tisdag 22 december 2009

Christmas card from my Gambian sister Awa.

















She wrote: "At Christmas
and the New year
I wish you entire family
the peace of God, mercy,
favour and blessing of God.

May every member
of your family continue to be
under the watchful eyes
of the Almighty.

May you enjoy every minutes
of the season
and may the new year
usher into your family
great things and abide
with you always.

Peace of God to you at Christmas and the New year.


Det är det vackraste julkort jag någonsin har fått. Min gambianska syster Awa och jag pratade mycket om vår Gudstro när jag träffade henne i Gambia i november 2009. Awa är muslim och jag är kristen. Vi kom överens om att det antagligen är samma Gud vi tror på, bara att vi kallar honom vid olika namn. Jag hoppas att jag en dag får äran, möjligheten och förmånen att fira ramadan tillsammans med min gambianska lillasyster. Det handlar om att gå emellan, som prästen sa. Det kallas kärlek till sin nästa. Det handlar om att inte "slå" sin egen tro i huvudet på någon vare sig det handlar om politik eller religion. Det handlar ytterst om att visa respekt och härbärgera en stor portion ödmjukhet. Nödvändiga egenskaper för att kunna bygga broar!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att läsa om era religösa samspråk. Självklart har ni så rätt.
Vill hälsa tillbaka med önskemål om skön jul och nyår till dig och din familj.

Margit Urtegård sa...

Hej Stentorp.

Tusen tack för julhälsning.

Ja, det är underbart med religiösa samspråk och även politiska samspråk när det finns respekt för varandras olika referenseramar och erfarenheter i botten.

God jul och Gott Nytt år!

Kram og klem

mariavB sa...

Mycket vackert ! Roligt att Du har vänner I Afrika. Världen blir mindre och möjligheten att knyta vänskapsband för utbyte blir stora. Ett Gott Nytt År önskar jag hela familjen. Ebba och Hedvig hälsar också !
Klem
Maria

Margit Urtegård sa...

Hej Maria.

Du och jag, som reser en del, vet att kärlek och godhet hos människor inte har ett dugg att göra med vilken hudfärg de har eller vilken samhällsklass de tillhör eller vilken religion de tror på eller vilket land de kommer ifrån att göra. Goda människor finns överallt och där de får bestämma blommar kärleken. Att veta det ger hopp!

Klem