tisdag 11 maj 2010

Hans Ekström (S); en solid och trygg ledare!

Hans Ekström (S) och Margit Urtegård (SP)












Maria von Beetzen (M) och Hans Ekström (S)












I dag träffades kommunstyrelseledamöterna i Eskilstuna och Strängnäs. Vi hade ett gemensamt kommunstyrelsesammanträde där vi diskuterade hur vi kan hjälpa varandra i frågor som infrastruktur, näringssatsningar och delade samhällsfunktioner. Eskilstuna kommun ligger långt före oss på många sätt. De satsar, de törs och de vill! De har en kommundirektör som bloggar. Tänka sig! Jag sa till honom att han gärna fick inspirera vår omoderna och bakåtsträvande politiska ledning! De som försöker stoppa bloggar med mera.

Under middagen pratade jag med kommunstyrelseordförande Hans Ekström (S). Varje gång jag har nöjet att samtala med honom tänker jag på hur kunnig, kompetent och sympatisk han är. En ledare som jag förstår är lätt att följa. Strängnäs har mycket att lära av Eskilstuna. Det satt långt inne; men nu har jag sagt det!

9 kommentarer:

mariavb sa...

Ja Margit ! Håller med dig Hans Ekström är en kunnig, bildad och sympatisk politiker. Jag gillar att han kan så mycket allmän historia ( han har undervisat länge i det ämnet ) Det behövs perspektiv på samhället,på människan och på ledare. Personligen tycker jag att människor med historisk kompetens mer ofta skulle bidra till samhällsdebatten. Det skulle göra den såväl roligare som bättre.

Margit Urtegård sa...

Hej Maria!

Du har helt rätt; det behövs perspektiv på samhället. Det saknas mycket kunskap hos många i Strängnäspolitiken, utbildningsnivån är låg hos många och deras intresse för andra kulturer och människor upplever jag som helt obefintlig.

Anonym sa...

Ja - kompetens, sympatisk, prestigelös är bra ledaregenskaper, för mig viktigare än vilket block man tillhör. Särskilt i kommunpolitiken, där så många frågor blir bäst om de löses i samförstånd med de inblandade.

Ni verkar ha haft en inspirerande dag!

Birgitta E

Margit Urtegård sa...

Hej Birgitta!

Du skriver: "Ja - kompetens, sympatisk, prestigelös är bra ledaregenskaper, för mig viktigare än vilket block man tillhör."

Absolut, det är jätteviktigt att det är bra folk som engagerar sig politiskt och det är alltid viktigare än vilket parti eller block de tillhör. De som enbart är röstboskap gör ingen nytta direkt. Och de som inte har en liten portion respekt och ödmjukhet inom sig kan vara rena katastrofer.

Ja, vi har haft en inspirerande dag.

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
S har ju styrt i Eskilstuna i 90 år, de har ju övat länge!
/Marie-Louise

Anonym sa...

Ja, Margit ! Strängnäs är på väldigt många sätt en ort som utvecklas snabbt och som drar till sig människor som söker kvaliteter av olika sak. Men den kommunala världen har inte hängt med. Genom en konstig majoritetskonstellation har de kommunalkonservativa gammelkommunalisterna funnit varann och behållit murarna.Men inte länge till.... snart kommer en ny majoritet med ljus och luft in i kommunhuset !

MariavB sa...

Det var MariavB som skrev

Margit Urtegård sa...

Hej Maria!

Du skriver: "Men inte länge till.... snart kommer en ny majoritet med ljus och luft in i kommunhuset !"

Du har så rätt! Det är så sant! Snart, mycket snart...

Anonym sa...

Grattis Margit! ;-)