måndag 18 maj 2009

Maciej Zaremba.

Min kompis Peo Wågström tipsade mig om den här artikeln i DN; "En annan bild av Vojakkala". Det är en sorglig historia. Men, jag blir glad över att det fortfarande finns objektiva journalister därute som letar efter sanningen och endast eller enbart efter den!

Citat från DN: "Den som följt medierapporteringen kring Vojakkala har fått en bestämd bild: en enda familj har terroriserat en hel by. Men är det sant? DN:s Maciej Zaremba reste dit och fann i stället en familj som drabbats av fördomar och bojkott. I våras dömdes fem familjemedlemmar till sammanlagt 22 års fängelse. I ett demokratiskt samhälle ska alla vara lika inför lagen. Men kan fördomar äventyra den rätten? Nu avgörs om den principiellt viktiga domen ges prövningstillstånd i Högsta domstolen".

Jag rekommenderar Er att läsa hela artikeln. Den säger mycket om vilka fördomar som finns och hur lätt det är att döma andra; alldeles för lätt!

10 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Bra skrivet Margit! Vad skulle världen vara utan dessa (not)objektiva journalister?

Tur att det finns andra journalister som orkar nyansera bilden av "sanningen".

Margit Urtegård sa...

Hej Ann-Sofie.

Tack.

Som svar på din fråga; världen skulle antagligen vara/varit mycket bättre utan dessa stora egon som också tyvärr finns i journalistkåren!

Ja, det är tur att det finns duktiga journalister.

Kram
Margit

Anonym sa...

Om journalister undvek sanningar och koncentrerade sig på fakta skulle det nog bli bättre. Tyvärr så vill ju alltför många skribenter hellre skriva en story än redovisa fakta.

Sanningen är alltid subjektiv...och vem granskar granskaren?

Margit Urtegård sa...

Hej Peo.

Du är klok. Bra fråga: "Vem granskar granskaren?" Det finns alltid de som tror sig veta bäst. Det går bra att fråga om man undrar något, brukar jag säga. Då får man ett svar och förhoppningsvis en fördom mindre.

God natt.

Klem Margit

Mats Werner sa...

Läste också artikeln! Har tidigare bara ägnat ett förstrött intresse åt notiserna kring denna sorgliga historia.

Att skipandet av "rättvisa" har börjat gå "på rutin" är skrämmande. Men värre lär det bli när det nu uppväxande släktet tar över för vem av de unga "bryr sig" och orkar läsa in sig i bakgrunder?

En sorglig historia som jag hoppas får en annan upplösning i högre rätt.

Anonym sa...

Tack, den var läsvärd. Den berör och skakar om. Kul att Maciej Zaremba har fått många erkännanden.
Han behövs!

Läste och begrundade denna essä från honom förra året. Diskrimineringslagarna är inte alldeles lätta att förstå utan utbildning.

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forst-krankt-vinner-1.534968

Men att högskolan också var så ängsliga var ju besynnerligt.

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Vilken bra artikel! Sanningen måste segra, hoppas att familjen får upprättelse någon gång.
Kram, Marie-louise

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Jag har stor tro på det uppväxande släktet; våra ungdomar har inte samma fördomar som tidigare generationer många gånger bär på, är min erfarenhet. Jag blir ofta mycket imponerad när jag diskuterar med mina tonåringar här hemma, hur mycket de vet om andra länder med mera och hur reflekterande och kritiska de är. Den svenska skolan är nog inte så tokig ändå, fast den kan alltid bli bättre. Jag tror på ungdomen.

Med vennlig hilsen
Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Lena.

Vi behöver flera som Maciej Zaremba. Allmänhetens bristande förtroende för journalisterna och gammelmedia har säkert sina högst naturliga orsaker. Maciej Zaremba ger oss hopp!

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Marie-Louise.

Det kan vara tufft att bo i små konservativa samhällen.

Vi får hoppas att de får upprättelse någongång. Vi får hoppas att rättssäkerheten ökar snart och att alla blir lika inför lagen.

Klem
Margit