måndag 24 mars 2008

De vackraste orden är viktigast!

"Jag samlar på ord", skriver Karin Thunberg i SvD 080322. Hon berättar att hon går runt med ett papper i ryggsäcken där hon skriver ner ord som virvlar förbi. Ord, tänker jag och blir nästan filosofisk. Det är något speciellt med ord. Man kan använda ord till så mycket. Ord har gjort människor kapabla till att beskriva vad de känner och tänker. Ord är tillsammans med kroppsspråk och gester verktyg för att människor skall förstå varandra. Ord kan ge oss starka associationer; minnen som ploppar upp. Nostalgiska tankar och goda minnen ger oss näring lika mycket som mat och dryck gör. Thunberg nämner ordet glänta som det vackraste ord hon vet. Glänta betyder en öppen plats i skogen där solen kan sippra in och göra en öppen plätt mitt i skogen. Men, gläntan måste inte vara bokstavlig, fortsätter Thunberg och nämner att köksbordet hos väninnan var hennes glänta då hennes barn var små. När hon behövde fly en stund från skrik, gnäll och krav. En plats hon kunde sitta och dingla med benen och tala om något annat, innan hon susade hem och blev mamma igen.


Jag har också haft och har många gläntor i mitt liv, platser där solen skiner och jag får känna att jag lever. En plats i solen där jag kan stänga ögonen och bara njuta, slumra till och må bra. Jag tänker ofta på ordet kärlek och är lycklig över att jag fick så mycket kärlek under mina första år i livet att jag har fått/utvecklat förmågan att älska andra människor. Att känna känslor som förälskelse, svärmeri, passion, lidelse, ömhet, tillgivenhet och vänskap är oerhört starkt; en gåva till människan. Man kan smaka på ord, känna hur de känns i munnen. Man kan säga ord, höra ord, skriva ord, läsa ord eller bara tänka på ord. Man kan skada andra med ord, det får vi aldrig glömma. När man skall säga något till någon, ge kritik till exempel skall man tänka på tre saker först: är det bra, är det nödvändigt, är det kärleksfullt att säga det? Ett ord jag älskar, som många föraktar, är ordet snäll. Det finns inget vackrare än snälla människor. Jag har många vänner som är genomsnälla och jag beundrar dem. Hur klarar de att vara så snälla jämt? Det är för mig en gåta. Själv har jag läst boken "Att växa genom möten", av Kay Pollack, flera gånger. Jag har även läst "Konsten att vara snäll" skriven av Stefan Einhorn. Jag läser de för att bättre klara av att hantera även de människor som definitivt inte är snälla, men som man ändå är tvungen att träffa, på jobbet eller andra platser man vistas.


Ord kan få mig att tänka på vissa människor, en speciell person. En person jag kände eller en person jag känner. Ord kan få mig att må bra och ord kan göra ont. Att höra något av barnen säga "Jag älskar dig mamma", gör mig till den lyckligaste personen på jorden just då. Att själv få uttrycka så starka känslor gör mig lycklig. Det vackraste ordet är nog älska!

Inga kommentarer: