lördag 19 mars 2011

Free at last!:-)

Från och med nu kommer min blogg att användas på ett annorlunda sätt. Jag kommer att återgå till hur bloggen såg ut från början, jag kommer alltså att vara mer personlig, mera ödmjuk och mer reflekterande. Jag kommer att skriva om livet, hur det har varit och hur det är. Jag kommer att dela med mig av mina livserfarenheter; både de goda och de jobbiga på ett väldigt generöst sätt. Nu när jag är oberoende politiker och arbetslös är jag inte fångad av någon lojalitet mot någon eller utsatt för någon partipiska. Jag är som rubriken säger; free at last. Det passar mig perfekt. Jag har alltid haft svårt för auktoriteter och jag har alltid känt mig utanför. Hade någon sagt till mig när jag var liten att mina syskon och jag inte hade samma föräldrar så hade jag trott på det. Alla mina 6 syskon var/är praktiskt duktiga arbetsmyror. Jag har alltid varit en filosoferande och känslig individ på en egen planet.

Jag älskade sången till Ted Gärdestad "Jag vill ha en egen måne". Som offentlig person har jag fått stå ut med att personer tycker att de känner mig. Men, det gör de flesta inte. Men, jag kommer nu att berätta min livshistoria steg för steg och de som vill följa mig på den resan är välkomna att göra just det. Jag har en berättelse som behöver berättas. Många kommer att känna igen sig, många kommer att förstå och viktigast av allt är själva berättelsen; själva livet.

Alla människor har något att säga, alla har något att ge andra. Jag hoppas att min öppenhet och ärlighet kan vara till hjälp för någon. Från och med i morgon kommer jag att skriva varje dag om existensiella frågor. Vad är meningen med livet kommer alltså att vara min utgångspunkt. Ann Heberlein har skrivit boken "Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva". Jag gillade den boken, den har ett viktigt perspektiv. Jag ville dö redan som nioåring. Det tog mig ett halvt liv att hitta livslusten. Jag tänker behålla den lusten. Jag tänker kämpa för att vi alla kan få uttrycka våra känslor utan att behöva skämmas. Under många år har andra dikterat vad jag skall tycka, tänka och säga. Den tiden är nu förbi.

Jag är ledsen för alla personer jag har sårat genom mina alltför aggressiva och bryska bloggartiklar. Det har aldrig varit min mening eller vilja att göra någon illa. De som känner mig vet att jag är en snäll, generös och lyssnande människa. De som älskar mig accepterar mig som jag är och de vet att jag är en djup och känslosam person som verkligen bryr mig om mina medmänniskor. Livet är tufft i bland och långt ifrån rättvist eller perfekt. Jag har aldrig eftersträvat någon perfekt fasad, det är liksom inte jag. Öppen, utlämnad och fri. Här är jag!

PS:Bilden är tagen av konstnären Ulrika Florin i Stallarholmen:DS

7 kommentarer:

Patrick Baltatzis sa...

Kära Margit,

Jag ser fram emot att får ta del av dina erfarenheter och berättelser.

Många kramar!

Patrick

Margit Urtegård sa...

Bästa Patrick!

Tusen tack för ditt stöd, dina goda råd och god vägledning. Du ger mig inspiration och mod. Tack!

Kram, knus og klem

Claes Eriksson sa...

Go for it Margit!
Jag ser fram mot den resan.

Kram
Claes

Mats Werner sa...

Det ska bli spännande att följa fortsättningen på Ditt liv. Vad blev av det Du skrev i Norge?
Keep it up!
MATS

Johan R. Sjöberg sa...

Som du vet så tycker jag att du har en intressant historia - det lilla av den som jag har lyckats få ta del av. Det här skall bli spännande.

Klem, Johan

Unknown sa...

Skriv Margit, skriv!
Kramar Anders

Yvonne Domeij sa...

"Free at last" är en bra titel på ditt inlägg! När man ska skriva måste man (tror jag) mer eller mindre vara hänsynslös. Man får inte låta sig bindas av lojaliteter som lägger band på en och hindrar en från att uttrycka det man vill ha sagt. Man kan inte bli älskad av alla, det är heller inget att eftersträva. Det viktigaste är nog att man kan älska sig själv! Jag tror Jesus sa "du ska älska din nästa såsom dig själv" men jag vill hellre tro att han menade "du ska älska dig själv såsom din nästa". Det blir lättare för dig att älska dig själv när du nu släpper din ande lös och tar tillbaka din historia och gör dig till den du är ämnad att vara! Jag håller tummarna för dig nu, Margit!