onsdag 27 januari 2010

I dinosaurieland blir magen i vägen

Hanne Kjöller skriver på ledarsidan i DN: "Folkpartisten Birgitta Ohlsson nämns som favorit i flera medier men lär inte väljas för att hon anses illojal och för att hon skall föda barn mitt i denna korta period. Jag gissar att rätt många i regeringen är glada att de fått graviditetsargumentet serverat. Att hon skall föda barn är relevant och faktiskt diskvalificerande för ett så kort uppdrag. Men hade det inte varit för magen hade jag gärna sett Birgitta Ohlsson i regeringen." Jag trodde inte mina egna ögon när jag läste detta. Hanne Kjöller brukar ju vara så klok och förståndig. Hur kunde hon plötsligt bli så här konservativ och omodern?

Birgitta Ohlsson skriver så här på sin blogg: "Jag väntar barn i början av juli. Detta är den ljuvligaste nyheten en människa kan få i sitt liv! Barnet är efterlängtat, önskat och jag är oerhört lycklig och tacksam över att få bli förälder. Fram till DN skrev om min graviditet visste mina nära och kära, partikollegor jag umgås med och en del vänner om detta. Partiledare Jan Björklund var självklart informerad. Jag är gift med en modern man och inte en dinosaur. Jag har föräldrar, vänner och ett stort nätverk av underbara människor som backar upp mig i ur och skur. Jag och maken har oavsett hur framtiden ser ut planerat att dela på föräldraledigheten. Om inget oförutsett händer skulle jag vara hemma en första dryg månad som föräldraledig (då typ resten av alla andra i allmänhet har den så kallade industrisemestern) och således vara tillbaka i början av augusti. Maken och barnet uppbackat av mor/farföräldrar/vänner skulle i praktiken vara med mig hela tiden under valet. Så att jag skulle missa valrörelsen känns bara som tarvliga spekulationer."

I Sverige skryter man av att vi är världsbäst på jämställdhet. Det är inte bara nonsens att påstå något sådant, det är ren och skär lögn. Birgitta Ohlsson skriver: "Om jag någon gång i mitt politiska liv ska bli bortvald vad gäller en post ska det bero på att jag har fel kompetens och fel profil eller rent ut sagt att jag inte duger för uppdraget. Aldrig att en kvinna väntar barn! Att medier hänvisar till min graviditet är bara så sorgligt och stockkonservativt. Kanske lever vi tyvärr kvar år på 1950-talet och inte år 2010?"

Att vara en medveten kvinna och se allt detta är inte vare sig roligt eller lätt. Det är dock en stor tröst att även några män har vaknat upp och blivit medvetna om problemet. Anders Borg (M) är en av dessa männen. Det ger hopp för framtiden.

4 kommentarer:

Patrick Baltatzis sa...

Margit,

Att vara människa är inte en merit i samhällets toppskikt läser jag av Hanne Kjöllers uttalande. Hon, Kjöller alltså, är en rätt kall person i min mening. Skarpa hjärnor har inte alltid varma hjärtan.

P.

Marie-Louise F M sa...

Hej Margit!
Att Hanne Kjöller skriver som hon gör är helt otroligt! Har hon glömt att Beatrice Ask var gravid och fick barn som minister?
Vad skulle DO säga om det hände i arbetslivet? Det skulle bli dyrt för en arbetsgivare om graviditet skulle vara diskvalificerande...
Hur kan då politiker som stiftat våra lagar om förbud mot diskriminiering ge dessa signaler??
Kram, Marie-Louise

Patrick Baltatzis sa...

Nu verkar det ju som om Birgitta Ohlsson blir EU-minister trotsallt.

Ohlsson ny EU-minister trots Björklunds tvivel

Margit Urtegård sa...

Hej Patrick.

Ja, och det är årets bästa nyhet.

Klem