torsdag 5 februari 2009

Sanna Rayman på SvD.

I går kunde vi läsa på DN-debatt om att "Skillnaderna i inkomst är de största i modern tid". En av debattörerna var LO-ordförande Wanja Lundby-Wedin. Intresseklubben antecknar, tänkte jag sarkastiskt när jag läste artikeln; vad ska jag göra åt det? Lundby-Wedin sitter på en bild i tidningen med armarna i vädret och säger att det är på hög tid att samhället är med och talar om hur näringslivets bonussystem och ersättningar skall utformas. Jaha, tänker jag, har vi inte hört den melodin förut?!

Jag fick mig därför ett gott skratt när jag i morse läste Sanna Raymans artikel i SvD "Etthundranittiåtta stycken feta nackar". Rayman har tänkt detsamma som jag: "Och traditionsenligt läser jag den och undrar, något konfys, vad jag ska göra med informationen att den genomsnittliga inkomsten för ”makteliten” är lika hög som 18,2 industriarbetarlöner"? Ja, vad skall vi göra åt detta?

Rayman har tagit reda på hur många dessa maktelitmänniskor är och kommit fram till att de är inalles 198 stycken. Det mest komiska i det hela är att gårdagens upprörda debattör, Wanja Lundby-Wedin är en av dem. Rayman skriver:

"Vi talar närmare bestämt om näringslivstopparna, direktörerna för tex Telia och Vattenfall, bank- och finanschefer, höga politiska tjänstemän, LO-basen Wanja Lundby-Wedin själv, statsministern och Kungen".

Tala om att kasta sten i glashus! Fast ingen blev nog förvånad. Lundby-Wedin berättar: "LO-ekonomerna har granskat inkomsten i en grupp vi kallar makteliten sedan 1950. I denna grupp ingår 198 elitpositioner hämtade från tre olika elitgrupper - den ekonomiska, den demokratiska och den byråkratiska". Här har man alltså hållit på att granska detta i flera decennier och sett att skillnaderna har ökat ganska lavinartat hela tiden och ingen har gjort något! Tala om lång startsträcka eller långbänk om ni så vill.

En bekant, Fredrik Segerfeldt, har räknat ut vad LO:s två miljoner medlemmar skulle tjäna på att ta maktelitens 198 årsinkomster och dela de sinsemellan. Rayman berättar vad Segerfeldt kom fram till: "Det blir 40 kronor i månaden, per svettig nacke". Och Raymans klockrena slutkommentar är: "Okej, vi skulle bli utan Teliachef, statsminister, Kung och LO-bas. Men det kanske är värt 40 spänn, vad vet jag"?

Jag vet inte om det är värt det. Men, jag vet att det verkligen är värt mycket att läsa Sanna Rayman, som jag bedömer vara en framtidens journalist. Hon har en egen blogg, där man kan lämna kommentarer. Hon går även in på läsarnas bloggar och svarar hurtigt och hövligt på kritik. Hon tycks vara en vaken och modern journalist, med sund självdistans. Och det viktigaste av allt, hon får mig att skratta! I Norge säger vi: "Jeg holdt nesten på å le meg i hjel". Det betyder att något är så roligt att man skrattar så man nästan håller på att dö.

11 kommentarer:

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Sanna är en duktig journalist och hittar ofta bra infallsvinklar! Det var alltid intressant att läsa hennes ledare på SN när hon jobbade där. Jag pratade med henne när hon var på fullmäktige i augusti. Det är bara att gratulera Svd!
Kram, Marie-Louise

Anonym sa...

Typist en fd Moderat och numera strängnäspartist/folkpartist att försvara maktelitens orimliga
löne- och bonusuttag i dessa kristider.

Inte ens Anders Borg går så långt.
Heder åt honom.

Har inget problem med att statsministern tjänar en miljon, men när man ser vd:ar med kanske 3,000 anställda plocka ut tio miljoner + bonus trots att företaget går åt helvete, det är stötande.

Att sedan tro att det handlar om endast 198 personer är ju infantilt så man storknar.
Finns det en vd som tjänar 12 milj så finns det en vice vd som vill tjäna 10 milj osv osv.
Vi pratar on tiotusentals personer som skott sig de senaste åren.

Margit Urtegård sa...

Hej anonym (Patrik).

I bland läser du mina artiklar som fan läser bibeln; läs igen. Jag försvarar inte de höga lönerna makteliten i Sverige har. Jag påpekar det lustiga i att LO-bossen, som själv tillhör eliten, skriver en debatt om detta. Det är ju tragikomiskt!

Jag ifrågasätter också varför ingen har gjort något åt detta när man har forskat om/på det så länge. Sen är det ju sossarna som till största del har haft makten under tiden dessa jämförelser är gjorda; tala om att skjuta i eget mål! Wanja Lundby-Wedin gör självmål och det tyckte jag var roligt, men jag har ju också humor!

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Marie-Louise.

Synd att Sanna inte arbetar på Eskilstuna-Kurirens ledarredaktion. De skulle behöva lite uppmuntran där, eller i alla fall vi läsare skulle behöva något roligt att läsa på ledarsidan, man blir ju nästan deprimerad av att läsa den sidan:-).

Journalister med humor; det är vad världen behöver. Ja, det är bara att gratulera SvD, de har många bra journalister. Kul att du har träffat Sanna Rayman. Hoppas jag får göra det någon dag också.

Kram Margit

Anonym sa...

Hej Margit !
Wanjas lön är inte hög med tanke på att hon ansvarar för 2 miljoner medlemmars väl och ve.

Margit Urtegård sa...

Hej anonym.

OK, Wanjas lön kanske inte är för stor eller för hög med tanke på hennes ansvar. Har inte tagit ställning till det. Jag har bara konstaterat att sossarna själva också har ett ansvar för de diskuterade löneskillnaderna och att klasskillnaderna i Sverige inte dök upp i går.

MVH Margit

Sanna Rayman sa...

Hejhej,

Tack för dina snälla ord! Och tack alla ni andra för glada tillrop i kommentarsfältet.

@Anonym.
Jag har skrivit en kompletterande text som bemöter en del av dina invändningar mot de resonemang som jag, Margit med flera för.

Det jag framför allt menar är att LO initierar en debatt de inte tänker/vill fullföllja. Det är oseriöst.
Det är intressant att du tar upp Anders Borg för övrigt, det gör även jag.

http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=11686

Margit Urtegård sa...

Hej Sanna.

Tack för kommentar. Jag har alltid tyckt att det finns duktiga journalister på SvD och några av de är mina absoluta favoriter inom tidningsvärlden och du är en av dem. Per Gudmundson och Karin Thunberg och några till läser jag också med glädje.

Nu skall jag läsa länken du har skickat. Trevlig helg.

Med vennlig hilsen
Margit

Anonym sa...

Hej!

Jag förstår vad du menar Margit och det är rätt komiskt att någon gör som hon gjort.
Dock så hur man än vrider och vänder det så är den högerdrivande politiken den största faktorn att klyftorna är större än det någonsin varit. Om man önskar rättvisa och humanism så kan man inte driva en sådan politk som alliansen gör. Oförsvarbart anser jag. S misslyckades till viss del med bidrag och det sociala trygghetsnätet och det utnyttjades stort av folk som kunde. Nu driver man däremot en politk som slår både hårt och orättvist mot de som behöver mest stöd och hjälp. Om ett par år ligger socialtjänsten och kronofogdens arbetsnivå orimliga nivåer. Man skall självklart klämma åt de som utnuttjar och mjölkar systemet men att detta blir på en bekostnad att de personer och familjer som behöver det är inte försvarbart.
Cancersjuka, gravida, sjuka och arbetslösa får smaka piskan av försäkringskassans och regeringens löjliga jakt på bidragsfuskare.

Anonym sa...

@sanna

Förstår att du som är högerpopulist gärna sparkar på Wanja och LO. Det ingår i ditt uppdrag för SvD.

@anonym

Margit Urtegård sa...

Hej Freddy.

Utan att vara expert på försäkringskassan och deras arbetsområde så håller jag med dig om att mycket är fel där. Att man inte får arbeta deltid och stämpla upp resten verkar orimligt. Jag har vänner som är timvikarier och de får tacka nej till att arbeta rätt ofta för att de skulle förlora kraftigt på det ekonomiskt. Det slår ju både mot enskilda och även arbetsgivare. Inom vården t e x så behövs det timvikarier.

Sen finns det folk som inte kan arbeta heltid och för de betyder det enormt mycket att få arbeta i bland, alla de har inte sjukpension för att täcka upp. Försäkringskassan verkar inte vara anpassad till de enskildas behov och det borde de kunde vara fast några utnyttjar systemet. Det är väl bättre att ha mera kontroller då än att straffa alla genom att göra systemet mindre flexibelt.

Några tankar bara. Sköt om dig.

MVH Margit