torsdag 29 maj 2008

"Ett Håndslag med Blix till Norge"

Mälsåkers slott 29 maj 2008.
















Min norska väninna Nina och jag vid Mälsåkers slott.
















Den vackra norska flaggan vid slottet.
















I fem timmar lyssnade Nina, som representerade föreningen Norden i Strängnäs kommun, och jag på olika seminarium inne på Mälsåkers slott. Väldigt spännande föredrag om allt i från illegala journalister i Oslo till svenska massmediers olika insatser under andra världskriget. En av dessa norska illegala journalister, Gunnar Eikli, berättade själv om hur de hade skrivit och spridit de olagliga tidningarna i Norge under kriget, med risk för sina egna liv. Han var väldigt ödmjuk och berättade att han inte var någon hjälte. Att han blev en av dem som arbetade för de goda, hade inget med honom vare sig fysiskt eller psykiskt att göra, påpekade han. Han hade blivit den han var på grund av saker han hade upplevt, saker som hänt omkring honom. Det kunde ha varit vem som helst, hävdade han. Jag håller inte med honom, det handlar självklart om vem han är också, alla är inte födda med det mod han visade, oavsett vad de har sett eller upplevt. Men, hans ödmjukhet var mycket charmerande och han fick fram tårar i mina ögonvrån flera gånger under tiden han berättade sin gripande historia. Han var också en av dem som blev en av politisoldaterna, som utbildades just på Mälsåkers slott.

Den norska karikatyrtecknaren, Ragnvald Blix, motståndsman med röntgenblick, berättade Rikke Petersson om på ett underhållande och roligt sätt. Att en av världens bästa karikatyrtecknare genom tiderna var norsk, hade jag ingen aning om. Rikke Petersson står bakom utställningen om Ragnvald Blix, som visas i sommar i Dalarnas Museum i Falun med premiär 28 juni.

Slutligen vill jag rekommendera alla, som än inte har varit på Mälsåkers slott, att åka dit. En underbar upplevelse.

Ett stort tack vill jag härmed framföra till föreningen "Föreningen Mälsåkers Framtid, en av arrangörerna till denna fantastiska dag på slottet.

Inga kommentarer: