torsdag 19 mars 2009

Kommunchefen vill ha mera beröm från tidningen?

På dagens insändarsida i tidningen ställer kommunchefen och utvecklings- och samhällsbyggnadschefen frågan "Var fanns tidningen"? De är uppenbarligen besvikna över att Strengnäs Tidning själva valde vad de ville rapportera om kring Strängnäs Open arrangemanget. De vill ha mera ros och mindre ris. Den nya nyhetschefen Anna Lith ger de svar på tal.

Anna Lith skriver:"Cirka 70 personer riskerar att förlora sina jobb inom kommunen och 67 miljoner kronor ska sparas i den kommunala kassan. Då är det extra viktigt att rapportera om hur våra läsares skattepengar används: i detta fallet till en personalfest som kostade runt en miljon kronor och insändarskribenternas tjänsteresa till Cannes som kostar cirka 60 000 kronor. För övrigt har jag i samtal med er informationschef Lena Gennemark Edsbäcker lovat att om Strängnäs Open leder till konkreta åtgärder så kommer Strengnäs Tidning att skriva om dessa så snart ni kan presentera dem. Detsamma gäller givetvis er Cannes-resa. Ju mer de eventuella åtgärderna kommer att påverka våra läsares vardag desto större nyhetsutrymme kommer vi att ge. Det är ett löfte".

Jag tycker det är anmärkningsvärt att höga tjänstemän agerar som om de vore politiker. Vad tycker kommunalråden om detta?

Dag Bremberg, mariefredspartiet, skriver klokt om samma ämne på sin blogg.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Njaaa... Jag vet inte om jag håller med Dig fullt ut.
Kanske var det lite magsurt att skriva en insändare. Men faktum var ju att Kommunalådet Jens Persson - vars idé hela detta jippo var - själv hade abdikerat och gömt sig bakom Kommunchefen som t.o.m. fick hålla välkomsttalet.

Med andra ord, hela arrangemanget blev ett förvaltningsjippo som förvaltningen inte lyckades sälja n till tidningen för en bevakning. Därför är det väl följdriktigt att om någon ska låta sin magsyra bubbla är det väl just Kommunchefen.

Sedan måste jag ge honom rätt - det var märkligt att vår lokala tidning så fullständigt ignorerade ett tillfälle som var avsett som ett brett idéutbyte med medborgarna och samtidigt ett tillfälle för kommunens alla verksamheter att visa upp sig.
Det borde tidningen ha uppmärksammat - om inte annat så ifallfall med de kritiska infallsvinklar som Anna Lith anför.

Hennes försvar är bara lika maktfullkomligt som tidningens allmänna uppträdande nuförtiden ger vid handen.

Dag Bremberg sa...

Att kommunchefen agerar på detta sätt säger en del om hans syn på den egna upphöjda positionen. Det säger också en del om hans syn på journalistiken.

Sen har Mats rätt i att det var märkligt att KS-ordf Jens öht lät kommunchefen ta på sig denna roll i det visionsarbete som borde vara en absolut politisk uppgift.

Svaret är skarpt och det är lovande att den nya red-chefen i Strängnäs tydligt visar integritet.
Tidningen gjorde en riktig bedömning: det är viktigare med nedskärningar eller miljonslöseri än att ett par hundra invånare (varav många kommunanställda) deltar på ett öppet hus - sorry: Open.

Patrick Baltatzis sa...

Som tidigare journalist på en småstadstidning känns det som om tidningen politiserar lite väl mycket. På ledarplats borde det anförts det redaktionschefen anför. Däremot att rapportera att det hänt är deras skyldighet och faktiskt anmärkningsvärt att det inte gör det. Det är på gränsen till histrorieförfalskning.

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Jag reagerade på det också; att det var kommunchefen som ledda jippot och berättade för deltagarna om de politiska visionerna. Det blev fel redan där, jag håller fullständigt med dig i det.

Du har också rätt i att det var lite magsurt att skriva en insändare. Det är mycket som är magsurt just nu.

MVH Margit

Anonym sa...

Det ät ju sorgligt att den lokala tidningen har så dålig kontakt med kommunens chef ,så att han känner sig tvingad att skriva en insändare för att göra sin röst hörd.
Om arrangemanget var en flopp kan ju tidningen tyckta till och skriva ,varför det var så dåligt.
Men lätköpta poänger om resor och personalfest ger kanske mer klirr i kassan.

Anonym sa...

Hej anonym,

Kommunens chef skriver du, men det är han ju inte. Kommunchefen är "bara" chef för de kommunalt anställda. Den egentliga chefen för kommunen Strängnäs borde vara politikern Jens Persson som är en sorts "regeringschef".

Men Jens ser man inte röken av och definitivt inte när kommunen skulle vässa och utveckla sin vision. Utan som Margit skriver så var det kommunchefen Heimdal som skötte det hela.

Politikerna i majoriteten verkar ha abdikerat och lämnat över allt från att utveckla våra skolor till visioner för framtiden till de kommunala tjänstmännen.

Erik Berg

Margit Urtegård sa...

Hej Patrick.

Du skriver: "Som tidigare journalist på en småstadstidning känns det som om tidningen politiserar lite väl mycket". Det är tänkvärda ord du skriver. Du har kunskaper om ämnet och det är värdefullt för oss som inte har de erfarenheter, som du har, att få ta del av detta. Tack för det.

Du har rätt i att en nyhetschefs svar på denna insändare borde ha stått på ledarsidan. Så gör ju ofta ledarredaktionen; de svarar på saker som står på insändarsidan på ledarplats. Det ger en nyhetschef rätt status och tyngd också.

MVH Margit

Anonym sa...

Hej Erik!

Ja, majoriteten ägnar sig nog mest åt annat. Det var kanske inte så kul att "ta över" som man trott!

Bl.a. ägnar sig ett kommunaldåd åt att istället skaffa intäkter till den förening han är kontaktperson för. Intäkter från den nämnd vars ordförande han är. Detta blev dock avstyrt vid senaste nämndmötet med en besparing för kommunen på 20000:- som följd.

Känns inte alls bra. Jo, besparingen förstås!

Jag vet av personlig erfarenhet vad den typ av sammanblandning kan leda till och jag hoppas att dådet snabbt inser det innan det går lika illa som det gick för mig.

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Du skriver: "Bl.a. ägnar sig ett kommunalråd åt att istället skaffa intäkter till den förening han är kontaktperson för. Intäkter från den nämnd vars ordförande han är. Detta blev dock avstyrt vid senaste nämndmötet med en besparing för kommunen på 20000:- som följd".

Det är ju skandal! Han borde avgå, jag vet inte vem av kommunalråden det är, men det måste ju vara en man då alla av de är män. Hoppas någon tar tag i det här.

MVH Margit

Anonym sa...

Beklagligt och lite barnslig när gammalt groll mellan kommunchefen och Strängnäs tidning resulterar i någon sorts styrkedemonstration från tidningens sida genom att man tjurigt ignorerar händelser av allmänintresse. I varje fall händelser som inte är av rent negativ karaktär.
hälsn. Claes

Margit Urtegård sa...

Hej Claes.

Det har du kanske rätt i, men man skall inte bråka med tidningen och kommunchefen har väl varit ganska tydlig med hur han ser på tidningen och deras roll. Han vill ju gärna styra även dem och det är inte bra. Tidningen skriver om positiva saker också, men det kanske är det negativa vi lättast kommer ihåg, men det kan inte tidningen hjälpas eller belastas för.

MVH Margit

Anonym sa...

Hej Margit!
Jag håller med dig - din favoritlåt är hur bra som helst!!! Jag har aldrig sett hon som sjunger den så det var kul att se videon. Musik kommer man lång med, allting blir lättare med musik
kram jenny myrvang

Dag Bremberg sa...

Claes, vad syftar du på för gammalt groll?
Den nya nyhetschefen kan ju hursomhelst inte vara påverkad av det.
Tidningen har inte gjort något fel, den som påstår att de inte skrivit om "Open"-jippot på Campus har tydligen inte läst. De hade en stor artikel innan och en stor efter. Dessutom skrev de om det så fort datumet var spikat.

Kommunens egen marknadsföring var usel, liksom hela idén med att bjuda in kommunborna t Campus under en arbetsdag.
De kommunanställda ska ha rätt till en bra möjlighet att dels visa upp sin verksamhet, dels delta i diskussionerna. Men det finns ju 30.000 andra kommuninvånare som borde få säga sitt.

Dag Bremberg sa...

Margit, den där anonyma personen som upppger att han jobbat på "en småstadstidning" ska du nog inte ta för allvarligt. Om han vore journalist skulle han inte vara anonym.

Anonym sa...

Margit!

Varför skulle man inte bråka med tidningen?

Den berättigade fråga Kommunchefen och Christer Östlund framför är ju inte direkt ny.

En lokaltidning har ju sitt berättigande i att bevaka lokala händelser. Om man istället hellre ägnar sig åt den politiska situationen i Ukraina, förlorar man snart sitt existensberättigande.

Självklart ska man bråka med sin tidning. Liksom i alla andra sammahang är det "kunden som är kung" och den redaktör som tror annorlunda har inte lärt sig läxan.

Hälsar
MATS

Dag Bremberg sa...

Jamen, Mats, om man ska bråka, ska man ha läst tidningen först. ST har ju skrivit både före och efter om det som du kallade ett "förvaltningsjippo".
Skulle de skrivit mer positivt? Kanske på den gamla goda tiden då tidningen var politiserad på ett annat sätt, dvs FP-lojal. Men det ska vi väl inte önska tillbaka, oavsett partifärg?
Ska man ha en oberoende press så får man tåla att den inte alltid skriver som man önskar. Visst kan man ha synpunkter, men med sans och nyans.

Patrick Baltatzis sa...

Mig veterligen är det jag som är journalisten på en småstadstidning och jag är inte anonym. Finns det en till ,-)

Margit Urtegård sa...

Hej Dag.

Jag känner Patrick, som du kallar anonym, vilket han inte är. Patrick är min vän och jag vet att han är journalist, så jag tar honom på fullt allvar. Han vet vad han pratar om och jag har stort förtroende för honom.

MVH Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Du frågar: "Varför skulle man inte bråka med tidningen"? Jag har bråkat mycket med en skribent på tidningen så jag är väl fel person att påstå att man inte skall göra det. Men, samtidigt så vet jag att det kostar mycket att göra det. En skribent på en tidning har resurser som vi som enkeltindivider inte har, de kan försöka "utplåna" politiker och tjänstemän som kritiserar. Titta bara på, du vet vem, hur skribenten som jag kom i onåd hos vad han jobbar hårt för att försöka knäcka mig. Mina artiklar kommer inte in och mitt namn smutsas ner i tidningen, som också drabbar mitt parti. Men, jag kommer aldri att låta bli att säga vad jag tycker och det vet du. Så jag ber om ursäkt, visst får kommunchefen bråka med tidningen också om han vill.

Klem
Margit

Margit Urtegård sa...

Hej igen Mats.

Att kommunchefen skall skriva insändare till tidningen är jag dock mer tveksam till. Ingår det i hans arbetsuppgifter?

MVH Margit

Anonym sa...

Dag!

Jag kan inte säga att jag minns att det skrevs om arrangemanget. Om den bevakning Du talar om fanns är det väl lite märkligt att Anna Lith inte ens kände till den för då hade hon väl nämnt det i sitt svar, eller...?

Dag Bremberg sa...

Margit, bra att du vet vem "P.akaBee" är, och då tvivlar jag inte på att han är en person som du kan lita på.
Men för oss som bara ser inlägg här utan att namnet skrivs ut, så inger det inte samma förtroende.
Anonym = att inte uppge sitt namn eller använda ett alias, typ "Bee".
Det kan finnas skäl att vara anonym för vissa, t ex kommunanställda, men om man yttrar mkt kraftfull kritik och hänvisar till sina erfarenheter från en lokaltidning, så blir det för mig relevant vem man är och vilken tidning man jämför ST med.
Det är en bisak i sammanhanget, viktigare är att man inte ska yttra sig om "politisering" när man uppenbarligen inte läst tidningen, som haft två stora artiklar om detta evenemang. Att då tala om "historieförfalskning"!

Anonym sa...

Dag, kommunchefens kyliga attityd till Strängnäs Tidning är omvittnad.
För drygt ett år sedan i samband med nedmonteringen av SBK utgick påbud till alla kommunanställda att inte svara på några frågor från tidningen. Man skulle bara hänvisa till närmsta chef pga hur tidningens rapportering vinklades till nackdel för processen, även Margit försågs med munkavle.
http://www.ekuriren.se/link.php?id=644948
hälsn. Claes

Patrick Baltatzis sa...

Hej Dag,

Jag noterar att du inte är journalist för då skulle du veta var jag bor...jag bara en länk från dig ,-)

Jag kommenterar det som påstås här och om det är som du säger att ST har skrivit två stora artiklar om ev. före och efter då har jag fel. Men är det som Mats säger då är det "på gränsen till historieförfalskning".

Vill du veta mer om mig så får du gärna läsa om mig här:

http://www.baltatzis.se/oldsite/cv

Googla gärna "Patrick Baltatzis"

Jag bor på Kung Göstas väg 2 i Strängnäs. Tegelvillan du vet.

Vill du dessutom ha roligt kommer du till min klubb i Keramikens hus den 3 april.

Det känns härligt att det finns en debattglad klick människor med gott humör här i stan. Det berikar oss alla.

Trevlig helg.

Patrick Baltatzis aka Bee

Margit Urtegård sa...

Hej Claes.

Du har rätt, det var ju därför de började producera denna meningslösa kommuntidningen också, men kommunchefen som "redaktör", för att få ut en annat budskap än vad Strengnäs Tidning hade/har. Och kommunchefen med flera har försökt att tysta ner kommunanställda och politiker. Det är lite Sovjet över det hela.

MVH Margit

Dag Bremberg sa...

Claes, du har rätt vad gäller kommunchefen, och det gäller också ett antal av del ledande politikerna, att de inte har någon förståelse för tidningens journalistiska uppdrag.

Patrick, bra att du berättar vem du är. Eftersom jag är journalist googlade jag dig redan i går ;-)
Såg att du jobbat på Svenskt näringsliv. Där kan man väl tala om att ha en politiserad tidning.Eller vad tyckte du?
Tack för inbjudan, låter kanontrevligt!

Patrick Baltatzis sa...

Dag, det är därför jag vet när en tidning är politiserad ,-). När det gäller tidningens politiska innehåll är det på nyhetsplats inte i sak utan i urvalet.

Tidningen Entreprenör är en märklig produkt. En starkt vinklad tidning, men å andra sidan hävdar man inget annat heller. Den är och kallar sig inte heller för oberoende.

Det är jättmysigt. Margit kan intyga!


Patrick