tisdag 13 januari 2009

Judehatet växer i Europa.

Uppdaterat 090114: Det finns tidningar som försöker belysa konflikten från flera håll; bredare infallsvinklar och flera perspektiv så att säga, DN är en sådan tidning. De har professionella journalister, som skriver artiklar för att sprida information och inte hat. Läs Michael Winiarskis artikel "Passivt FN har svikit sin uppgift" och Nathan Shachars artikel "Pr-krig om biståndet mellan Israel och Hamas" (denna artikel hittar jag tyvärr inte på nättidningen).

"Vi ble bedt om å jakte jøder på Blindern", sier 12-åring; en pojke på 12 år från Marocko, boende i Norge, berättar detta för norska Dagbladet. Jag sitter här bestört och läser norska tidningar på nätet. Norge, som jag alltid har upplevt som pro-Israel, har också drabbats av en ökande hets och hat mot judar. Här i Sverige upptäckte jag de tendenserna redan när jag flyttade hit 1993; här är judehatet mycket mera påtagligt. Jag har hört kollegor inom kriminalvården prata nedsättande om judar, jag har mött judiska intagna som har varit rädda för att bli misshandlade av både andra intagna och fångvaktare. Jag har mött svenskar som har förklarat judeförföljelsen med att "judar har ju alltid varit så djävla giriga".

I SvD står det: "Efter de israeliska attackerna mot Gazaremsan har antalet antisemitiska hot och attacker ökat i både i Sverige och i Europa. Natten till måndagen klottrades den israeliska ambassaden i Stockholm ner. "Krossa Israel, ni bröt vapenvilan", "Dö!" och "Mördare" är några av budskapen."

Alla har åsikter om mellanöstern; och nu om Israels krigföring mot Gaza. Det är en svår konflikt som har pågått i decennier. För att bättre förstå vad som händer och varför har jag köpt boken "Det stora kriget för mänskligheten, kampen om mellanöstern". En bok skriven av Robert Fisk. Jag håller på att läser den och jag kan verkligen rekommendera boken. Den ger en objektiv syn på mellanösternproblematiken. Innan vi säger för mycket om vad vi tycker; kanske vi skall försöka sätta oss mera in i vad konflikten handlar om? Dock vill jag ta mig rätten att säga att judehatet, som blir mera och mera tillåtet och påtagligt i Sverige och i övriga Europa, oroar mig.

Citat från en blogg: "...Mellanösternkonflikten används som en projektionsskärm mot vilken gamla beprövade föreställningskomplex får ett till synes invändningsfritt spelrum. För inte utlöser väl exempelvis Robert Mugabes politik i Zimbabwe motsvarande vågor av hets mot svarta. Nej, Israel är världens enda judiska land och samtidigt som anklagelserna mot Israel om att de missbrukar den judiska historien, gömmer sig bakom en "offerstatus" etc, duggar tätt är det väl att märka att om det är någon som tjatar om historien och judiskheten så är det kanske inte så mycket israelerna själva."

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du Margit,
visst blir man bestört när man läser om judehat och förövrigt allt hat mot nationaliteter, religioner hudfärg etc. Många människor har en våldsam historia bakom sigoch svåra minnen att leva med.
Vad gör vi med varandra?
Tack för tipset om boken den får komma efter Obamas senaste.

Kerstin

Anonym sa...

Vare sig, glåpord, bomber, raketer, klotter eller stridsvagnar löser någonting. Alltså fortsätter det....

Israel har provat våld för att få fred, funkar uppenbarligen inte.

Hamas, och tidigare PLO, har försökt våld för att få land och det funkar inte heller.

Frågan är när de båda folken skall genomskåda sina ledare ?

Israel är inte villigt att ta tag i sina extremister, religiösa bosättare, för att de krävs för att bilda regering.

Gazaborna är i Hamas våld eftersom det är det enda de har att ty sig till då ingen annan släpps in.

Två religiösa grupper håller två folk fastnaglade i en usel situation.

Shalom eller Salam, jag struntar i vilket det är människor allihop och det är varken mer eller mindre synd om någon.

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Tack för ditt inlägg! Det är hemskt det som sker i Gaza och givetvis förs det ett propagandakrig mot judar och Israel. Krig har inga vinnare, bara förlorare. Kvinnor och barn används som mänskliga sköldar av Hamas och det är vidrigt!
Jag håller med Peo, när ska ledarna genomskådas??
Kram, Marie-Louise

Margit Urtegård sa...

Hej Peo.

Du skriver: "Shalom eller Salam, jag struntar i vilket det är människor allihop och det är varken mer eller mindre synd om någon."

Min artikel handlar inte om att det är synd om någon. Jag vill bara inte att flera generationer skall växa upp med den fruktansvärda historia vi fick höra om när vi var barn. Det brott som gjordes mot judarna under andra världskriget får inte hända igen.

Här i Sverige är vi fruktansvärd naiva, vi har till och med haft TV-program som heter Halal och där programledarna mera eller mindre kan/borde/måste betraktas som fundamentalister. Detta betalas med våra TV-licenspengar. Totalt meningslöst, hade det inte varit för att vi vill ha TV i vår familj hade vi sagt upp alltihopa. Detta program handlar om Halal som är rätt och inte Haram som är fel börjar ena programledaren programmet med. Jag har tittat på eländet och är inte imponerad.

Det finns mycket att säga i denna fråga. Jag är helt överens med dig om att vare sig, glåpord, bomber, raketer, klotter eller stridsvagnar löser någonting. Att spe på våra fördomar löser heller inget.

Att lära människor att hata är definitivt fel; där är vi nog överens också.

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Kerstin.

Jag har läst om judehatet i tidningar och på nätet här i Sverige i många år och blivit både förvånad och förskräckt över att det får fortsätta utan större protester. Vart är vi på väg?

"Kristna och judar skall dö", står det i aftonbladet 2004, läs här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article214460.ab

Man blir mörkrädd.

MVH Margit

Anonym sa...

Så länge människor identifierar sig som, jude eller grek, svensk eller arab, kristen eller muslim, shalom eller salam, vit eller svart så får vi leva med att enskilda kommer att utnyttja det för att få makt eller bara känna sig förmer än någon annan.

Det är dags att lägga bort titlarna människor emellan eller för oss att förstå att skillnaden mellan Agudat Yisrael och Hamas är mindre än mellan en israelisk caféägare och palestinsk caféägare.

Klottret och glåporden förekommer även när Gaza inte bombas, det är dock ingen nyhet då och det är en helt annan diskussion. Diskussionen om mediernas intresse och ointresse från tid till annan....

Dag Bremberg sa...

Visst finns det ett judehat, och det ska bekämpas så fort det sticker upp.
Men ärligt talat: de senaste åren har väl inte det stora propagandakriget varit emot judar? Det är väl inte judar som USA utnämnde till sin nya huvudfiende när Sovjet föll?
Det är väl tvärtom så att den enda supermakten är den som håller Israel under armarna och hindrar FN att ingripa.
Man kan ha en massa uppfattningar om Israel/Palestina, men jag tycker att Margit har en viktig poäng i att vi bör ta del av vad opartiska bedömare förmedlar.
FN:s resolutioner om Israel är värda att tas på allvar. Även Norge har stått bakom dem, så jag förstår inte varför Norge skulle vara "pro-Israel" och därmed anti-palestinierna.
Oavsett vem som kastade första stenen så pågår nu systematiska förbrytelser och de som är ansvarig är faktiskt de som avlossar skotten. Den som skjuter barn kan aldrig skylla på att de råkade vara så många och stod i vägen för andra mål.

Margit Urtegård sa...

Hej Dag.

När jag skrev att jag upplevde Norge som pro-Israel, menade jag inte att de därmed måste vara mot ett fritt Palestina; om det är så det uppfattas ber jag om ursäkt. Jag har dock alltid varit stolt över att Norge ofta har försökt att hjälpa till att lösa konflikten i mellanöstern. När jag var liten var jag jättestolt över att talmannen på det norska stortinget var jude, där är vi nog inte än i Sverige.

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Peo.

Du skriver: "Det är dags att lägga bort titlarna människor emellan eller för oss att förstå att skillnaden mellan Agudat Yisrael och Hamas är mindre än mellan en israelisk caféägare och palestinsk caféägare."

Jag håller med dig. Men, samtidigt vill jag säga att jag aldrig har upplevd, någon annan stans i världen, den titelsjuka som finns bland folk här. Apropå titlar menar jag.

Folk är folk, sa min pappa, det duger för mig och uppenbarligen också för dig.

MVH Margit

Anonym sa...

Peo har i sina kommentarer gett uttryck precis för mina egna känslor. Vi ska inte heller blanda ihop "judehatet" som har sin grund i historien med vad som pågår i Israel-Palestina-området. Där är det Israeler och Palestinier som är idioter mot varandra, inte judar och araber.

Felet de gör och som omvärlden gör är att de kallar på hjälp var och en på sitt håll och omvärlden ställer upp med presidenter och kommissionärer och det skakas hand och skrivs avtal och så är det tyst en tid tills det är dags att skrika på nästa president eller fredspristagare. Dessa blir ju aldrig annat än nya slagträn i konflikten. Och så länge omvärlden ställer upp med dessa "medlare" och "tolkar" så länge kommer israeler och palestinier inte att se varandra i ögonen och upptäcka att de är samma folk och att de tänker likadant och att de faktiskt kan tala med varandra. Den dagen det går upp för dem då först finns chansen för en lösning på konflikten.

Vi har en underbar i Strängnäspolitiken som kommer från Palestina som höll med mig när jag sa att vi borde tillse att den dj-a muren som Israel byggt runt Jerusalem flyttades ut och omgärdade hela Israel-Palestina och inte hade några portar eller tunnelmöjligheter. Konflikten kan bara lösas inifrån.