måndag 22 februari 2010

Skattebefria andrahandsuthyrning nu

Emil Urtegård på toppen av Moldes slalombacke












SvD skriver: "Kristdemokraternas bostadsminister Mats Odell vill kapa bostadsköerna genom att skattebefria andrahandsuthyrning och sänka skatten på bosparande för ungdomar."

Jag befinner mig just nu i en av världens vackraste städer, Molde, som ligger ca 55 mil norr om Oslo i Norge. Jag bodde här i nio år innan jag flyttade till Strängnäs för 17 år sedan. Min son Emil 16 år och jag är och hälsar på min dotter Margarita. Vi bor under tiden hos familjens goda vänner här. De har en stor villa uppe i bergväggen, 179 meter över havet, som ligger ganska nära stadens centrum. I deras källarvåning bor det ett ungt par. De hyr för en billig peng en 60 kvadratmeters stor lägenhet med sovrum, vardagsrum och kök. Nästan alla som bygger villor i Norge hyr ut en del av sitt hus. I Norge får man hyra ut hälften av sitt hus, eller vad som räknas som hälften av hyresvärdet på kåken helt skattefritt. Samtidigt räknas den beräknade hyresintäkten in som intäkt när man söker lån i bank för att bygga sitt hem.

Många unga i Norge hyr lägenhet av villaägare. Det är ofta deras första steg in på bostadsmarknaden och deras väg in i vuxenlivet; deras första steg bort från föräldrahemmet. Min dotter och hennes sambo hyr en lägenhet på det här sättet. De flesta jag känner har gjort det. Under tiden man hyr billigt privat så sparar man pengar till något eget senare i livet. Så gör norrmän i dag och så har de gjort i decennier. Norrmän är kloka och pragmatiska.

Mats Odell, KD, har förstått att detta är klok politik. Han står därför bakom detta politiska utspel: "Ett av KD:s förslag syftar till att korta bostadsköerna genom att med skattelättnader stimulera andrahandsuthyrning. Förslaget gäller för permanentbostäder, inte för fritidshus."

Detta är självklart hyresgästföreningen emot; det krockar ju mot deras särintressen. SvD skriver: "Kristdemokraternas förslag om att skapa nya bostadstillfällen genom att sänka skatten på andrahandsuthyrning får ett svalt mottagande. Ingen vill vara inneboende – detta är bara att flytta problemet, menar Barbro Engman, ordförande i Hyresgästernas riksförbund." Jag förstår inte hur man kan tycka att det är annorlunda att hyra en lägenhet från privatpersoner än att hyra en lägenhet i en hyresgästförening. Den största skillnaden är nog att det antagligen är dyrare att hyra en lägenhet i en nybyggt hyresrättslägenhet än att hyra en lägenhet i en nybyggt villa. Så vilken "hyrestant" borde man välja då?

4 kommentarer:

N sa...

Det är alltid lite svårt att ta efter Norge (det vore ju att öppet erkänna att ni har rätt)

=)

Vilket vackert foto. Vilket vackert hemland du och Emil har
=)

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Det ser fantastiskt ut! Vad vackert det är i Molde!
Hoppas det gick bra för Emil i utförsbacken också :)
Kram, Marie-Louise

Anonym sa...

Hello. And Bye. Thank you very much.

Anonym sa...

Hello. And Bye. Thank you very much.