fredag 16 januari 2009

Strängnäs får spetsutbildning!

Till höstterminen startas tio nya riksrekryterande prestigeutbildningar på olika gymnasier runt om i landet. Europaskolan i Strängnäs får en av dem; naturvetenskaplig spetsutbildning science. Det är bara att säga grattis Europaskolan, bra jobbat! Att säga elit i Sverige är som att svära i kyrkan, här skall alla vara lika bra eller lika dårliga. Men, någon har fattat att även duktiga elever behöver utmaningar och uppmuntran. Sverige behöver dessutom kavla upp ärmarna och satsa på våra elitelever om vi skall stå oss i internationell konkurrans. Allt detta kan du läsa mera om i DN och i Strengnäs Tidning.

6 kommentarer:

jenny sa...

Hej Margit!
Jag ser fram emot helgen. Jag ska sätta mig med ett glas rött och läsa LÄNGE på din blogg. Det ska bli spännande. Jag hör av mig när jag pratat med Eva så vi kan boka ett datum då alla tre kan. Det vore så kul att ses alla tre. Ha det gott så länge
Kram jenny myrvang

Anonym sa...

Ja, nu gäller det att också de styrande här inser hur viktig Europaskolan - och därmed Roggeskolan - är för Strängnäs och inte schabblar bort dem till någon annan kommun som fattar!

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Med en sosseledd politisk ledning kan det vara många, inte bara skolor, som funderar på att lämna kommunen. Men, jag hoppas folk har is i magen, det är val om ett år.

Jag hoppas också att oppositionen håller sig stark så skadan blir så liten som möjligt, då tänker jag i första hand på skolan, att majoritetspakten inte hinner eller lyckas förstöra där. Vi som håller på med navelskåderi, enligt en bloggare, vi har i alla fall barnperspektiv och inte 08 perspektiv eller betongsosseperspektiv (centraliseringar).

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Jenny.

Jag kommer inte ihåg när jag såg Eva senast, 7 år sedan gissar jag. Jag tror det var när jag var i Södertälje på permission med en intagen. Ja, det skall bli kul att träffas alla tre. Vi har mycket att prata om, det blir det när man har umgåtts dagligen under många år i plugget/högskolan.

Kram Margit

Anonym sa...

Jag fann en utmärkt utmaning i skolan, att assistera mina mindre tursamma skolkamrater.

Vi hr ju alltid varit bäst, utan elitskolar här i Sverige.... eller hur Margit ? :-)

Margit Urtegård sa...

Hej Peo.

Jag hjälpte också mina klasskamrater och andra i skolan, bland annat i matematik.

Vi tycker det är OK med idrottssatsningar och andra talanger som musikaliska barn med mera, varför skall inte teoretiska barn eller matematiska barn kunna satsas på också?

MVH Margit