måndag 16 mars 2009

Rädda Långberget!

På kommunstyrelsens nästa arbetsutskott den 24 mars kommer frågan om dubbelspår att tas upp. Banverket har levererat två förslag till kommunen. Plan- och byggnämnden föreslår alternativ två, som innebär att Långberget kommer att sprängas bort med ytterligare femton meter. För oss som vurmar för Långberget och stans idyll känns förslaget som ett rent övergrepp.

I dag har Erik Berg (sp) och jag träffat två personer som har lagt fram ett tredje förslag till dubbelspår genom stan. Ett förslag som räddar Långberget! Dessa två personer tillhör en grupp med folk med hög expertis samt lokalkännedom. De har arbetat fram ritningar som verkligen borde övervägas. Jag kommer i alla fall att på nästa KS/AU plädera för att det här förslaget tas med i underlaget, som ett seriöst alternativ och att banverket får chansen att räkna på detaljerna och återkomma. Först efter det kan vi med gott samvete fatta beslut.

Dock krävs det att våra folkvalda kan se på förslaget utan prestige och förutfattade åsikter. Jag räknar med det.

Dag Bremberg, mariefredspartiet, skriver "berget har ingen röst".

Apropå rädda stadens idyll, det finns en annan fråga som skall upp på nästa KS/AU också, som inte tar hänsyn till stadens kulturarv byggnadsmässigt, läs om detta på Mats Werners (kd) blogg.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Givetvis ska vi alla titta på detta tredje förslag. Vilket man än väljer handlar det om ett alltför trångt stadsutrymme. En konflikt som är en följd av att vi alla vill ha järnvägsstationen så centralt som möjligt.

Idag kanske inte Finningekorset hade känts lika avlägset om vi idag skulle beslutat om resecentrums läge, men då var det ju en otänkbarhet.

Långberget blev den trånga lösning vi har fått leva med. Att Banverket inte redan då ändå förberedde för möjligheten av en dubbelspårslösning vid tunnelsprängningar och brobyggen är fortfarande en källa till förundran.

Anonym sa...

Du kan väl redan nu ge oss en översiktlig beskrivning av förslaget?

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Du skriver: "Givetvis ska vi alla titta på detta tredje förslag". Ja, det vet jag att du med dina partikamrater kommer att göra också, jag vet att alla andra i oppositionen också kommer att göra det, för så öppna är ni.

Men, jag är orolig för att den styrande majoriteten skall stänga både öron och ögon som vanligt. "Jag lyssnar med hela kroppen", sa Jens Persson (c) till mig i dag. Det räcker bra om du använder öronen, svarade jag.

Nyckelpersonen är Jens Persson (c), om han lyssnar kan han få de andra att göra detsamma. Vi får se hur mycket makt han har.

MVH Margit

Dag Bremberg sa...

Bra, Margit, givetvis bör man tänka till en extra gång innan man fattar den här sortens oåterkalleliga beslut.
80-talsbeslutet var inte tillräckligt genomtänkt - eller så blev det för färgat av några inflytelserika Strängnäsbors intressen. Resultatet blev ju inte bara en halvdan station i ett delvis söndersprängt berg, utan också en stor låneskuld för kommunen.

Margit Urtegård sa...

Hej Dag.

Ja, som jag sa berget kan inte tala! Inte kan man bygga det upp igen heller. Vi har redan gjort ett stort oåterkalleligen ingrepp i Långberget, det räcker nu. Våra barn och barnbarn vill nog också har lite natur centralt i staden också.

MVH Margit

Anonym sa...

Hej alla,


Efter att ha lyssnat på det kloka förslaget från ”arbetsgruppen” så kan jag säga att det är en kombination av banverkets båda alternativ.

Tågstation blir som vid Läggesta station dvs en perrong på varsin sida om ett dubbelspår.

En övergång för gående för att säkert kunna passera till en perrong på ”andra sidan” i detta fall insidan mot Långberget.

Dubbelspår från industriområdet inledningsvis på vänster sida från Stockholm räknat och vid Strängnäs station ett spår till höger, vilket ger minimalt eller inget intrång i Långberget, däremot krävs en kortare flytt av Tågstationen ut mot gatan/rondellen.

Allt detta självfallet utan korsning av järnvägspåren som kommer att läggas som nya.

Fördelar med denna kombination av Banverkets alternativ 1 och 2 blir mindre intrång i miljön (läs Långberget) och det blir också mycket billigare pga att man slipper en längre tunnel och en nybyggnad av undergången/bron vid Södertäljevägen.

Tag gärna del av förslaget som gruppen vill presentera för så många som möjligt och som flera av oss har fått.

Förslaget är för en gångs skull ett verkligt ”win-win-concept”

Hälsningar,
Erik

Margit Urtegård sa...

Hej Erik.

Tusen tack för din pedagogiska beskrivning av förslaget; översiktligt och bra.

MVH Margit

Anonym sa...

Var ska den nya tunneln placeras i förslaget? Norr om den nuvarande eller söder som i Banverkets förslag?
En viktig anledning till att BV förordar söderalternativet, med 15 meters skärning in i Långbersparken, är att där finns det gott om berg att göra en tunnel i vilket inte finns till alla delar i norralternativet.

Anonym sa...

Svar till Ebbe,

Till höger eller norr om ja, men inte så långt som i Banverkets alternativ 1, utan väl inne i berget.

Observar också att om man går på alternativ 15 meter in i Långberget så kommer det att krävas en massiv insats av lastbilar som kör sten bort från bygget.

Erik

Anonym sa...

Vart tror du stenmassorna från själva tunneldrivningen tar vägen?