söndag 22 november 2009

Rakt på K-G Bergström!

Margit Urtegård och K-G Bergström i Göteborg.












Under politikerdagarna i Göteborg, 17-18 november i år, träffade jag på många intressanta och duktiga människor. Jag gick rakt på K-G Bergström, känd från bland annat TV-programmet "Rakt på med K-G Bergström", innan han skulle introducera professor Sören Holmberg för publiken. Jag vill gärna ha en bild på dig och mig tillsammans då du kommer att gå in i historien som en stor man, sa jag till honom. Han konstaterade glatt att han hörde att jag var norska och ställde leende upp på en bild.

Det är något speciellt med de här gamla, garvade och hederliga journalisträvarna; helyllejournalister skulle jag ville kalla de. Jag undrar vad som kommer att ske när alla dessa kompetenta mediamänniskorna går i pension. Mycket kompentens kommer att försvinna när fyrtiotalisterna lämnar arbetslivet, ingen tvekan om det. En annan suverän journalist jag pratade med i Göteborg var Rolf Gustavsson från SvD. Han berättade om EU. Rolf Gustavsson är vass och rolig på en och samma gång. Så här beskriver han tex valet av EU:s första "president":

"Herman Van Rompuy har i belgisk politik blivit uppskattad för att han dämpat de djupa interna konflikterna. Men hans arbetsmetod är inte kirurgisk. Snarare är han en politisk narkosläkare som lägger lokalbedövning där plågorna smärtar som mest. Med tanke på alla de problem EU står inför så måste han kanske söva ned hela organisationen? Det var kanske därför han utsågs med sådan entusiasm?"

Politisk narkosläkare var ett rätt roligt begrepp, tycker jag. Sådana har vi rätt många av i Strängnäspolitiken.

Inga kommentarer: