lördag 17 januari 2009

Demokrati lite varstans; är inte det bra?

Bloggare med snart 60 000 besök på bloggen.





















Utrikesministern Carl Bildt (m) började att blogga för många år sedan. Jag följer hans blogg med glädje; han skriver bra och informativt. Barack Obama, som om några dagar tillträder som USA:s president, har fyra miljoner vänner på face-book, själv har jag några tiotal. Obama hade nog inte blivit vald till president om han inte så aktivt hade hämtat stöd och kontakter via nätet eller cyberrymden som jag föredrar att kalla den.

Många hoppas nog på det här: "Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet." Så sade Ines Uusman, 1996, då IT-ansvarig minister. Nu vet vi alla att hon hade fel; riktigt fel!

Det handlar om demokrati; dock i ny tappning och åtkomlig för många flera än politiska broilers, eliten och maktmänniskorna. Det kallar jag världsframgång i stora mått mätt. Yttrandefriheten får nya vägar och nya former; på gott och ont. Flugan eller dagssländan har kommit för att stanna. Välkommen!

PS:I kväll åker jag till en mycket god vän i Stockholm. Han har bjudit mig på middag tillsammans med Alexander Bard och ett par personer till från Liberati. Det skall bli spännande att äntligen få möte och diskutera med den mycket omtalade Bard. Återkommer om detta:DS

10 kommentarer:

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Grattis till dina snart 60 000 besökare! Det är tur att bloggen finns, att det inte bara etabilssemanget får vara på den demokratiska arenan.
Du kanske kan starta en blogg-klubb Margit? Det var ju länge sedan Jenteklubban träffades...
Ha en trevlig kväll i Stockholm!
Kram, Marie-Louise

Margit Urtegård sa...

Hej Marie-Louise.

Det finns de som redan tycker att jag har en blogg-klubb:-))). Eller var det inbördesbeundrarklubb det kallades?:-). Jag bryr mig inte om de elaka tungorna, de finns, det är bara att notera vad de säger och sen gå vidare. Avundsjuka och missunnsamhet gör ju inte folk direkt vackra, men det är ju inte vårt problem! Glad i dig min vän. Jag ringer dig i morgon.

Kram Margit

Anonym sa...

Jo, Margit, det är jättebra att alla kan blogga eller kommentera på andras bloggar. Toppen!

Hoppas att Liberala Kvinnor tar vara på möjligheten att nå ut via en blogg och medlemmarnas bloggar.
Då skulle det kunna bli fart på jämställdhetsarbetet. Vi diskuterade frågan iaf. Så får vi se.

jenny sa...

Hej Margit!
Hoppas du får en kul kväll i storstaden. Väntar med spänning att få läsa om det.... Sigrid står bredvid när jag läser din blogg och undrar varför du har så långt hår ända ner till stolen?
Ha det gott
Kram jenny myrvang

Anonym sa...

Hej Margit!!!
Oj 60 000 det var inte dåligt =)

Hoppas du får en jätte skojig kväll
kramar erica

Anonym sa...

Re lenaalun:

Alla kan/får inte kommentera.
Vissa bloggare tillåter inte kritiskt granskande kommentarer.

Anonym sa...

Hej Margit !
Bra artikel ! Internet med tex bloggandet för oss politiker är mycket bra och kommer att utvecklas ytterligare på olika sätt. Spännande !
Maria

Anonym sa...

Halloj Margit!
Hur var det i går, vi väntar med spänning. Hade han tvättat snorbromsen? Hade han kortbyxor á la Österrike och blev du inbjuden till elitlistan?

Världen väntar på svar!

Ann-Sofie & maken

Margit Urtegård sa...

Hej Lena.

Eran partiledare Jan Björklund har i alla fall förstått hur viktig bloggvärlden och internett är, om jag förstod Bard rätt. Att folk är rädda för nya saker det är naturligt. Du vet alla vill ha utveckling, men ingen vill ha förändring:-).

Stå på dig, du skall se att de någon dag inser vilka möjligheter som finns i bloggvärlden.

Kram Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Maria.

Tack. det är framförallt spännande att läsa andras bloggar; vad de har valt i myllret av vad som händer i världen. Hur de tänker och reflekterar och varför.

Kram Margit