onsdag 14 maj 2008

Du har fel!

Till alla ni som på död och liv måste slå folk i huvudet och säga att de har fel, försök att låta bli det i bland. Tänk efter, att någon stup i kvarten har behov att klappa till någon säger kanske mera om den personen än om individen den hoppar på. Om ni ändå inte skulle klara av att stoppa detta beteende så finns det faktiskt synonym till ordet fel, det kan bli ganska uttråkat att höra ordet fel jämt och ständigt. Fel har synonym som: orätt, inkorrekt, felaktig, oriktig, falsk, vrång, tokig och galen. Och om man vill vara lite mera vänlig eller civiliserad kan man bara säga: "Jag håller inte med dig men jag är beredd att gå i döden för att du skall få framföra din åsikt. Jag gillar inte det du säger men är beredd att slåss för din rätt att få säga det" härleds till flera tänkare på 1700-talet bl a Voltaire. Nedan några andra."Jag håller inte med om det du säger, men är beredd att offra livet för att försvara din rätt att säga det." (Evelyn Beatrice Hall.)"Jag ogillar dina åsikter, men är beredd att dö för din rätt att få uttrycka dem." (Liberalen Francois Marie Arouet i det politiska manifestet "Dictionnaire philosophique", 1746).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varför är det så viktigt för oss att ha "rätt" eller "fel"? Kan vi inte bara nöja oss med att ibland konstatera att vi har olika uppfattningar i gemensammafrågor? Livet blir liksom lite onyanserat om det ständigt måste vara "svart" eller "vitt"!

Margit Urtegård sa...

Hej anonym.

Jag håller med dig, livet blir mindre nyanserat om man ser det i svart eller vitt. Men, det finns alltid folk som alltid måste ha rätt och de ser ofta fel hos andra. Trist, men sant.

//Margit