onsdag 5 maj 2010

Strängnäselever på skolresa i Aten

Min son Emil, 16 år, som går i första ring på Europaskolan, är nu i Athen på skolresa tillsammans med 130 andra elever och ca 10 lärare. Efter flera timmar av oro fick jag äntligen kontakt med Emil. Allt är bra med han och hans klasskompisar. Emil hade sett flera utbrända bilar och brandrök, men han är inte rädd. Rektorn Thomas Axelsson säger till tidningen: "Även om vi inte nu berörs av de lokala motsättningar ser vi tecken på oroligheter. Därför ska ingen i vår grupp vistas ute i staden efter mörkrets inbrott." Emil kommer hem på lördag. Det känns som en hel evighet till det just nu.

Expressen skriver: "Resan - som är frivillig för eleverna - har varit planerad länge. - Vi heter Europaskolan och i vår värdegrund tycker vi att det är viktigt att eleverna på skolan får ta del av andra europeiska kulturer, berättar Göran Hillgren." Jag studsade till när jag läste att skolledningen så noga understryker för tidningen att resan är frivillig. Är det viktigt att förmedla det till oss oroliga föräldrar? Är det viktigt att ha sagt det i fall det händer våra barn något allvarligt? Finns det något som heter ofrivilliga skolresor? De kanske vill säga att resorna Europaskolan anordnar för alla sina elever till utlandet varje år är icke-obligatoriska? Det är ju för att eleverna skall betala sina skolresor själva. Det enda viktiga just nu måste ändå vara att våra barn kommer hela hem.

En norsk reporter säger till Expressen: " Det är fullständig kaos på alla kanter här. Jag har sökt tillflykt på ett kafé här. Det första han sa när jag kom in i kafét var 'Välkommen till Vietnam'. - En bank har satts i brand och det ska vara tre omkomna, men det är obekräftade uppgifter."

Inga kommentarer: