måndag 2 mars 2009

Hon kämpar mot döden!

I bland behöver vi vidga våra vyer för att få ett bredare perspektiv och genom det kanske upptäcka att det nog i grund och botten är ganska simpla petitesser och bagateller vi bekymrar oss över. Under eftermiddagen och kvällen har jag haft äran att få rå om min väninna som är allvarligt cancersjuk. Nu sover hon tryggt i vårt gästrum. Cellgiftbehandlingar tar tydligen inte på hennes aggressiva cancer och nu har cancern spridit sig i/till nästan hela hennes kropp. Jag har alltid varit rädd för döden, då den har varit min tråkigaste följeslagare under hela mitt liv. Man kan inte skratta åt den, den är inte rolig alls, bara dödstråkig och djävlig.

Min väninna har ett mod och en livstro jag inte har sett maken till. Hon är snäll, glad och hjärtlig god. Hon borde få leva länge. Tack gode Gud för att du skickade henne till mig och min familj.

Våra liv är som solens gång. När det är som mörkast, finns det ett löfte om gryning. (Ledare i London Times, 24 december 1984)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Men ibland, Margit, finns de trots allt stunder då man undrar över värdet av det löftet. Det är dessa stunder det gäller för oss alla att ta oss igenom. Krama Din väninna!
MATS

Anonym sa...

Det finns en psalm om hur allt det dolda efter vår fysiska död ska bli uppenbart. Jag förstår inte hur värstingen bland illbattingar kunde komma in och ta över min kropp. Att den nu beter sig som den organiserade kriminaliteten i Eskilstuna gör, ter sig än mer obegripligt. Det goda segrar dock även inom mig, och jag lever i Tron, Hoppet Och Kärleken att cancertillväxten är stoppad i mig tack vare andra människors böner. Mitt eget liv är en enda Bön nu.

Margit Urtegård sa...

Hej Mats.

Löftet: "När det är som mörkast, finns det ett löfte om gryning", ger ett hopp. Men, du har helt rätt, det finns verkligen stunder då man undrar över värdet av det löftet!

Min väninna hälsar och tackar för omtanken och kramen!

Klem
Margit

Anonym sa...

För den som har dig till sin vän, Margit, kan det inte finnas bara mörker.

Margit Urtegård sa...

Hej Monica.

Tusen tack för dina vänliga ord. Hittade du några böcker på Bokia?

Klem
Margit

Margit Urtegård sa...

Hej Lena.

Du skriver att ditt eget liv är en enda Bön nu. Jag skall be för dig varje kväll.

Kram Margit