tisdag 2 februari 2010

Grattis Birgitta Ohlsson (FP)

Grattis Birgitta Ohlsson (FP) och ett kjempegrattis till det svenska folket som äntligen har fått en äkta socialliberal minister i regeringen.

DN skriver: "Medierapporteringen har lett till en intensiv intern kampanj för Birgitta Ohlsson. I den har det hävdats att Ohlsson stoppas för att hon är med barn, som väntas födas i sommar. Men enligt uppgifter till DN har Birgitta Ohlsson främst ifrågasatts för att hon som minister väntas få stora trovärdighetsproblem när hon i debatter med oppositionen ska förklara hur hon med sin inställning till föräldraförsäkring och vårdnadsbidrag kan försvara regeringens politik."

Ohlsson är alltså förespråkare för kvoterad föräldraförsäkring och svarar så här till SvD på frågan om hon kommer att driva den frågan i regeringen: "Nej men i den frågan måste jag ju först få med mig mitt eget parti, så det är inte en fråga som ligger på alliansnivå under de kommande åren. Jag får väl i stället visa i mitt eget privatliv att man kan kombinera att vara mamma och göra karriär." Birgitta Ohlsson är en bra och viktig förebild för många. Hon kommer att klara uppdraget med bravur. Lycka till Birgitta.

2 kommentarer:

Ann-Sofie W sa...

Hej jag ser detta som ett snyggt sätt att tysta en kritiker på.

Kram

Margit Urtegård sa...

Hej Ann-Sofie

Risken finns att de försöker tysta henne, det har du helt rätt i. Jag hoppas dock att Birgitta står på sig och fortsätter vara den hon är; öppen, liberal och en äkta feminist.

Kram