söndag 7 december 2008

En dag med Birgitta Ohlsson (fp).

Margit Urtegård och Birgitta Ohlsson (fp) i förstakammarsalen.
















Gårdagens evenemang med Liberala Kvinnor i Stockholm öppnades av dess förbundsordförande Birgitta Ohlsson (fp) under programpunkten: "Var e brudarna?" Direkt när hon, med sin starka men ändå ödmjuka entusiasm, började tala kände jag att jag hade valt rätt aktivitet för denna tidiga och regniga decembermorgon; vilken kvinna! Jag har träffat Birgitta Ohlsson tidigare och jag hoppas få äran att se och prata med henne vid flera tillfällen.

I dagens DN söndag får vi läsa "En dag med Birgitta Ohlsson". Då har jag fått två dagar med henne denna helg, tänker jag. Då har jag fått kvinnokraft och kvinnoglädje i stora portioner, så att jag klarar kämpa vidare ett tag till! Hon säger till DN (081200), rörande USA: "Det finns en speciell vitalitet i USA. Jag tror jag skulle gilla bättre att vara politiker där. I USA är det positivt att ha idéer, sticka ut och vilja förändra. Här hemma får man inte förhäva sig, inte vara stolt över att man syns och hörs. I svensk politik skall man helst tona ned sig själv." Det har hon helt rätt i, men det rör i första hand oss kvinnor, vi skall inte synas eller höras.

Åsa Kroon Lundell, universitetslektor Örebro Universitet, talade på Liberala Kvinnor om just det här med media och kvinnliga politiker. Hon berättade om sin forskning under temat: "Söt, ledsen, manhaftig eller galen - media och kvinnliga politiker". Hur porträtteras kvinnliga politiker? Tänk på det när ni läser om kvinnor i tidningar framledes. Kvinnor framställs oftast som prinsessor, tokstollar eller häxor.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant ! Och fortfarande hamnar kvinnor lite för lätt i skymundan. Men vi har lysande undantag i Strängnäs: Ann Landerholm, Lotta Grönblad, Margit Urtegård. Lys på !
Maria

Margit Urtegård sa...

Hej Maria.

Du glömde skriva Maria von Beetzen. Det hade varit intressant att plocka ihop artiklarna om var och en av oss och titta på hur vi har blivit framställda i pressen. Vem är prinsessan? Vem är tokstollan? Vem är häxan? Och så vidare...

MVH Margit

lena alun sa...

Vad glad jag ar att du akte! Det ar verkligen ett inspirerande sallskap - Liberala Kvinnor. Birgittas lyskraft ar enorm. Spannande att fa hora mer sen.

Kram,

Lena

Margit Urtegård sa...

Hej Lena.

Hoppas du har det bra i Thailand, det förtjäner du; det är du värd. Ja, det var en fantastisk dag, vilken kraft! Jag åkte dit med min vän, Mark Tingvall, som är folkpartist. Han kom till mig på fredagen och åt middag här, sen åkte vi härifrån tillsammans på lördag morgon. Jag berättar mera sen när du kommer hem. Saknar dig.

Kram Margit

lena alun sa...

Vad kul att du akte med Mark! Saknar dig och langtar hemat nu.

Kram

Lena

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.