lördag 24 januari 2009

Föräldrar på Långbergsskolan protesterar!

Äntligen! I dag kan vi läsa i Strengnäs Tidning att: "Föräldrar protesterar mot planerad skolnedläggning". När vi i oppositionen var på pressträff hos Strengnäs Tidning för att lägga fram vårt förslag i skolutredningen, sa journalisten att hon trodde att majoritetspaktens skolförslag hade accepterats bland invånarna i Strängnäs då tidningen knappt hade fått några telefonsamtal om beslutet som hade tagits i Barn- och utbildningsnämnden.

Jag har funderat mycket över detta. Jag har också klurat mycket över majoritetens hantering av frågan; som måste betraktas som både maktfullkomlig och odemokratisk. Min uppfattning är att hanteringen av frågan har varit mycket mera anmärkningsvärd denna gång än på Ann Landerholms (m) tid. När tidningens ledarredaktör skenade i väg förra våren och tillsynens styrdes helt av destruktiva känslor, med målet att störta regeringen i Strängnäs, var det många av oss som förblindades helt av ledarsidans ord. Nu får vi se en ledarsida som klappar den politiska ledningen i Strängnäs medhårs. Därför fruktade flera av oss att tidningen helt hade slutat att granska makten här i Strängnäs. Men, icke sa Nicke, journalisterna på tidningsredaktionen här i Strängnäs är fortfarande granskande korrar, som gör sitt jobb. Tack gode Gud för det!

Har hört att majoriteten kanske kommer att ändra sig redan innan kommunfullmäktigesammanträdet på måndag; att de inte tänker lägga ner Långbergsskolan och Tosteröskolan. Se det ljusnar i skymningen!

PS: Oppositionen har, under briljant ledning av oppositionsrådet Maria von Beetzen (m), sträckt ut en hand till majoriteten i denna viktiga fråga för att säkra ett bra beslut för våra skolbarn:DS

Citat från bloggen: "Jag tar tillfället i akt att uppmana så många föräldrar/familjer som möjligt att komma till Kommunfullmäktiges möte på måndag i Djäknehallen, kl 19.30 för att visa vad vi medborgare tycker."

Torbjörn Bergvall
Ordf Långbergsskolans Föräldraförening

18 kommentarer:

Dag Bremberg sa...

Bra att föräldrar protesterar! Det var ju tack vare föräldraprotester som vi fick en bättre utredning och som vi fick fokus på de konkreta problem som finns på skolor och förskolor. Det var också tack vare protesterna som KF tillsköt mer pengar, så att bl a elevassistenter kunde räddas.
Det är nödvändigt att föräldrar ständigt påminner sina folkvalda ombud hur det ser ut i verkligheten på dagis och skolor och vilka konsekvenser besluten kan få.

Margit Urtegård sa...

Hej Dag.

När jag pratade med ordförande i Långbergsskolans föräldraförening i dag, så sa jag just det att det är det som är så fantastiskt med demokratiska länder som de nordiska länderna verkligen är, att det hjälper att protestera, det finns medborgarmakt. Vi är lyckligt lottade här i norden.

Och föräldrarna måste ständigt påminna oss folkvalda att det är de vi representerar, det har du helt rätt i. I den här frågan måste vi försäkra oss om att det är till barnens bästa oavsett vilket beslut vi nu kommer att ta. Att lägga ner två populära kommunala F-5 skolor kommer jag aldrig att rösta för.

MVH Margit

Cattis Zetterwall sa...

Hej Margit!

Skönt att föräldrarna visar att dom tycker och agerar genom att demonstrera och skicka brev till folkvalda.

Idag gick det mycket lätt att städa här hemma..

Pratade med en förälder idag och berättade om våra erfarenheter från förra årets missnöjesyttringar.

Ha det gott //Cattis

Margit Urtegård sa...

Hej Cattis.

Javisst är det underbart med yttrandefriheten. Tänk hur lätt vi glömmer att många har kämpat hårt för att vi skulle få den och att många länder inte är demokratiska alls.

Föräldrarna är de som vet vad som är bäst för sina barn. En stor centrumskola är de tydligen inte imponerade över, det kunde jag ha gissat i sömnen.

//Margit

Anonym sa...

Det blir ingen nedläggning av Långbergsskolan och Tosteröskolan.Var så säker.
Chansen att kommunen får två nya friskolor i samma minut som beslutet om nedläggning klubbas i fullmäktige är allt för uppenbart.Helt säker kommer dessa två skolor på måndagens fullmäktige att lyftas ut ur lokalutredningen och i framtiden kommer man efter kommande val satsa just på dessa två skolor.Det är vad jag tror och hoppas på.

Margit Urtegård sa...

Hej Hasse.

Du har nog rätt, du med dina goda kontakter med gräsrötterna i staden kan omöjligt ha fel. Det kommer att bli två friskolor till i samma ögonblick ett sådant beslut tas, det är ett som är säkert.

Socialdemokraterna vill nog inte tappa flera mandat i fullmäktige, de tappade ju ett mandat förra valet, de kommer att sansa sig, det tror jag också. De gamla sossarna i gården med bättre lokalkännedom kommer att ryta till innan måndag. Tack till dem.

MVH Margit

Anonym sa...

Vad är fel med ytterligare två friskolor? Du Margit är väl ingen motståndare till friskolereformen?

Strängnäs kan ju bli den första kommunen som saknar kommunal skola.
En kommun med enbart friskolor.

Mvh Patrik

Margit Urtegård sa...

Hej Patrik.

Jag har inget emot att folk själva väljer skola till sina barn. Men, vad har jag med friskolereformen att göra? Jag bodde nog inte ens i Sverige när den reformen togs.

Jag har alltid haft mina egna barn i kommunal skola, jag har ingen anknytning till några friskolor vare sig här eller någon annan stans. Min uppfattning är dock att de bästa skolorna skall få stöd oavsett vem som driver de.

MVH Margit

Anonym sa...

Vad menar du med "de bästa skolorna" ?

Läste du aldrig (v) debattartikel ?

Tror inte ni blir belamrade av arga föräldrar på ert KF.
Inga kommentarer finns till artikeln på nätet och min erfarenhet av föräldraföreninger är att det är rätt så få medborgare som orkar protestera.

Jag minns 70- och 80-talet med hem&skola, vilken ångestförening det var.

Mvh Patrik

Margit Urtegård sa...

Hej Patrik.

Du är dåligt påläst, föräldrarna på Långbergsskolan kommer att komma på måndag, det kommer ordförande i skolans föräldraförening se till.

MVH Margit

Anonym sa...

Hej Margit !

Var kan jag läsa i förväg att alla föräldrar kommer till ert KF ?

Jag har mina brister men begreppet "dåligt påläst" om något som ännu inte hänt förstår jag inte

Måste vara ett norskt uttryck...

Mvh Patrik

Anonym sa...

Föräldrar från Tosteröskolan kommer oxså för att se hur de olika partierna och dess valda ombud kommer att rösta i skollokalutrednings frågan.
Kan vara bra att till nästa val.
Noteras kan att de förslag som majoriteten (s,c och fp) nu lägger. Har inte varit med i den remissbehandling ,som har varit utsänd på remiss, till 17 olika remissinstanser.
Synpunkterna och svaren hade med all säkerhet sätt annolunda ut om de liggande majoritetens förslag till beslut hade funnits med i den utredningen.
Så vad det med demokratien i denna fråga.

Mamma med tre barn på Långbergsskolan sa...

Kanske inte politikerna i Strängnäs inser att utbudet av skolor, lokaliserade i grönområden och med en begränsad storlek, är en av huvudanledningarna till att så många familjer valt att flytta till Strängnäs de senaste tio åren. Vill ni kanske ändra på den utvecklingstrenden? Ska Strängnäs återigen bli en stad för pensionärer? Allt handlar om pengar men att ge barnen en trygg och kvalitativ skolgång är kanske svårt att värdera i pengar. Vi vill ha valmöjligheterna kvar och det tror jag även de "blivande" Strängnäsborna vill.

Anonym sa...

Självklart skall Strängnäs framtid byggas av barnfamiljer och till de hör bra kommunala skolor.
Långbergs och Tosteröskolan har just sådan kvaliter ,naturnära,bra lärare och framför allt lagom stora max 200 elever. Men skolorna behöver en upprustning. Underhållet av skolfastigheterna är och har varit kraftigt eftersatta i hela kommunen.
Jag inbillar mig att det finns så många kloka ledamöter i fullmäktige på måndag den 26 att besluter kommer att bli inte en nedläggning utan en satsning just på Långberskolan och Tosteröskolan.
Man kan ju allid hoppas.

Margit Urtegård sa...

Hej mamma till tre barn på Långbergsskolan.

Du skriver: "Vi vill ha valmöjligheterna kvar och det tror jag även de "blivande" Strängnäsborna vill."

Självklart skall vi ha valmöjligheterna kvar. Vi är flera politiker i Strängnäs som värnar om just valfriheten. Att utarma den kommunala skolan genom att göra den sämre, genom majoritetens förslag, är inget vi tror på. Därför är det viktigt att ni föräldrar kommer till kommunfullmäktige på måndag för att visa ert missnöje med eller mot detta absurda förslag. Då kommer de att backa, det är jag helt säker på. Vi vill ha bra skolor i Strängnäs.

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Hasse.

Du skriver: "Föräldrar från Tosteröskolan kommer oxså för att se hur de olika partierna och dess valda ombud kommer att rösta i skollokalutrednings frågan."

Perfekt, ni är så välkomna! Det blir nog bra till slut. Centern är ju där, det blir svårt för de att rösta emot att behålla våra skolor som ligger i naturskön miljö, deras eget mantra för att behålla landsbygdsskolorna! Sen är det val om knappt ett år. Vill majoritetspartierna ha några väljare alls får de nog känna efter vart vindarna flyger eller blåser. Strängnäsborna vill ha sina favvoskolor kvar!

MVH Margit

Anonym sa...

Till mamman med tre barn:

Jag har personligen inget emot att alla skolor får vara kvar.

Problemet är att majoriteten av medborgare i Strängnäs inte är beredda att betala via skattsedeln vad det kostar.

Ni föräldrar som nu gnäller är säkert samma människor som gnäller på skattehöjningen som den politiska majoriteten beslutade om.

Ni föräldrar som verkligen värnar den kommunala skolan borde ställa politikerna mot väggen angående varför de släppt in så många friskolor.
Friskolorna går ekonomiskt bra på bekostnad av den "vanliga" kommunala skolan.

Mvh Patrik

Mamma med tre barn på Långbergsskolan sa...

Hej Patrik! Jag tycket inte man ska generalisera när det gäller vad "barnfamiljer" tycker. Att uttrycka sin åsikt är dessutom mycket långt från att "gnälla" enligt min mening.
Skolor, äldreomsorg, vården etc måste få kosta. De är alla viktiga "hörnstenar" i vårt samhälle och är definitivt värda några extra kronor.