torsdag 26 juni 2008

EM i fotboll!

Jag har fått fotbollsfeber. Jag har alltid sagt till mina barn att de skall vara glada för att vi är en "blandad kompott", när det gäller vårt påbrå och vårt ursprung. Enligt min farbror, onkel Magne, har vi tyskt blod i ådrorna; vi har visst tyskt greveblod i oss på pappas sida i släkten. Sen har vi spanskt blod i ådrorna från min mammas sida. Min första man, Jeronimo Gonzalez, pappa till min dotter Margarita är också spansk. Jeronimo är i dag en av mina bästa vänner. I går slog Tyskland Turkiet och i dag slog Spanien Ryssland. Vem skall jag nu heja på i finalen? Jag hejade självklart på Sverige, under tiden de fortfarande var med i EM. Jag är gift med en svensk och ett av mina barn är till hälften svensk. Utan Norge i EM, var det naturligt att heja på Sverige. För min dotters skull kommer jag att heja på Spanien i finalen. I kväll tittade hon på fotbollsmatchen tillsammans med mig. Ryssland spelade dålig fotboll och det var därför rättvist att Spanien vann med 3-0. I Sverige är det fult att vara patriot, här har man mycket att lära. I Norge är det naturligt att vara patriot; för sin stad, sin familj och sitt land. Med spanskt blod i ådrorna tillåter jag mig att säga: "Viva España!"

Från SvD: "Ryssland hade inte en chans. Spanien vann semifinalen klart med 3–0. På söndag möter Luis Aragonés hjältar Tyskland i EM-final."

"Tung kamp väntar", skriver Johanna Garå i SvD. Hon skriver vidare: " Spanien vann på ett imponerade sätt över Ryssland i semifinalen. Mot Tyskland blir det inte lika lätt. Inget av lagen är favoriter, säger spanske mittfältaren Xabi Alonso."

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Margit!

Hittade din blogg av en slump. Hur som helst hoppas jag att allt är bra med dig och du är dig lik :) Saknar dock lite våra luncher på den grekiska kolgrill baren.

Margit Urtegård sa...

Hej anonym.

Vem är du? Jag har ätit lunch på den grekiska kolgrillen med flera kollegor.

MVH Margit

Anonym sa...

Jag säger bara, Alonso... en spanjor i en vettig sport ;-)

Margit Urtegård sa...

Hej Peo.

Det säger jag också, en spanjor i en vettig sport:-)))

MVH Margit