onsdag 14 januari 2009

Tord Tjernström (s).

Tord Tjernström (s) säger i gårdagens tidning att han inte är imponerad av oppositionens skolförslag. Han påpekar samtidigt att oppositionen inte fullföljer sin egen politik. Tjernström säger: "Tidigare har man sagt att man skall lägga ned en centrumskola och en landsortsskola. Det har man frångått nu". Man skall vara försiktig med att kasta sten i glashus. Hans egen partikamrat Lotta Grönblad har tidigare skrivit så här på sin blogg: "...obs även här har jag INTE bestämt mig OCH det finns ett noll-alternativ, och majoritetens budget bygger inte ens på att vi ska lägga ner några skolor såsom oppositionen vill göra, lägga ned två".

Majoritetspakten med Lotta Grönblad i spetsen har i två kommunala instanser, barn- och utbildningsnämnden och kommunstyrelsen beslutat att de vill lägga ner två skolor. Så hur var det med att fullfölja sin egen politik?! Intressant också att Marianne Andersson (c), som så varmt förespråkar landsortsskolorna, också satt med i kommunstyrelsen som ordinarie ledamot när beslutet om att lägga ner två skolor i Strängnäs togs av majoritetspakten i måndags. Intressant att hon inte accepterar att även vi som bor i Strängnäs vill ha skolor liggande i naturskön och vacker miljö.

14 kommentarer:

Cecilia Artista sa...

Demokratifrågan är en av de allra viktigaste frågorna som du också skrivit mycket om. Yttrandefriheten som är en del av demokratin är inskriven i grundlagen och ska inte rubbas på. Jag tycker som du att det verkar som att politiker försöka rubba på denna viktiga frihet i Strängnäs kommun. Att öppna upp möten, bloggar mm för alla är viktigt för demokratin. Ju mer människorna blir delaktiga, ju mer kan de/vi påverka och förändra. Härligt när det kommer in nya politiker som inser när verkligheten förändras. Ja visst tänker jag på Obama. Hade han vunnit utan allt bloggande, alla ungdomar och kvinnor som kämpade för honom? Tror inte det. Han kommer lägga ut alla sina förslag innan de tas på nätet samt använda sig av You Tube ett par gånger i veckan. Ja det är förändring! När jag satt i demokratiberedningen så tyckte jag att det var en av de allra viktigaste uppdragen jag hade. Och på den tiden hade vi ju Jenteklubben som var lite unik och gott samarbete med varandra. Ja tiderna verkar ha förändrats.
I höstas satte jag igång min blogg igen. På nerresan till Spanien så fick vi inbrott i bilen och våra datorer, mobiltelefoner mm stals. Det tog tid innan vi kunde ordna med allt praktiskt och så småningom kunna köpa nya datorer mm. Min idé var att börja bloggskrivandet med resan genom Europa ner till Andalusien (den provins som ligger längs söderut i Spanien) och till vårt hus i vackra Nerja. Men det blev inte så. Men nu finns resan med i bloggen. Om du vill följa resan så läs gärna nerifrån och upp. Du har ju också varit ute och rest en hel del förra året! Trevligt! Sen deltar jag i flera fotobloggar där man lägger in foton om olika teman mm. Hade ingen aning om detta förut, men nu tycker jag det är helkul och. Så många bilder blir det.

http://ceciliaartista.blogspot.com

Och tack Margit för ditt flitiga skrivande på din blogg. Jag tittar ofta in och läser om strapatserna i Strängnäs kommun! Ibland känner jag att åhh jag vill vara med och debattera, förändra .., ibland åhh vad skönt att slippa och i stället njuta av solen, havet, människorna, konsten, fotograferingen, resor … Allt har sin tid. Dock ett litet påpekande betr skolfrågan nu. Visst måste barnperspektivet vara vägledande. Och visst måste man i första hand se till de mindre barnens trygga hem- och skolmiljö, precis som ni gör i oppositionen. Lycka till!

Anonym sa...

Hej Margit!
Jag förstod inte Thords synpunkt på oppositionsens skollokalförslag. Majoriteten får alltså ändra sina förslag men oppositionen ska hålla benhårt fast vid sina tidigare förslag oavsett vad som händer.Om en politiker inte tar hänsyn till omvärlden och rådande omständigheter i sina beslut och ställningstagande så är han/hon olämplig att syssla med politik. Det vore ju mycket konstigt om en finanskris som slår hårt över hela världen inte skulle påverka politiken i vår del av världen. Men vi bedömmer tydligen situationen helt olika, majoritet och oppositionen. Att båda parter har barnperspektivet i fokus utgår jag ifrån. Men beträffande ansvar för ekonomin, i synnerhet under en finanskris, har jag ingen förståelse för majoritetens förslag. Jag tycker det låter mer som en vision från majoritetens sida.
Det är dumt av föräldrar att lova sina barn saker man inte har råd med. Inte heller ska Barn och Utbildningsnämnden lova saker som Strängnäs kommun inte har råd med.

Kerstin

Margit Urtegård sa...

Hej Cecilia.

Kul att höra från dig. Ja, det är andra tider i Strängnäspolitiken nu, säkert dags för jenteklubben att göra ett ryck igen. Men, jag orkar tyvärr inte att dra i gång den just nu och den skulle nog heller inte vara välkommen. Just nu har vi många kvinnor i politiken här, som inte ser på det på samma sätt som Ingrid Feldt, du och jag med många flera gjorde då vi drog i gång jenteklubben. Nu är det mera den starkas lag som gäller. Härska genom att söndra och intrigmakeri på hög nivå är en metod som sprider sig som eld i tort gräs just nu, frågar du mig.

Det som är kul är att miljöpartiet som vanligt, så var det på din tid och så är det nu, ser till barnperspektivet när det gäller skolfrågorna. Ni har alltid gjort det och det hedrar er.

Jag hoppas att kampen för att få behålla Långbergsskolan och Tosteröskolan kommer att ge resultat.

Jag kommer att fortsätta med mitt flitiga bloggskrivande, tack för att du uppskattar vad jag gör.

Du skriver: "Och visst måste man i första hand se till de mindre barnens trygga hem- och skolmiljö, precis som ni gör i oppositionen. Lycka till!"

Tack, Cecilia, vi gör så gott vi kan. Men nu är det tyvärr betongsossarna som bestämmer och de tror på centraliseringar; att det inte är vad Strängnäsborna vill ha det rör de tydligen mitt i ryggen.

MVH Margit

Cecilia Artista sa...

Hej igen och tack för ditt vänliga svar! Såg just denna lilla artikeln i SvD.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2313527.svd

Ekofilosofen Arne Naess verkar ha varit en mycket intressant och kunnig norrman!

Margit Urtegård sa...

Hej Kerstin.

Nej det är inte lätt att förstå vad de säger alltid. Deras argument, som de lade fram i KS, för att lägga ned två skolor i Strängnäs förstod de väl knappast själva. Det är bara att beklaga att de sitter vid makten.

Hoppas bara att de inte lyckas stänga dessa två skolor. Men, du vet det är ingen som demonstrerar eller protesterar på annat sätt och på sossespråk betyder det tydligen att ingen är missnöjda.

Det sa även journalisten på strängnäs tidning till oss i söndags; att det verkar som om alla tycker att majoritetspaktens skolförslag är bra då ingen har ringt tidningen och klagat samt att ingen har demonstrerat.

Med tanke på hur försiktiga folk är i detta land; rädda för andras reaktioner och annat som folk är, då kan ju politiker hitta på mycket dumt innan någon säger något. Vi kan ju inte utgå ifrån att bara för att ingen springer ut i demonstrationståg och annat då är alla förslag vi kommer med goda. Helt otroligt!

MVH Margit

Cattis Zetterwall sa...

Hej Margit!

Det kanske är så att allt som händer i Strängnäs just nu inte står i någon tidning.

Men jag tror att de föräldrar som bryr sig inte kommer att vara tysta.

Det händer saker som hörs ända till Mariefred.

Så inom en tid så får vi nog veta och se "hur" eller "var" föräldrar tänker och göra, men väldigt många är oroade och kanske lite tagna över det minst sagt plötsliga vändningen inför att gå från att spara till att låna för att packa ihop ungar på en stor skola på liten yta med två stora vägar in på knuten.
Att sedan skapa trivsel genom att plantera träd och växter som inte tål lek på samma sett som vid Långbergsskolans eller Tosteröskolan naturliga miljö utgör för barn.

Den fria leken på raster kommer att bli väldigt mycket mer begränsad på storskolan och det kan också vara svårare att få plats och utrymme, där leken i sig själv ger begränsningar av det större antal som en volymökning ger när många trängs på en liten yta, vilket kan hämma den naturliga leken.

Rasterna är en viktig bit och får inte glömmas bort alla ungar behöver få inputtar och utputtar och en studs avkoppling för att orka en hel skoldag.
Detta är nog en viktigt bit när man valt en skola i centrala Strängnäs som HAR tillgång til naturlig natur in på knuten.

Vi kan säkert tänka oss att de barn som går på Fogdö och i Länna gillar sina skolor som har tillgång till natur.
För tänk om nu föräldrar väljer bort stor skolan vad händer då.
Ska man inte få välja själv..
Viktigt att det finns möjlighet till det mitt i byn i en kommunal skola är inte fy skam.

Jag tror och hoppas att föräldrar i Strängnäs värnar om de val de gjort av skola.

Samtal pågår fortsättning följer.
Sista ordet är ännu inte sagt.

//Cattis

Anonym sa...

Hej Cecilia! Kul att Du hör av Dig i vår syberhörsrymd!
Saknar Dig i politiken här även om Dina efterträdare hittills i vart fall varit mycket kompetenta och trevliga att ha att göra med. Erik Frostegren drog ner fullmäktigeapplåder häromsistens, Monica deltar duktigt och hemmamamma Lena var mycket alert men kanske lite väl påstridig ibland....

Och Du har helt rätt, Arne Naess var en fantastisk filosof och människa.

Ha det gott!
MATS

Anonym sa...

Hej Cattis!
Jag hoppas du har rätt när du menar att föräldrarna kommer att höra av sig. Det är det enda jag tror Lotta Grönblad lyssnar till. Hon lyssnade ju i alla fall på Bodyguard. Det vore förskräckligt om majoritetens skolförslag går igenom i kommunfullmäktige med knapp majoritet. Risken finns om inga föräldrar protesterar. Majoriteten kan ju tro att föräldrarna välkomnar förslaget.

Kerstin

Cattis Zetterwall sa...

Hej Kerstin!

Ja nog tror jag det rör på sig allt.

I Strängnäs journalen var de klart missnöjda föräldrar som uttalde sig

Så här säger familjen Wild Strömwall.
Jag citerar
Tyvärr innebär beslutet allt det vi inte tyckte var bra. De säger att flytten ska göra skolan mer konkurrenskraftig men skolan står sig i konkurrensen just på grund av det läge den har. Vid Karinslundsskolan går det vägar åt alla håll, det går inte att ha barnen utomhus på samma sätt.
Hämtat från Strängnäs journalen onsdagen den 14 januari 2009 v 3

Och där kommer det som ett bevis på det här med trafiken.
"det går vägar åt alla håll, det går inte att ha barnen utomhus på samma sätt".

Familjen Wild Strömwall ger uttryck för det som många kommer att tycka om Storskolan.

Skolan som har bland de största trafikleder som finns i Strängnäs och dom går åt alla håll...

Ha det bra //Cattis

Dag Bremberg sa...

Bra att föräldrar protesterar. Vi borde försöka se till att få mer dialog med de direkt berörda.

Men Margit, du bör nog stryka lite i detta, för man får inte citera fritt ur tidningar. Ett kort citat eller en omskrivning går bra.
Sen kan det vara så att personer som svarat direkt på en journalists frågor inte vill synas i andra medier, i synnerhet inte på internet, som hela världen har tillgång till.

Margit Urtegård sa...

Hej Dag.

Menar du Cattis citat från Strängnäsjournalen? Hon har inte klippt ut några hela citat som jag kan se?

MVH Margit

Anonym sa...

Hej Margit!

Om jag gjort fel ber jag dig plocka bort det genast.

Med vänlig hälsning Cattis

Margit Urtegård sa...

Hej Cattis.

Jag hittar inte strängnäsjournalen här hemma. Man får citera från tidningar, men inte ta med allt från en artikel. Jag tar självklart bort ditt inlägg om du vill. Men, jag har inte uppfattat det som om du har citerat för mycket.

MVH Margit

Cattis Zetterwall sa...

Hej Margit!

Skulle det vara så att jag gjort fel, ber jag alla om ursäkt för mitt misstag

Om jag nu har gjort fel ber jag om ursäkt! Att göra rätt från början är viktigt för mig.

Jag måste nu öva och träna till vad som är Ok.

Hoppas att det finns en kurs att gå för att råda bot på min ev. okunskap

Med all respekt Cattis