söndag 25 januari 2009

På besök hos blåslampan!

Politikern Margit och blåslampan Cattis.
















I går kväll åkte Pontus, Emil och jag hem till Cattis och hennes familj ute på landet i Mariefred. Vi var ditbjudna på middag i deras hembonade och vackra hem. Under en god middag pratade vi om allt ifrån politik, föräldraskap, referensramar, värderingar och minnen. Cattis man Claes och jag har båda växt upp på bondgård och ätit kalvdans gjord på råmjölk. En annan gemensam erfarenhet vi har är att ta emot stadsungar, som kom i bussar från staden till våra bondgårdar. För att de bland annat skulle lära sig att se skillnaden mellan bak och fram på en ko; som min pappa uttryckte det så käckt på 70-talet. Jag kommer ihåg hur de välklädda och prydliga stadsbarnen tittade på oss skitiga bondungar; som om vi kom från yttre rymden eller något och vi tänkte nog likadan om dem. De gick aldrig på toa hemma hos oss, kommer jag ihåg, för vi hade bara utedass. Nog med nostalgi.

Det är alltid trevligt med informella möten. Att få träffa människor med andra glasögon och som har andra utgångspunkter än en själv är en ynnest. Det är också roligt att möta personer, som inte är politiska broilers, men ändå drivs av ett lika brinnande och levande samhällsengagemang som jag. Jag kunde inte valt en bättre plats och bättre människor att vara hos för att ladda batterierna inför kommunfullmäktigedebatten om skolfrågan på måndag. Tusen tack Cattis och Claes; ni är underbara!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tack själva Margit, Pontus och Emil för en trevlig och inspirerande kväll i gott sällskap
/Claes

Anonym sa...

Barnkonventionen var inte skriven på 70-talet men många barn skickas trots denna helt ensamma till främmande miljöer.

Anonym sa...

Hej Margit !

Tänk vad du skulle samarbeta bra
med Tordan efter ett par glas vin med honom.

Kör några "after work" med tuttifruttialliansens företrädare så ska du se att ni har mer gemensamt än ni tror.

Mvh Patrik

Anonym sa...

Hej!

Alla kan väl samarbeta efter ett par glas. Vi här uppe/ute på Ekeby har många olika syn på politik men samarbetar oftast riktigt bra. utan "prit" i kroppen. Kan vara möjligt att man måste varma upp Tordan med lite glas innan man kommer överens, vad vet jag. :o)
Själv är jag seminykterist. Alltså bara nästan. Det kostar ju att ligga på topp.

p.s visste du Margit att det finns fängelser som har som aktivitet att sätta ihop elkomponenter till... Larm?. Sanslöst, snacka om expertkompetens efteråt. *skratt*
Mvh/Freddy

Margit Urtegård sa...

Hej Freddy.

Jag är också nykterist i perioder, när det har blivit för mycket fester på kort tid. Det är bra, då får man känna efter om man är beroende.

Nej, jag visste inte att intagna på anstalter gör elkomponenter till larm:-), men det är inget som förvånar mig.

Ni bor fint där ute på Ekeby och jag tycker det är bra att man kan samarbeta oavsett ideologi och parti, men det vet du redan.

Trevligt att få en hälsning från dig, jag vet att du har mycket att göra nu. Hälsa frugan.

MVH Margit

Cattis Zetterwall sa...

Hej Margit!

Tack för en trevlig kväll!
Och jag ser med spänning fram emot nästa träff.

Vill också säga att det är kul och mycket debatt när vi träffas här hemma på stallbacken med Freddy och hans fruga.

Ekeby har sin egna "tuttifrutti" blandning.
Där alla är välkomna till "kompotten"
Funderar på att bygga en mjölkpall där man kan klättra upp och ge sin syn på saker och ting.
Mjölkpallen gör att man kan blicka ut över tuttifruttin på Ekeby...

Ha det gott //Cattis

Margit Urtegård sa...

Hej Cattis.

Tusen tack för god mat och trevligt sällskap!

Förlåt mig min humor; men kan du inte bygga en mjölkpall till tuttifruttialliansen i Strängnäs då?!:-). Vi kan placera den utanför kommunhuset där de kan klättra upp och ställa sig och få lite kontakt med kommuninvånarna och då kanske kan få till lite vettiga och välförankrade beslut i fortsättningen?:-).

Förlåt igen, det var den bilden jag fick framför mig när jag läste din kommentar. Alla utan humor; LÅT BLI ATT LÄS!

Kram Margit

Cattis Zetterwall sa...

Ha, men då åker jag fast för svartbygge!

Ha en skön helg//Cattis