lördag 1 maj 2010

Mitt första besök i en moské

I torsdags besökte landstingsrådet Marie-Louise Forslund Mustaniemi (KD), ombudsmannen Sakarias Winberg (KD) och jag Sabirinmoskén i Eskilstuna.

Tidningen Dagen skriver: "Församlingsordföranden förväntar sig protester och känner sig osäker på om Sverigedemokrater kommer kunna göra något för att stoppa dem efter valet. Men det vardagliga livet som muslim i Sverige tycker Servat Barzangi ändå fungerar bra. - På många sätt kan man säga att Sverige stämmer med islams grunder. Han tar sträng syn på alkohol, droger och sexhandel som exempel, men även den lagstadgade religionsfriheten. - Så ska det vara. Däremot finns det mycket fördomar och främlingsrädsla bland hur människor tänker. - Alla människor är kulturvarelser. Jag kan tänka mig att det finns fördomar mellan en gubbe som är skogsarbetare och en ung högutbildad tjej från Lund också. När du säger muslim, är det en taliban du tänker på eller är det en muslim från Bosnien? Vi måste kommunicera bättre med varandra."

Kommunikation är nyckelordet. Jag tog fasta på det och ringde upp Servat Barzangi och frågade om de ville ha besök. Vi var hjärtligt välkomna. Jag funderade ett tag på vad jag skulle ha för kläder på mig och vad jag skulle göra med mitt mera än en meter långa hår när jag skulle åka till moskén. Jag hade aldrig varit i en moské förut. Församlingsordföranden Servat Barzangi, hans yngre bror och ytterligare en församlingsmedlem tog varmt emot oss. Samtal är viktigt. Samtal gör en rik på kunskap och visdom. Med kunskap bygger man broar.

Servats bror berättade att han hade läst min blogg. Han gav oss ett bra bloggtips; Svarten. Svarten har skrivit om vårt besök i moskén. En som kallar sig Jan kommenterar: "Jag håller helt med, höger eller vänster, kristen eller muslim, vit eller svart betyder inte ond eller god, Det är den enskilde människan och hennes handlingar som är avgörande om hon är god eller inte. Min ledstjärna är 'den gyllende regeln': - Allt vad ni vill att människor skall göra er, skall ni också göra dem - Så tänker och lever Bror till min Broder." Kloka ord!

Inga kommentarer: