lördag 24 januari 2009

En chef till som får gå.

I Strengnäs Tidning den 22 januari får vi veta att Thomasgymnasiets rektor avgår med full lön. När tidningen frågar rektor Erik Rundström om varför han får gå, svarar han: "Jag vill inte uttala mig om det nu, det ska jag göra när jag har slutat. Jag har många tankar kring det här, men det är mina tankar än så länge."

Ledarbloggen skriver: "De skenande kostnaderna för Campusprojektet lär vara ett tungt skäl. Rundström och ekonomichefen har bråkat offentligt om vems felet är. Men om en dryg vecka får vi veta mer när Rundström är fri. Att döma av hans uttalanden i artikeln finns det ingen munkavleklausul i avtalet mellan honom och kommunen." Ärligt talat så vet jag inte om jag vill veta den verkliga orsaken till att Rundström får gå. Jag är bara ledsen över hur vi behandlar vår personal och då tänker jag inte bara på rektorn och hur dåligt han måste må just nu. Jag tänker även på hans personal. Enligt vad som framkommer i tidningen så visste de ingenting, de blev chockade av beskedet och flera av dem grät.

Lärarförbundets ordförande Marianne Briese säger till tidningen: "Vi ser det som han har fått sparken och tycker att det är ett förhastat beslut." Briese säger vidare att tidpunkten är illa vald med tanke på gymnasieintagningen som pågår för fullt. Det har hon rätt i. Vår yngsta son, Emil, skall nu välja vilken gymnasieskola han skall starta i till hösten. Det har stått mellan Thomasgymnasiet och Europaskolan länge. Nu vet vi vad vi skall välja och det blir inte Thomasgymnasiet. Det är för rörigt och för osäkert alltihopa kring den skolan för tillfället. Det känns sorgligt. Vi har alltid valt att ha våra barn i kommunal skola.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Som människa har Du alltid lätt, Margit, att se saker ur ett underifrånperspektiv vilket i många stycken är en god kvalitet hos en människa.

Men som politiker behöver Du kanske ibland skifta perspektiv när Du istället bör se saker ur ett "ägarperspektiv".

Både Du och jag har ju läst och tagit del av de olika handlingar bl.a. AV hänvisar till.

Vi har som politiker att ta hänsyn till att våra uppdragsgivares skattepengar används på bästa sätt.

Kanske har det inte skett i det här fallet.

Anonym sa...

Bra kommentar Mats !

Ägarperspektivet är det vikigaste för en politiker.
Chefer som inta använder skattemedel med respekt skall avsättas oavsett om det kan kännas förnedrande för vederbörande.

Nu kan det väl inte vara så tufft att bli uppsagd om man får behålla full lön till pension ?

Mvh Patrik

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Absolut, jag håller med dig i att: "Vi har som politiker att ta hänsyn till att våra uppdragsgivares skattepengar används på bästa sätt."

Och jag vet att det inte har skett i detta fall. Frågan kvarstår dock, vems fel är det? Vems fel är det att politikerna inte fick information t e x om hur ekonomin skenade i väg på ett tidigt stadium och att saker inhandlades utan politiska beslut? Är det rektorn som har den direkta kontakten med oss? Vem har gett uppdragen och tillstånden? Jag är inte blåögd, jag är bara skeptisk.

MVH Margit

Dag Bremberg sa...

Margit, jag delar din uppfattning. Det är lite för lätt att sparka chefer på lägre nivå.
Ansvaret för den långvariga miljonrullningen på Campus måste ligga klart högre upp.

Mats har givetvis rätt i att vi måste se till att varje skattekrona används på bästa sätt.
Frågan är nu om vi om vi gör det framöver, om vi har tillräcklig kontroll på ekonomin. Frågar nån mig så måste jag nog svara nej.

Sen är det givetvis oerhört klantigt att sparka rektorn precis när eleverna ska välja gymnasium. Vilken förälder vill sätta sina barn på Thomasgymnasiet nu? Varför kunde han inte fått vara kvar lite längre, eller året ut?

Margit Urtegård sa...

Hej Dag.

Ja, frågan borde ligga högre upp och det är alldeles för lätt att sparka chefer på lägre nivå.

Du har rätt i att vi nog inte har tillräcklig koll på kommunens ekonomi, det är oroväckande. Man hör bara rykten och de är inte lugnande direkt.

Du frågar varför rektorn inte kunde få vara kvar året ut. En bra fråga. Det kan ju inte skada, han har lön redan och lärarna trivs med hans ledarskap. Nu kommer flera elever, som hade tänkt att välja Thomasgymnasiet att dra öronen åt sig.

MVH Margit

Anonym sa...

Han är lite speciell den där mannen. Han fick kicken i Eskilstuna också för några år sedan.

Zelda

Anonym sa...

På tal om folk som tydligen aldrig får gå: Ur ett annat perspektiv så är det ju lustigt att se hur Heimdal verkar sitta säkert hela tiden. Kommunen har ju inte direkt blomstrat under hans chefsskap. Hårresande markavtal , misslyckade projekt och nu måste vi låna pengar till löner för de kommunanställda. Flaggan är inte i topp direkt.

Jan Eriksson

Anonym sa...

Den för projektet ansvarige har ju redan lämnat sin tjänst. Hur det gick till förvaltningsinternt lär vi väl aldrig få veta. Men som jag ser det återstår ytterligare en person med visst ansvar i Campusprojektets överdrag, att ta itu med på något lämpligt sätt och då menar jag inte Kommunchefen. Denne har förvisso ett exekutivt ansvar liksom Kommunalrådet över honom, men som jag ser det har han rensat på projektledningsnivån.

Anonym sa...

Det är väldigt vad man glorifierar kommunchefen ofta från kd.
Kan man med självrespekt säga att han skött sitt jobb sedan tillsättning och att många frågor och beslut inte varit både motsägelsefulla och tveksamma?. Rent tjänstemannamässigt så vet alla att det är tjänstemannahuvudet under som får ta smällen och ju högre upp man sitter dess bättre klarar man sig utan skuld. Om och om har vi sett detta i kommunen och skulle kunna räkna upp åtskilliga dumheter som högre tjänstemän i kommunen gjort. Borde man inte granska det högre skiktet när det gått så här långt?. Är det tabu att säga att vissa tjnstemän inte sköter sitt jobb och borde avyttras direkt?. Kommunchefen, förra ekonomichefen, personalchefen och Mariefreds kommundelschef är personer som borde revideras grundligt och bedömmas för fortsatt anställning. Werner behöver sluta fjäska för Heimdal innan det går rykten om att de har något ihop.