onsdag 9 februari 2011

Med rätt att tycka!

Strängnässonen, Socialdemokraten och proffsbloggaren Peter Andersson kallar sin blogg "Peter Andersson - med rätt att tycka". Jag gillar de orden; med rätt att tycka. De är djupa, starka och vill säga oss något. Det är inte självklart överallt i världen att man får tycka fritt. Det är inte ens 100 år sedan kvinnor i Sverige fick rösträtt. I flera länder har kvinnor fortfarande inte fått rösträtt. Hur fritt får vi då tycka i Sverige? De som tycker till på arbetsplatser och liknande kallar vi för whistleblower och de förlorar som oftast sitt jobb efter att de har påtalat missförhållanden på sin arbetsplats. De kan bli hela folkets hjältar, men det ger ingen mat på bordet direkt. Här tänker jag först och främst på min vän och hjälte Anders Ahlmark. Kartografen som blev Sverige första kända whistleblower och som tack så placerade hans arbetsgivare honom ensam på en fyr. "Mannen på fyren" blev min ledstjärna; min förebild.

Härom kvällen såg jag en dokumentär om vad som hände i Iran efter valet 2009, där flera fredliga demonstranter blev fängslade, torterade och dödade. De hade inte rätt att tycka. Jag följer nyhetsrapporteringen från Egypten med stort intresse. En diktator har styrt i deras land i över 30 år. De vill ha frihet och rätt att tycka. Västvärlden vill ha stabilitet i arabvärlden och många av västvärldens ledare föredrar därför att arabländerna styrs av diktatorer. Vad är det för människosyn? Varför skulle det vara omöjligt att få demokrati även i dessa länder?

Det fria ordet är som sagt ingen självklarhet. Kampen för demokrati, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter måste utkämpas varje dag. Det blir jag påmind om varje gång jag läser Peter Anderssons ord "Med rätt att tycka". Tusen tack för det Peter!

6 kommentarer:

Krister Lumme sa...

Jävla, bra Margit...

Unknown sa...

Hej Margit! Följt din kamp för yttrandefrihet i stort och smått i ett år snart. Du gav mig vingar och när du nu flyger fritt kommer ditt parti snart att förstå att du är långt före tiden. Du är och kommer alltid att vara min bloggfavorit. Kram - Anders

Margit Urtegård sa...

Hej bästa Anders.

Tusen tack för dina vackra ord. Dina ord ger mig vingar. Dina ord ger mig hopp. Dina ord ger mig styrka till att fortsätta kämpa för yttrandefriheten. Tycker om dig.

Kram og klem

Margit Urtegård sa...

Hej Krister!

Tusen tack.

MVH Margit

Johan R. Sjöberg sa...

Jag har hört att "varje generation måste återupptäcka och återerövra demokratin". För vår generation, och generationen efter oss, är det hög tid att de gör det.

Politiken är alldeles för viktig för att överlåtas åt yrkespolitiker.

Anonym sa...

Hej! Demokratikampen är viktig, alla aspekter av den. Men, hur bra är t.ex rättstryggheten omkring rättigheterna i Sverige?
10.000 hemlösa och 20.000 tvångsomhändertagna barn varav ~80% saknar skälig grund. Repressionen i Sverige styr mobbning, undergräver demokrati och omintetgör rättstryggheten. Kanske det hårdaste, sannaste och viktigaste du läst om Sverige är här! //Morgan Ohlson // Läs mera här: https://forum.nkmr.org/index.php/topic,1785.0.html