torsdag 24 mars 2011

En dikt till socialtjänsten 1986

Jag skrev en dikt till socialtjänsten 1986, efter att min dotter var född. Här är den översatt till svenska:

Ta inte ifrån mig livslusten
gör inte mitt liv värre än vad det är
se först på er själva
på vad ni inte har gjort
för att hjälpa mig

Ta inte ifrån mig barnet mitt
gör inte mitt liv meningslöst igen
se först på vad jag klarar av
på vad jag kan få till
om ni hjälper mig

Ta inte ifrån oss våra familjeband
gör inte vårt liv orätt
se först på hur vi har det
på vad mor och dotter har tillsammans
även fast ni inte ville hjälpa oss

Ta inte ifrån mig rätten till att vara mamma
gör inte fel igen
se först på alla hål i rapporterna
som experterna har skrivit
de som i alla fall inte ville hjälpa mig

Ta inte ifrån mig tron på mig själv
gör inte mitt liv till en självuppfyllande profetia
på död och liv för att rädda ert eget ansikte
ni satsar på att vinna
ni törs inte hjälpa mig

Ta då hellre ifrån mig livet
gör inte oddsen dåliga
se först vem jag är
på vad jag har klarat av och uträttat
fast ni undervärderade mig

Ta inte ifrån oss något mer
gör inte förlusten ännu större
se först på vad ni gjorde galet
på alla orättvisor ni påförde oss
då ni inte ville hjälpa oss

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Margit! Jag har läst dina blogginlägg från din kommande bok och jag vill bara säga att jag blir oerhört berörd. Det är svårt att förstå att det verkligen kan gå till så. Strongt att kunna överleva detta och bibehålla barnen!! Lycka till med boken! Kram

Unknown sa...

Kära Margit!

Jag väntar med spänning på fortsättningen. Ska ta med mig dina ord i min framtida yrkesroll. Tänk så lätt det är att sätta er över och tro att man vet andras bästa. Din berättelse får i alla faall en blivande socionom att tränka ett varv till i varje handling.
Kram

Margit Urtegård sa...

Kära Linn!

Tusen tack för dina goa ord. Nu vet jag att jag gör rätt. Du skriver: "Din berättelse får i alla fall en blivande socionom att tänka ett varv till i varje handling." Det betyder mycket för mig att höra just det. Samtidigt hoppas jag att jag kan ge hopp till andra drabbade. Jag vill sprida kunskap och hopp. Lyckades jag med det har jag uppnått det jag vill.

God och stor kram Linn