopplade" får nog se och uppleva att deras tid är förbi.

MVH Margit

Anonym sa...

Ja, Margit! Du är fenomenal på att ringa upp dem som har kontaktat dig. Din vänskap har betytt mycket för mig. Den blommade också upp ur politisk aktivitet. ;-)

Mattias sa...

Jag tror att det symbiotiska sambandet mellan de politiska makthavarna och media kommer att bli alltmer blottlagt genom bloggrevolutionen. Egentligen är det självklart att det existerar; politiker har makt och media har makt - självklart söker de efter en balans där de kan samexistera och dra maximal nytta av systemet tillsammans. Det finns ingen anledning att moralisera över det, det är så vi människor fungerar, helt enkelt.
Men när verklig folkmakt börjar uppstå genom bloggrevolutionen, genom att media mister en del av initiativet, ja då sätts saker i rörelse som kommer att få konsekvenser hela vägen. I slutändan kommer politikerna tvingas ta ställning: är de där för lönen eller för demokratin?
Vi har spännande år framför oss.

Margit Urtegård sa...

Hej Mattias.

Du skriver: "I slutändan kommer politikerna tvingas ta ställning: är de där för lönen eller för demokratin? Vi har spännande år framför oss."

Ja, vi har spännande år framför oss. I Strängnäs har vi flera politiker med feta arvoden som säkert är engagerade mest för arvodens skull och inte så mycket annat. Nu får de en annan verklighet att förhålla sig till. Det blir spännande att se vad som händer när folk ställer krav och inte accepterar att politiker sitter där och tar emot en stor summa skattepengar utan att göra något vettigt.

MVH Margit