måndag 5 januari 2009

Pennan är vassare än svärdet!

En god vän sa till mig i dag att pennan är vassare än svärdet. Jag håller med. Det tycker tydligen tuttifruttialliansen också; eller majoritetspakten som vissa kallar den. Kärt barn har många namn! I dag fick vi veta att de styrande i Strängnäs kommun inte vill lämna ut sitt förslag om skolan innan barn- och utbildningsnämndens sammanträde på onsdag, därför att de är rädda för bland andra Mats Werners (kd) och min blogg. Mats Werner har skrivit om det på sin blogg. Dag Bremberg (mfp) har också berört detta på sin blogg. Maria von Beetzen (m) oppositionsrådet berättar om avsaknaden av öppenhet på sin blogg.

Att sätta dolkar i ryggen på några, genom att prata skit bakom ryggarna på enskilda politiker, det går tydligen bra. Men, som redan sagts; pennan är vassare än svärdet!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Så'n tur att jag lånade Din pennvässare, Margit! Nu känns det verkligen som den tar.....

Anonym sa...

Förstår er frustration, jobbigt att inte veta vad som väntar.
Så är livet i opposition.

Det är väl bra om förslaget debatteras i nämnden innan ni går ut i bloggosfären med detta.
Ni får gärna kritisera beslut som tas, de kan vara felaktiga, men de är tagna av politiker tillsatta av folket.

Tuttifruttialliansen eller majoritetspakten må så vara.
Er ev majoritet skulle i så fall kallas arrogansalliansen.

Mvh Patrik

lena alun sa...

En pastor kom fran Dalarna i maj och sa att han på väg in i in Eskilstuna fick en vision av att ett svärd skulle sättas ned centralt i Eskilstuna.

Jag tolkade det direkt som ordets, sanningens och kärlekens svärd. Och att jag var inblandad i detta med mina ord och synpunkter.

Snart nog hittade jag din blogg, Margit.
:-))

Anonym sa...

Som påpekades vid gårdagens möte, Patrik, så skulle nuvarande majoritet i sin dåvarande oppositionsroll, aldrig ha accepterat att vår dåvarande majoritet hanterade en viktig fråga på detta sätt utan att oppositionen först blivit ordentligt informerad. Att bli utsatt för granskning är något en majoritet måste räkna med - också vår när det begav sig. Men vi gömde oss aldrig. den öppenhet nuvarande majoritet säger sig eftersträva - den praktiserades av den gamla alliansen. Var så säker.

Anonym sa...

I oppositionen delar vi gärna med oss av våra pennvässare !
MariavB

Margit Urtegård sa...

Hej Maria.

Tack, jag ringer dig när min pennvässare är trött:-). Från skämt till allvar; det är mycket bra att så många politiker i Strängnäs vill samarbeta och lära av varandra. Det finns mycket gott att bygga vidare på efter valet 2010, det känns bra.

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Din penna är vass! Du har ett så bra ordförråd, det är så levande språk du använder och då blir det så underhållande att läsa dina artiklar. Jag vill låna din pennvässare!

Klem
Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Lena.

Tusen tack, kul att du tycker så mycket om min blogg. Din blogg är mycket bra och läsvärd, tycker jag och den ligger på topp på wordpress också.

Kram
Margit

Dag Bremberg sa...

Patrik, du är vass, men tänk efter:
kan du förstå hur stor frustrationen och oron är hos alla skolbarn och deras föräldrar?

Anonym sa...

Hej Margit och ni andra !

Vässar upp mig genom att läsa på denna vassa blogg !

Maria

Margit Urtegård sa...

Hej Maria.

Tusen tack, jag tar det som en komplimang!

Kram Margit

Anonym sa...

Hej Dag !

Den frustration som barnen ev visar
är starkt påverkad av vad föräldrarna tycker och tänker.
Är föräldrarna positiva så kommer även detta gå bra.

Mvh Patrik