tisdag 19 januari 2010

Moderaten Magnus Leivik i Haiti som hjälparbetare

Det är mycket tomt här på landstingskansliet i Nyköping. Min vän och kollega Magnus Leivik, politisk sekreterare för moderaterna har åkt till Haiti som hjälparbetare för Läkare utan gränser. Vi saknar honom redan. Men, vi vet att han kommer att göra en stor och viktig insats för de hårt drabbade haitierna.

I tidningen Folket kan vi läsa: " - Jag har alltid intresserat mig för mänskliga rättigheter och offentlig administration, så för mig var det ett logiskt beslut när jag fick frågan. Han är varken läkare eller sjuksköterska men arbetar ändå för Läkare utan gränser. – Jag arbetar med logistik och det är något som verkligen behövs på Haiti nu. Jag har deltagit i projekt för Läkare utan gränser tidigare. Han har varit med Läkare utan gränser i Centralafrikanska republiken. Hans uppgift då var att planera och leda bygget av en flygplats. Magnus har också studerat i Etiopien för FN: s livsmedelsorgan WFP. Det är med andra ord inte första gången han möter misär och elände.

Mina tankar går till alla drabbade i Haiti. Jag önskar Magnus lycka till.

3 kommentarer:

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Jag är glad att Magnus fått möjlighet att delta i hjälparbetet på Haiti! Han kommer att göra ett bra jobb men visst blir det tomt utan vår "turbo" på kansliet!
Kram, Marie-Louise

MariavB sa...

Mycket bra gjort av Magnus att åka iväg och hjälpa till med organisationen av hjälparbetet.
Maria

Anonym sa...

Mina tankar går till dig Margit ..Hur mår du?????