lördag 18 oktober 2008

Emil "Urten" Urtegård

Emil, din förgrymmade unge!:-)


Emil i Lönneberga var min favorit bland Astrid Lindgrens böcker när jag var liten; hu jeve mig som barn han var, ej värre tänkas kan... Så när jag fick den här tuffa grabben tillsammans med min svenska man, var det helt uppenbart att han skulle heta Emil:-). Han är dock pappas grabb helt och hållet. Det är jag som "springer efter honom till snickarboa" och inte pappan. Emil är envis och har kort stubin. Han och jag gnabbas ganska ofta, då springer han till pappa och ropar "mamma har fått damp". Jag är övertygad om att Emil kommer att bli släktens nästa politiker. Killen har temperament, humor och ett stort rättvisepatos inom sig. Jag älskar den lilla retstickan!

När Emil föddes skrev våra norska vänner på gratulationskortet:
"Grattis till ett perfekt resultat av ett fruktbart nordiskt samarbete". Norsk humor!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tror han blir socialdemokrat :-)
Barn brukar revoltera, särskilt när ens förälder är extrem.

(s) forever

Margit Urtegård sa...

Hej (s)forever.

Extrem betyder överdriven, ytterlig, ytterligt gående, exeptionell; måttlös, fanatisk (motsatsord: normal). På vilket sätt jag skulle vara extrem det förstår jag inte.

Jag har tre levande barn, mitt ena barn dog. Ett blev moderat, en mycket vänster och lilla Emil har alltid hållit på det parti mamman är med i; alltså moderaterna först och nu strängnäspartiet. Min pappa var centerpartist. Jag revolterade också som barn, men inte påverkade det mitt partival som vuxen.

Och oavsett vilket parti Emil skulle välja, så är han min son. I bland osar du av fördomar.

//Margit

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit och Emil!
Vilken fin bild på er två! Emil är verkligen en jättego kille.Tack Emil för att du alltid ställer upp för Fredrik när vi kommer till er!
Kram, Marie-Louise

Anonym sa...

Är inte alls fördomsfull.
Jag var ironisk.
Självklart har du hjärntvättat den lille, så är det naturligtvis.

Jag är ju själv hjärntvättad av min mor.

(s) forever

Margit Urtegård sa...

Hej igen (s)forever.

Mina barn är inte hjärntvättade. Här hemma har vi högt i tak och hemmet har alltid varit öppet och gästfritt. Familjen har ett stort nätverk bestående av människor från olika länder, generationer, religioner och partier. I ett sådant hem får alla blommor blomma och utvecklas. Mina barns standardfråga är "varför då?", de gör ingenting de inte har fått en logisk förklaring till/på. Till min mans stora förtvivlan:-).

//Margit

Anonym sa...

De är så duktiga.
Världsbäst helt enkelt.
Finns inga barn som är så bra som dina Margit.

Margit Urtegård sa...

Hej anonym.

Mina barn är födda i ett land där man får älska sitt land, sin Gud och sig själv:-). I Norge får man helt enkelt tro att man är någon, för det är vi alla ihopa, alla människor är unika. Avundsjukan frodas i detta land. Alla mammor och pappor har rätt att vara stolta över sina barn, mycket stolta till och med!

//Margit

Anonym sa...

Margit!

Visst är det härligt med barn som har stolta föräldrar! Stolta för att de fostrat sina barn till självständiga, fritänkande och optimistiska individer! Det är vi föräldrar som lägger grunden till deras framtid och vår ålderdom:)! Något för alla pessimister och ironiker att tänka på!

Kram Nilla

Margit Urtegård sa...

Hej Nilla.

Vad eller vem skall vi annars vara stolta över om vi inte är stolta över våra barn?! Det är våra barn som är framtiden, vårt hopp! Tack för dina vänliga ord. Vi höres.

Många kramar från
Margit

lena alun sa...

Jag har nu avklarat mina två, årets barnkalas. Barnen är födda med åtta dagars mellanrum, så det bli kalas i dagarna två.

Jag är en mycket stolt mamma. Inser alltmer vilket viktigt och ansvarfyllt arbete föräldraskapet är. Vilket mirakel de också är, tänker jag när jag ser hur de utvecklas. Det räcker väl för att bli religiös?!

MVH

Lena