söndag 18 maj 2008

NORGE FIRADE PÅ SKANSEN

















Regnet höll upp, bunaderna-folkdräkterna var många och stämningen hög när årets 17 maj-tåg väntade på att ge sig iväg mot sedvanligt firande på Skansen. Två norska och även två svenska fanor i täten för de närmare 8000 deltagerna, hövligt nog. I år var det en polisbil längst fram i folktåget och gående poliser bredvid som jagade in oss när spårvagnen kom, fast det var nog ingen lätt uppgift. Andra år har vi haft ridande poliser i täten av tåget. Fastän man då riskerar att trampa i hästskit, så är det trevligare med ridande poliser än polisbil.Det var ett otal rödblåvita småflaggor i händerna på oss glada norrmän. Norska firartraditioner slår de svenska, även på bortaplan, stärkta av historien och den återvunna självständigheten. Min familj började med lunch hemma hos norska vänner på Reimersholme, sen gick vi i folktåget till Skansen och avslutade firandet på middag hemma hos norska vänner i Strängnäs. En jättetrevlig middag, vi kom hem runt 01.30 på natten.

PS: När jag var hemma hos min norska väninna i dag, hon vi var på middag hos i går, fick jag se bild på min pojkvän, som jag var ihop med när jag var 15 år. Han var Norgesmästare i boxning och jag tyckte han var jättehäftig. Tänk att hon också kände honom. Världen är bra liten:DS

Inga kommentarer: